URGENTE MEDISCHE HULP- en ZORGVERLENING IN DE NIET PLANBARE ZORG Naar (nog) meer coherentie, afstemming en integratie tussen de verschillende componenten vanuit een problem solving benadering anno 2017
Overzicht organisatiemodel Financieringsmodel 100-112 en 1733 Ambulances Mug en pit Huisartsenwachtdienst en wachtpost Financieringsmodel
Einde zorg of verwijzing naar planbare zorg Patiënt Geïntegreerd protocollen 112/1733 GMD - houdende huisarts Fysieke Triage Spoeddienst Huisartsen wachtpost Einde zorg of verwijzing naar planbare zorg DGH middelen: MUG, PIT en ambulance
Geplande zorg Einde zorg Diagnostiek en stabilisatie/behandeling Detectie en triage Primair transport Outcome 112/1733 triage naar aard en ernst van pathologie gespecialiseerde zorg mug pit ambu Niet gespecialiseerde HWP Wachtdienst aan huis Geplande zorg Mug en ambu ambulance Kritiek interhos - pitaal transport gespecialiseerde zorg spoedgevallendiensten adequate en snelste ziekenhuisnetwerk Einde zorg Ambulance uitstel zorg 1.1 Hervorming niet planbare zorg: schematisch
112-1733
Alarmcentrales 112 1733 Blue line Red line 112/100 multidisciplinaire minimale precalltaking medische dispatching brandweerdispatching politionele calltaking en dispatching 1733 Blue line Red line Interactief uitwisselen van informatie en gegevens
112 Redesign 112 Minimale precalltaking Waar, wat, nood ( 20 sec), taal Nationale procedures en nationale middelen Dispatching SLA 95 % binnen 2 minuten Pre arrival instructies Eenvormige technologie
1733 Telefonisch triage instrument voor huisartsenwachtdienst Toekomst: Geïntegreerde protocollen 112-1733 met een triage op 8 niveaus Uitstel van zorg (niveau 8) 2 centrales per gemeenschap (spiegelcentrales) Leuven en Brugge Arlon en Mons
Dringende Geneeskundige hulpverlening
Wettelijke basis Art 3 bis. § 1. Met ingang van een door de Koning te bepalen datum mag voor de toepassing van deze wet uitsluitend een beroep worden gedaan op ambulancediensten, erkend door de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft. De Koning stelt de normen vast waaraan de in het eerste lid bedoelde diensten moeten voldoen ….voordracht van de minister die Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft, na overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken. ….. § 2. De Koning stelt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de criteria vast die van toepassing zijn voor de programmatie van het aantal ambulancediensten, rekening houdend met de behoeften inzake dringende geneeskundige hulpverlening. § 3. De in §§ 1 en 2, bedoelde erkenningsnormen en programmatiecriteria hebben onder meer betrekking op de voertuigen waarvan de ambulancediensten voor de uitvoering van deze wet gebruik maken, alsmede op het aantal vertrekplaatsen. § 4. …… § 5. Met ingang van de in § 1, eerste lid, bedoelde datum, worden alle overeenkomsten tot concessie, …..van rechtswege opgeheven.
Programmatie middelen Op basis van programmeringstool SLA van 90 % binnen 15 minuten 350 ambulances/PIT over grondgebied (24/7) Aanpassen aan noden in tijd MUG in functie programmering spoedgevallendiensten Programmering herzien per 5 jaar
Programmatie middelen
Huisartsenwachtdiensten en -Wachtposten
HUISARTSENWACHTPOST 2014: Doel: 100% in 5 jaar Bottom-up gegroeid Vlaanderen: 53% Wallonië: 76% Brussel: 100% Doel: 100% in 5 jaar Bottom-up gegroeid Grote variatie in organisatiemodel, dienstverlening, logistiek,… Gevolg: efficiëntieverlies Nood aan meer uniformisering en top-down benadering
HUISARTSENWACHTPOST Standaardmodel: Exceptiemodel: Akkoord NCAZ 2016-2017 Afsprakenplan 61u openingstijd Territoriale en populatiedekking Kosten in overeenstemming met nieuwe regels standaardisering Integratie met spoeddienst Fysieke triage Efficiëntiewinsten Eenduidigheid Exceptiemodel: Gekoppeld aan HWP op campus
HUISARTSENWACHTPOST Toekomst: Netwerkvorming Afdwingbare programmatie Coördinatie, vervoer, financiering,… op koepelniveau Afdwingbare programmatie Nieuwe HWP Bestaande projecten Standaardisering van de werking
Financieringsmodel Ambulances/pit Mug Permanentievergoeding 75 % personeelskost Synergiemogelijkheden tussen 15% en 75 %* Activeringsvergoeding Altijd na activering via 112 Forfaitair aan x € Rechtstreeks van de overheid ( RIZIV) Vervoersvergoeding Ten laste van patiënt ( of Fonds ) Prestatievergoeding Forfaitair aan x € of x € ( functie van prestatie) Ten laste van patiënt Sociale correctie via maximumfactuur Mug Identiek huidige financiering BFM en Prestatie *Möbius 2005 & 2012 en PWC 2009
74 443 000 Euro Financieringsmodel 39 443 000 Euro Huidige budget DGH overheid 39 443 000 Euro Toekomst eerste fase (2018) 74 443 000 Euro
conclusie Uitvoering van de wet Keten wordt uitgewerkt Financiering deugdelijk Met contractuele verplichtingen toekomstvisie
?