Functioneren in een team

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Persoonlijk Leiderschap
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Observeren en rapporteren
Les 7: het voorbereiden van een les
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Workshop teamvorming en leiderschap
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Dorien `t Hart Med: HarDo
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Bijeenkomst September 2015
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Coachen op competentie-ontwikkeling
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Reflecteren en vooruitkijken
Xperience Liefde en relaties
Communicatie 7e les.
Thema groepsdynamica deel 1
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Onderwijsinstelling- professionaliteit
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Richting geven aan Teamontwikkeling
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
introductiebijeenkomst
E health, Domotica en E-learning
Waarden.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Richting geven aan Teamontwikkeling
COACHEN MET KOEIEN +.
COACHEN MET KOEIEN +.
Goepsdynamica en klassenmanagement
Kritiek geven en krijgen
Waarden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Waarden.
Transcript van de presentatie:

Functioneren in een team Les 6: De professional

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: groepsontwikkelingsprocessen basisbehoeften van groepen: autonomie, competentie en verbondenheid groepsrollen vergadertechnieken

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: groepsprocessen binnen uw docentteam herkennen en beïnvloeden (autonomie, competentie, verbondenheid) diverse groepsrollen van uw docententeam in kaart brengen uw gedrag in relatie tot uw team analyseren aan de hand van rollen, relatiepatronen en groepsontwikkeling. een vergadering analyseren op efficiënter vergadergedrag

Voorbereiding Voor deze les: leest u uit: Groepsdynamica 'Werken in en met groepen’  2.4 – Groepslid of groepsbegeleider 2.5 – Begeleiden van groepen 2.6 – Jezelf kennen in relatie tot de groep 2.7 – Basisbehoeften binnen groepen 2.8 – Groepsontwikkeling 2.8.1 Orming-model van Tuckman 2.8.2 Model van Levine 3.1 – Inleiding 3.2 – Basisbehoeften binnen de inclusiefase 3.3 – Kennismaken en cohesie 3.4 – Normen en waarden 3.5 – Beïnvloeding en conformiteit De controlefase: de groep in beweging/op zoek naar stabiliteit 5.7 – Besluitvorming, groepspolarisatie en groepsdenken 5.8 – Bedreigingen voor de groep in de affectiefase: meeliften op succes 6.7 – Begeleiding van groepen 6.8 – Coaching Leest en bestudeert u  Eigenschap 5  uit De ZEVEN eigenschappen van effectief leiderschap maakt u de opdrachten bij deze les.

Zelf en zelfbewustzijn Subjectief zelfbewustzijn wat is van mijzelf (vertrouwd) en wat is niet van mijzelf ‘vreemd’. Egocentrisch georiënteerd (ik denk te weten wat jij voelt/denkt) Objectief zelfbewustzijn Jezelf ervaren/herkennen als een zelfstandig persoon Poseren voor een foto (hoe kom/sta ik erop?). Dit vraagt meer bewustzijn en cognitieve energie. Bij ‘moeten’ presteren kan dit zorgen voor ‘minder goed’ presteren.

Ontwikkelingsfasen van Schutz Inclusiefase Controlefase Affectiefase controlefase affectiefase inclusiefase Het cyclische model van Schutz