Do’s en don’ts van empoweren via hulp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Generatiesensitief vergaderen
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Deel anders, mijn organisatie
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Communicatie met ouders
Dossier Empowerment.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Doel en taak van de hulpverlening
Help Selina’s eerste les
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Reflecteren.
DOELSTELLINGEN Zaterdag 3 Oktober 2015 Jan Bosman – Psycholoog Elan Groepspraktijk Daphne Surink – Psychologe Elan Groepspraktijk An De Meyer – Diëtiste.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
15 oktober 2015 Terugblik & toepassingsopdrachten Verdieping (cyclisch model, triades, Jim introductie) Oefenen Lunch Oefenen Reflectie En verder…..
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
ONLINE OPVOEDINGSONDERSTEUNING Workshop KHLim mei 2014 ~ Christa Nieuwboer.
Mondzorg - persoonsgericht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Crisis-Management.
Online communiceren in hulpverlenende beroepen
Talent in Ontwikkeling
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Studiedag Sociale Netwerken
bij kwaliteit en outcome
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Introductie in de filosofie van ACT
Gesprekstechnieken Les 5.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Do’s en don’ts van empoweren via e-mailhulp Christa Nieuwboer

Do’s en don’ts van empoweren via e-mailhulp @ParentInternet Do’s en don’ts van empoweren via e-mailhulp Workshop Congres Online Hulp ~ Christa Nieuwboer

Uitdaging Verdiepend werken met tekst Bewust hanteren van technieken Reflectie op communicatie Voorbeelden verlegenheid > met alleen een diagnose of zonder erkenning van de gevoelens van moeder sla je de plank mis. Workshop Empowerment E-mailconsult

Empowerment verhelderd Empowerment van de cliënt model Bennet Cattaneo – Chapman, 2010 >> Workshop Empowerment E-mailconsult

Bron: Bennet Cattaneo L. & Chapman, A. R Bron: Bennet Cattaneo L. & Chapman, A.R. (2010) The Process of Empowerment, A Model for Use in Research and Practice. American Psychologist, 65 (7) Workshop Empowerment E-mailconsult

Empowerment verhelderd De rol van de hulpverlener Verhelderen invloed, doelen Het proces “aanjagen”/ coachen Samenwerken, een hulpbron zijn Workshop Empowerment E-mailconsult

Casus Workshop Empowerment E-mailconsult

Opdracht 1 – in tweetallen Kies één van Fanny’s doelen waar je als hulpverlener op in zou willen gaan. Workshop Empowerment E-mailconsult

Perspectieven benoemen Emoties erkennen Dont’s…. Vaststellen van betekenisvolle, invloed-georiënteerde doelen Doelen beschrijven Perspectieven benoemen Emoties erkennen Dont’s…. Workshop Empowerment E-mailconsult

Opdracht 2 – in tweetallen Noem 1-2 acties die je Fanny zou aanraden om meer invloed op de situatie te krijgen. Workshop Empowerment E-mailconsult

Aanmoedigen tot het maken van keuzes Acties ondernemen om doelen te bereiken Opties laten zien Aanmoedigen tot het maken van keuzes Nieuwe kennis/vaardigheden aanbieden Dont’s… Workshop Empowerment E-mailconsult

Opdracht 3 – in tweetallen Benoem 1-2 positieve uitkomsten (impact) die je verwacht van de door jullie voorgestelde acties. Workshop Empowerment E-mailconsult

Behoeften van andere betrokkenen benoemen Waarnemen en reflecteren op de impact van de acties Behoeften van andere betrokkenen benoemen Ingaan op sterke punten en kansen Intenties waarderen Dont’s… Workshop Empowerment E-mailconsult

Opdracht 4 – in tweetallen Benoem twee hulpbronnen in de context van de situatie van Fanny, die een verschil kunnen maken. Workshop Empowerment E-mailconsult

Hulpbronnen op meerdere niveaus benoemen De sociale context als omgeving met hulpbronnen Hulpbronnen op meerdere niveaus benoemen Wetten, rechten, beleid, plichten aankaarten Jezelf als hulpbron aanbieden Dont’s… Workshop Empowerment E-mailconsult

Mede-verantwoordelijkheid en dialoog benadrukken Algemene bejegening Mede-verantwoordelijkheid en dialoog benadrukken “Insightful, caring and dynamic” Turnbull, Turbiville, & Turnbull, Evolution of Family-Professional Partnerships: Collective Empowerment as the Model for the Early Twenty-First Century, 2009 Workshop Empowerment E-mailconsult

Contact Christa Nieuwboer c.c.nieuwboer@uva.nl c.nieuwboer@fontys.nl @ParentInternet Workshop Empowerment E-mailconsult

Bedankt voor uw aandacht! Tweet uw reactie en ervaringen via #coh2012 en @ParentInternet