Op het werk, in de klas en prive. Communicatie Op het werk, in de klas en prive.
VOORBEELD mei-18 TA communicatie 2016 NH
Communicatie Wat is communicatie? Informatie overbrengen van de ene persoon naar de andere. mei-18 TA communicatie 2016 NH
Communicatie Mondeling Schriftelijk Digitaal Media Luisteren/spreken Lezen/schrijven mei-18 TA communicatie 2016 NH
? Eenzijdige communicatie Media Kranten Tv radio Tweezijdige communicatie In gesprek: Persoonlijk Telefoon Computer ? (actie-reactie) mei-18 TA communicatie 2016 NH
Verbaal en non verbaal Verbaal: met woorden 10% Non verbaal: zonder woorden Lichaamstaal: 90% mei-18 TA communicatie 2016 NH
Non verbale communicatie Gezichtsuitdrukkingen Houding die je aanneemt Afstand t.o.v. een ander Kleding/verzorging Stemgebruik (intonatie, volume) Gebaren mei-18 TA communicatie 2016 NH
Open en gesloten houding Hoe zit je rechterbuurvrouw/man er in de les bij? Wat kan je hieraan opmerken/ Vertel degene wat jou opvalt aan haar/zijn houding! mei-18 TA communicatie 2016 NH
Incongruentie Verbale en non verbale communicatie stemmen niet overeen! Wie kan een voorbeeld benoemen? mei-18 TA communicatie 2016 NH
communicatieproces Zender A boodschap Ontvanger B Ontvanger A reageren interpreteren waarnemen waarnemen interpreteren reageren Ontvanger A boodschap Zender B mei-18 TA communicatie 2016 NH
Communicatietechnieken Verbaal met woorden 10% Non verbale communicatie ; lichaamstaal 90% mei-18 TA communicatie 2016 NH
Miscommunicatie 1 Veroorzaakt door Zender: Taal (gebruik) Onvolledig Incongruentie En……… mei-18 TA communicatie 2016 NH
Miscommunicatie 2 Veroorzaakt door Onvanger: Interne ruis Referentiekader Je kennis/norm En……. mei-18 TA communicatie 2016 NH
Miscommunicatie 3 Factoren in de situatie Relatie tussen de gesprekspersonen Inhoud van de boodschap mei-18 TA communicatie 2016 NH
Eisen aan communicatie Open houding Belangstelling Tijd en ruimte nemen Acceptatie en respect Niet je eigen opvatting overdragen Stilte laten vallen mag! mei-18 TA communicatie 2016 NH
Luistervaardigheid Open houding Oogcontact Tijd voor iemand nemen Respect voor de ander/acceptatie Knikken ( hummen..) Verduidelijking/doorvragen Samenvatten/gevoelens benoemen mei-18 TA communicatie 2016 NH
Actief Luisteren Waarom: Iemand kan zijn verhaal kwijt, Voelt zich serieus genomen Voelt zich geaccepteerd, gewaardeerd, Kan soms zelf zijn probleem al oplossen mei-18 TA communicatie 2016 NH
Waarnemen Subjectief: Doe je met je zintuigen Objectief Gebaseerd op feiten Controleerbaar/meetbaar Subjectief: Je persoonlijke waarneming Gekleurd door je mening mei-18 TA communicatie 2016 NH
Waarnemen Wat neem jij waar? mei-18 TA communicatie 2016 NH
OBSERVEREN Bewust en doelgericht waarnemen Zo objectief mogelijk Doorgeven van verkregen gegevens: rapporteren mei-18 TA communicatie 2016 NH
Interpreteren Betekenis geven aan de informatie Het vertalen van de boodschap mei-18 TA communicatie 2016 NH