Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Advertisements

Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Ontdekkers leggen de wereld open Atlassen en kaarten
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
COLUMBUS.
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
Ontdekking en verovering
Imperialisme 12.
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Paragraaf 5.2 Vorige les: investituurstrijd en kruistochten
Ontdekkers van de wereld
Gemaakt door: Esther, Oscar en Jaimie.
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Een langzaam veranderd wereldbeeld
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Europese Expansie overzee
Ontdekkingstochten.
Hoofdstuk 5.
Ontdekkers en hervormers
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Een nieuwe tijd Waar gaat het over?.
H2 ontdekking en verovering
Westerse wereld.
Aan het eind van de Middeleeuwen wist men nauwelijks hoe de wereld er uitzag Men had de meest fantastische ideeën over de wezens die voorbij de bekende.
Het BEGIN VAN DE EUROPESE EXPANSIE
Kolonisatie en Dekolonisatie
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Goed voorbereid naar de Pabo!
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Middeleeuws wereldbeeld
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
H5.2 Europeanen ontdekken de wereld
Europeanen in Amerika. Wat gaan we doen? Huiswerk De ontdekkers De veroveraars Zwaarden, paarden en ziektekiemen.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600
Groep 8 University Microben
Ontdekking en verovering 2.4 Europeanen in Amerika
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Koloniale verleden.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Nederland en Indonesië
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Hoofdstuk 2 Ontdekking en verovering
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Europa wordt christelijk
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
Ontdekking en verovering 2.3 Amerika vóór Columbus
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Een langzaam veranderd wereldbeeld
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Ontmoetingen in verre streken
Ontdekkers en Hervormers 1.5 Europeanen in Amerika
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
§5.3 De ontdekkingsreizen
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd (tijd van ontdekkers en hervormers)

Kenmerkend aspect: ‘Het begin van de Europese expansie’ We maken met de klas een mindmap over dit kenmerkende aspect. Wat weten jullie al? Wat voor denkbeelden (associaties) heb je bij dit kenmerkende aspect?

Filmpje Het volgende filmpje gaat over het kenmerkende aspect ‘de Europese expansie’ Maak aantekeningen bij dit filmpje over Columbus (15 minuten) http://www.npo.nl/histoclips/04-10 2011/NPS_1187573 Denkvraag: wat is het verband tussen Columbus en het kenmerkende aspect ‘het begin van de Europese expansie’

Groepsopdracht /lesdoelen Doel: actief de kennis van de lesstof eigen maken door zelf de tekst te lezen / onderzoeken onthoud je de stof beter. Doel: na deze les ken je alle oorzaken & gevolgen van de Europese expansie + weet je hoe het wereldbeeld veranderde tussen middeleeuwen en vroegmoderne tijd.

Maak samen met je buurman / vrouw een schematische samenvatting Wat moet er in? Drie oorzaken van de Europese expansie Wereld/mensbeeld late middeleeuwen Wereld/mensbeeld vroegmoderne tijd Vier gevolgen van de Europese expansie TIJD: 20 minuten Gebruik je handboek blz. 124 en je aantekeningenschrift. Zet de paragraaftitel en KA erbij.

Oorzaken ontdekkingsreizen Handelsroute via land minder toegankelijk Mongoolse rijk viel weg  minder rust en veiligheid Uitbreken van pestepidemie (1/3 van de bevolking dood in Europa en Azië) Hoge handelsbelastingen (tol) door de Ottomanen (huidige Turken) Technische mogelijkheden van zeevaart werden verbeterd Navigatie-instrumenten Betere, zeewaardige boten Wil van christelijke vorsten om andere volkeren te bekeren tot het christendom (dit is een cultureel-mentale oorzaak)

Doel van ontdekkingsreizen Het ontdekken van een zeeroute naar Indië (zuidoost Azië), want daar zijn de gewilde producten te krijgen zoals zijde en specerijen.

Gevolgen van de ontdekkingsreizen Veranderend wereldbeeld: de wereld zag er anders uit dan de Europanen aanvankelijk dachten: andere culturen, ander klimaat, andere natuur enz. Religieuze/cultureel gevolg: mensen in de ontdekte werelddelen werden (gedwongen) christen + oorspronkelijke culturen (Maya’s, Inca’s) verdwenen. Economisch gevolg: ontstaan van een wereldeconomie (alle werelddelen staan in contact met elkaar) en een plantage-economie. Demografisch gevolg: het bevolkingsaantal Indianen in Amerika daalde sterk door moord en ziekte.