Functioneren in een team Les 6: De professional
Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: groepsontwikkelingsprocessen basisbehoeften van groepen: autonomie, competentie en verbondenheid groepsrollen vergadertechnieken
Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: groepsprocessen binnen uw docentteam herkennen en beïnvloeden (autonomie, competentie, verbondenheid) diverse groepsrollen van uw docententeam in kaart brengen uw gedrag in relatie tot uw team analyseren aan de hand van rollen, relatiepatronen en groepsontwikkeling. een vergadering analyseren op efficiënter vergadergedrag
Voorbereiding Voor deze les: leest u uit: Groepsdynamica 'Werken in en met groepen’ 2.4 – Groepslid of groepsbegeleider 2.5 – Begeleiden van groepen 2.6 – Jezelf kennen in relatie tot de groep 2.7 – Basisbehoeften binnen groepen 2.8 – Groepsontwikkeling 2.8.1 Orming-model van Tuckman 2.8.2 Model van Levine 3.1 – Inleiding 3.2 – Basisbehoeften binnen de inclusiefase 3.3 – Kennismaken en cohesie 3.4 – Normen en waarden 3.5 – Beïnvloeding en conformiteit De controlefase: de groep in beweging/op zoek naar stabiliteit 5.7 – Besluitvorming, groepspolarisatie en groepsdenken 5.8 – Bedreigingen voor de groep in de affectiefase: meeliften op succes 6.7 – Begeleiding van groepen 6.8 – Coaching Leest en bestudeert u Eigenschap 5 uit De ZEVEN eigenschappen van effectief leiderschap maakt u de opdrachten bij deze les.
Zelf en zelfbewustzijn Subjectief zelfbewustzijn wat is van mijzelf (vertrouwd) en wat is niet van mijzelf ‘vreemd’. Egocentrisch georiënteerd (ik denk te weten wat jij voelt/denkt) Objectief zelfbewustzijn Jezelf ervaren/herkennen als een zelfstandig persoon Poseren voor een foto (hoe kom/sta ik erop?). Dit vraagt meer bewustzijn en cognitieve energie. Bij ‘moeten’ presteren kan dit zorgen voor ‘minder goed’ presteren.
Ontwikkelingsfasen van Schutz Inclusiefase Controlefase Affectiefase controlefase affectiefase inclusiefase Het cyclische model van Schutz