Toelichting biologie in GWW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Aanbod BIOgenie derde graad
Van VMBO-TL naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G.I. Nijenbanning.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Technische geletterdheid en onderwijs
Adviserend document 3 EIT
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
AD6 in leerplan verzorging
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Van MAVO naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G. de Jong.
Netwerk coördinatoren IO
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Onderwijstechnologie
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
READER AFP 1 OPBOUW VAN HET MENSELIJK LICHAAM
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Bijeenkomst September 2015
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Loopbaancompetenties
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Vragen, wat voor vragen?.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Voorlichtingsavond profielkeuze
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ECONOMIE en IT (A stroom)
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

Toelichting biologie in GWW Begeleider Biologie Dominique Hoorelbeke

Nieuwe set ET NW Vanaf 1 september 2017 worden voor het eerst eindtermen voor NW voor de derde graad kso/tso ingevoerd.  Actualisering leerplan biologie in GWW

Geactualiseerde eindtermen Eindtermen natuurwetenschappen 1. Kenmerken van organismen en variatie tussen organismen verklaren vanuit erfelijkheid en omgevingsinvloeden. 2. Aan de hand van eenvoudige voorbeelden toelichten hoe kenmerken van generatie op generatie overerven. 3. De hormonale regeling van de menselijke voortplanting op een eenvoudige manier verklaren. 4. Wetenschappelijk onderbouwde argumenten geven voor de biologische evolutie van organismen met inbegrip van de mens. 5. Bij het verduidelijken van en zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op biodiversiteit en het leefmilieu. 6. De natuurwetenschappen als onderdeel van de culturele ontwikkeling duiden en de wissel- werking met de maatschappij op ecologisch, ethisch, technisch, socio-economisch en filosofisch vlak illustreren.

Toegepaste biologie in GWW Uitgangspunt = verwerven van fundamentele biologische inzichten. Conceptuele structuur!

Leerplan = AD + LPD Realiseren van leerplan door combinatie van: Leerplandoelstellingen vanuit de leef- en/of interessewereld van de lln. Algemene doelstellingen m.b.t. “onderzoekend leren” in lesdidactiek integreren.

Algemene doelstellingen We vertrekken in dit leerplan vanuit algemene doelstellingen (AD). De algemene doelstellingen slaan op de brede, natuurwetenschappelijke vorming. De AD worden gerealiseerd binnen leerinhouden die door de leerplandoelstellingen (LPD) worden bepaald.

Leeswijzer bij de algemene doelstellingen (AD)

Onderzoekend leren

Wetenschap en samenleving

Veiligheid en gezondheid

Grootheden, eenheden en grafieken

Leeswijzer bij de leerplandoelstellingen (LPD)

Leerplandoelstellingen Het verwachte beheersingsniveau heet basis. Dit is in principe het te realiseren niveau voor alle leerlingen van deze studierichting. Hoofdzakelijk dit niveau is bepalend voor de evaluatie. De basisdoelstellingen worden in dit leerplan genummerd als B1, B2... Ook de algemene doelstellingen (AD1, AD2…) behoren tot de basis. Bij sommige basisdoelstellingen kan de leerkracht uitbreidend gaan werken. Deze uitbreidende doelstellingen worden in dit leerplan genummerd als U6, U5... Het cijfer, volgend op de “U”, geeft aan bij welke basisdoelstelling de uitbreidende doelstelling hoort. Een uitbreidende doelstelling beoogt een extra leerinhoud bij de basisdoelstelling. Uitbreidende doelstellingen vormen een aanvulling bij de evaluatie en hebben als doel de leerling extra advies te kunnen geven.

Operationele werkwoorden Basis beheersingsniveau leerplandoelstellingen - Werkwoorden in leerplandoelstellingen

Omgaan met verschillen in de klas - Binnenklasdifferentiatie Blooms taxonomie 28 april 2018 Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge

Opbouw leerplan Graadsleerplan voor 4 graadsuren (2 per leerjaar). Hierbij zijn 2 lesuren leerlingenexperimenten per ingericht graadsuur verplicht. Ook demonstratie-experimenten zijn verplicht.

Mogelijke timing Onderstaande timing is niet bindend maar geeft een aanwijzing van de tijd die minimaal nodig is om de verschillende leerinhouden te behandelen. Daarnaast is er uitbreiding (m.i.v. leerlingenexperimenten) voorzien voor scholen die meer dan 4 graaduren wensen aan te bieden.

Mogelijke timing

Mogelijke timing

Functionele morfologie van de cel

Cellen in verband

Uitwisselingsprocessen Basisprocessen (ca. 6B+7U lestijden)

Uitwisselingsprocessen Ademhaling als toepassing van gasuitwisseling

Stof- en energieomzettingen

Stof- en energieomzettingen

Wenken Wenken zijn niet-bindende adviezen waarmee de leraar en/of vakwerkgroep kan rekening houden om de lessen doelgericht, boeiend en efficiënt uit te bouwen.

Wenken

Wenken Link met het leerplan van de eerste graad en tweede graad: Bij deze wenken wordt duidelijk gemaakt wat de leerlingen reeds geleerd hebben in de 1ste graad en 2de graad. Het is belangrijk om deze voorkennis mee te nemen bij het uitwerken van concrete lessen

Wenken Voorplanting bij de mens

Verschillen!!! Leerplandoelstellingen heel duidelijk omschreven. Geen twijfel meer mogelijk wat en hoe het gegeven moet worden. Vergeet de AD niet te evalueren!