Leerlingen en ouders aan het woord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Presentatie Praktijkscholen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Enquete BS Noorderbreedte
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Opleidingsmogelijkheden
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Begeleiding van kinderen met zorg
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 1
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Keuze van de VMBO leerling
Voortgangsgesprek fase 1
Wat is passend onderwijs?
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
LTC VLEUTEN DE MEERN Ledentevredenheidsonderzoek 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Oudertevredenheidsonderzoek:
Determinatie tweede klassen LWOO,VMBO, VMBO/HAVO
Tevredenheidsonderzoek 2017
Studiekeuzes van uw kind
informatie avond 23 januari 2017
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Talent in beeld.
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 2
Programma ouderavond Opening/welkom Oudertevredenheidonderzoek
Informatieavond 15 november 2017
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Verschillen in onderwijskansen
Studiekeuzes van uw kind
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Zomerschool TCC 2019.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Leerlingen en ouders aan het woord Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken

OTO & LTO 47% van de ouders, 154 ouders hebben de vragenlijst ingevuld. Redelijke score t.a.v. landelijk percentage. Ongeveer 85% van de leerlingen, 274 leerlingen hebben de vragenlijst ingevuld. -Er is gebruik gemaakt van de basisvragenlijst LTO voortgezet onderwijs, Bredero heeft i.s.m. enkele leerlingen en ouders de terminologie t.a.v. de doelgroep vooraf kunnen aanpassen.

Algemeen beeld OTO

Algemeen beeld OTO Ouders zijn over het algemeen redelijk tevreden over het Brederocollege. Rapportcijfer 7.0 Tevreden over: - de docenten - de communicatie - de extra activiteiten Ontevreden over: - Geledingen (Deelraad) - Voorzieningen - Sfeer en sociaal emotioneel

Punten waaraan de school nog aandacht kan besteden: Onvoldoende uitdaging leerlingen. Mate van aandacht voor leerlingen met gedrags- en motivatieproblemen. Hoeveelheid aandacht voor de talenten van de leerlingen en ruimte voor ontwikkeling. De mate waarin hun kind de extra activiteiten leuk vindt. Verkeersveiligheid omgeving school

Aanpak school Voldoende uitdaging leerlingen: sturen op de ambitieuze doelen van het OPP. De school heeft meer aandacht voor leerlingen met motivatie- en gedragsproblemen: projecten pesten, inzet Leefstijl. Leerlingen betrekken bij organisatie extra activiteiten: actieve rol leerlingenraden. Samen met ouders, leerlingen en gemeente kijken naar verkeersveiligheid

Vervolg aanpak school Voorzieningen: bibliotheek aanleggen, samen bekijken met ouders hoe met een beperkt budget de school aantrekkelijker te maken. Sfeer: bevorderen leef- en klassenklimaat, spanningsopbouw t.a.v. toetsen verminderen. Deelraad: bekendheid en informatievoorziening vanuit de DR verbeteren, is ook gekoppeld aan ouderparticipatie

Algemeen beeld LTO

Algemeen beeld LTO De leerlingen zijn over het algemeen ontevreden met hun school. Rapportcijfer 6.0 Tevreden over: - bepaalde vakken/projecten - klas /klasgenoten - leraren/ mentoren Ontevreden over: - voorzieningen (kantine, schoolplein, bibliotheek) - sfeer en sociaal emotioneel - extra activiteiten - organisatie op school

Punten waaraan de school aandacht nog aandacht kan besteden Matige tevredenheid voorlichting sector-/ profielkeuze Begeleiding van bao of so naar Het Brederocollege Matig tevreden over de schoolleiding

Aanpak school Voorzieningen: in overleg met leerlingen kijken waar met kleine aanpassingen grote verbeteringen gerealiseerd kunnen worden. Sfeer en soc-emot: projecten/ materiaal: aandacht voor omgangsvormen tussen leerlingen en pestgedrag. Actiever hanteren pestprotocol. Extra activiteiten: leerlingen meer betrekken bij de keuze en organisatie van activiteiten op school Organisatie op school: tijdig aangeven roosterwijzigingen, moderne methodes, uitdagend verwerkingsmateriaal, praktijklessen, mogelijkheden in groepjes te werken.

Vervolg aanpak school Voorlichting profiel-of sectorkeuze: LOB- traject Voorlichting so/bao over Het Brederocollege: Open dag evalueren en verbeteren. Voorlichtingsavond op SO en voor bao organiseren Schoolleiding: verkleining afstand tussen schoolleiding en scholieren , bijvoorbeeld deelname leerling raden

Benchmark VO en VSO Positief t.o.v. benchmark Begeleiding Docenten Communicatie Onderwijs

Benchmark t.o.v. VO en VSO Verbeterpunten hoge prioriteit Organisatie op school Sociaal-emotioneel Extra activiteiten Sfeer

Uitslag gehele onderzoek Twee overall rapportages (LTO en OTO) Twee bijlagen met open antwoorden (LTO en OTO) Vier teamrapportages (OTO)   In de overall rapportages is voor de hoofdaspecten ook een uitsplitsing gemaakt naar richting, locatie, leerjaar en geslacht. Vensters voor verantwoording (resultaten 3e jaars leerlingen en ouders) zie: www.venstersvoorverantwoording.nl Te vinden op de server, docenten map OTO en LTO 2014

Hoe luisteren we naar de leerlingen en ouders? Zie aanpak school Koppeling jaarplan & ontwikkelagenda (Ingrid) Terugkoppeling uitslagen OTO en LTO naar ouders en leerlingen: Jaarverslag op website Driespan DR informeren Leerling raden betrekken bij aanpak verbeterpunten