Trends in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Lesgeven en begeleiden
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
21st century skills.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
de Ontdekking Oosterhout
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
PLUSKLAS.
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Augmented Reality Kans voor het onderwijs?. Wat is Augmented Reality (AR)? De wereld om je heen verrijken door er extra digitale informatie (lagen) aan.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Basisschool Het Vogelnest
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Kansen voor transformatie
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Doelen behalen met activiteiten
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
Doelen behalen met activiteiten
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Toekomstgericht personeelsbeleid
Bring your OWN device (byod)
21st century skill: burgerschap
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Presentatie Rode Bosbes
De basisschool in de samenleving van NU!
Digitale geletterdheid
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Jessica van der Zanden Bee-B0t
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Trends in het onderwijs Sven van der Leeden

Relevante trends Overgang bibliotheken naar mediatheken/leeromgevingen. Doel: Interesse in boeken scherp houden en tegelijkertijd meegaan in de digitaliserende samenleving. Toename ondersteunende middelen voor dyslectici. Tekst naar spraak / Spraak naar tekst programma’s, voorspellend typen en de attitude naar dyslexie toe. ‘Virtual Reality’ en ‘Augmented Reality’. Belevingswereld van het kind, creeëren van gamewerelden, programmeren. Verrijken van de huidige omgeving met nieuwe elementen.

Toekomstgerichte school Een school gericht op de toekomst moet… Op de hoogte zijn van trends in de samenleving. Digitaal vaardige leerkrachten hebben. Kinderen inspireren zelf op onderzoek uit te gaan. (ontwerpend/onderzoekend leren) De kinderen bewust maken van het gebruik van middelen (mediawijsheid)

Inhoudelijk advies Digitaal vaardige leerkrachten  cursussen, gastsprekers, trendbijeenkomsten, gebruik van digitale materialen Een goede infrastructuur ontwikkelen. Vakoverstijgend werken, onderzoeken opzetten. Bewust met kinderen praten over hun bevindingen buiten school. 21st Century Skills als rode draad van de visie.

Trends op de korte termijn Gebruik van Virtual Reality/Augmented Reality. Herindelen van bibliotheken naar mediatheken. 21st Century Skills in de visie verwezenlijken.