Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Advertisements

BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Wetsvoorstel stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Technische briefing OCW 25 april 2013 KB Den Haag.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Bestuurlijke relevantie
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Gezamenlijk de crisis door
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Begeleidingsplannen GGZ
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Stefan Draait Door.
Programma ISD voor gemeenten en aanbieders
Lokaal Sociaal Beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kluwer The end of Publishing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Tjellingsessie Master Leiderschap
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Basistekst : Talentontwikkeling
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Samenwerken en iets bereiken voor de ouderen in onze provincie
Inspelen op innovaties
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio
Transcript van de presentatie:

Bibliotheekcoöperatie voor digitale innovatie

Waarom innoveren met ICT? ‘De Bibliotheek’ wil mensen helpen om slimmer, vaardiger en creatiever te worden, zodat zij kunnen meedoen in de samenleving.

De snelle digitalisering van Nederland… 12-19 jarigen 70-79 jarigen Facebookgebruikers In Nederland Heeft een internetaansluiting Heeft een smartphone Wie relevant wil blijven voor klanten moet investeren in en innoveren met ICT.

Empowering empowerment De technologie die mensen in staat stelt zich persoonlijk te ontwikkelen verandert. We zitten midden in die transitie.

2017 2020 Invloed technologie op persoonlijke ontwikkeling analoog, papieren boek digitale technologie TRANSITIE

De ‘klant’ zit aan het stuur

De standaard is al bepaald…

BATEN TIME TO MARKET PRIJS-KWALITEIT KOSTEN TRANSFORMEREND CRM Werkplek 21e eeuw Community management Innovation labs Methoden: agile, scrum, lean startup TRANSFORMEREND EXPERIMENTEEL “Optimale digitale klantbeleving in brede, educatieve Bibliotheek” Strategische afhankelijkheid / waarde BEDRIJFSKRITISCH ONDERSTEUNEND ILS ERP WAAS …. Kantoorautomatisering Hardware Software Netwerk Support PRIJS-KWALITEIT KOSTEN Operationele afhankelijkheid / waarde

“Wil ‘de Bibliotheek’ relevant blijven voor haar klanten en gebruikers, dan is een meer efficiënte en effectieve inzet van ICT vereist.“ BCI-diensten … is een coöperatie van, voor en door bibliotheekorganisaties en bundelt de krachten op het gebied van ICT-innovatie.

De gouden cirkel van BCI-diensten We ondersteunen de bibliotheekfunctie nú en in de toekomst We versterken de innovatiekracht van bibliotheken en POI’s door bij te dragen aan de gezamenlijke innovatieagenda We werken in coöperatief verband samen om onze doelen te realiseren Van, voor en door bibliotheken en POI’s

Het coöperatieve model: samen aan de knoppen Rochdale Principes Vrijwillig en open lidmaatschap Democratische controle door de leden Economische participatie door de leden Autonomie en onafhankelijkheid Educatie, training en informatie Samenwerking Zorg voor het collectief Van, voor en door bibliotheken en POI’s

Hoe werkt BCI? BATEN TIME TO MARKET PRIJS-KWALITEIT KOSTEN Gezamenlijke innovatieprogramma’s - Ontwerpen van diensten met meer waarde voor bibliotheek gebruikers BATEN TIME TO MARKET CRM Werkplek 21e eeuw Community management Innovation labs Methoden: agile, scrum, lean startup Effectiever innoveren met ICT Gezamenlijke innovatieprogramma’s - Experimenteren met ICT-gebruik en nieuwe ontwikkelingen TRANSFORMEREND EXPERIMENTEEL “Optimale digitale klantbeleving in brede, educatieve Bibliotheek” Strategische afhankelijkheid / waarde Versterken van sociaal ondernemerschap via coöperatieve aanpak - creëren van nieuwe mogelijkheden voor het verwerven van eigen inkomsten BEDRIJFSKRITISCH ONDERSTEUNEND ILS ERP WAAS …. Kantoorautomatisering Hardware Software Netwerk Support Beheersen ICT kosten Efficiënter inkopen Standaardisatie van technologie en systemen Benchmark ICT PRIJS-KWALITEIT KOSTEN Operationele afhankelijkheid / waarde

KORTOM : VERBINDEN, VERBETEREN, VERNIEUWEN Beter benutten van de mogelijkheden: Inbesteden in plaats van aanbesteden Krachten bundelen in de ruimste zin van het woord: formatie en kosten.

Concreet Diensten en lidmaatschap

Diensten voor leden Kernpakket Optionele diensten Kick off workshop digitale innovatie Benchmark ICT Optionele diensten Inrichting en beheer: Kantoorautomatisering Bibliotheekautomatisering Ondersteuning en/of krachtenbundeling bij aanbestedingen Advisering informatiebeleid Ontwikkelen lokale digitale klantstrategie. Gestandaardiseerde en veilige internettoegang (Biebroam) Informatiediensten aan gemeenten en zorgaanbieders

Case : CRM CRM is een organisatiestrategie gericht op het creëren van duurzame, wederzijds betekenisvolle relaties tussen een bibliotheek en haar klanten (naar Peelen, 2003) CRM is een organisatiestrategie gericht op het realiseren van duurzaam onderscheidend vermogen door maatschappelijke waardecreatie, waarbij klantinzicht, klantbeleving en klantbetrokkenheid centraal staan (naar Van Leeuwen, 2014) Virtuele bibliotheek Bereik Binding Fysieke bibliotheek Verdieping Verrijking ILS (Bicat) E-books KB CDR / Luisterboeken Mailchimp/Outlook Ticketsysteem Wiel is al uitgevonden!

Lidmaatschap Contributie € 500 Kernpakket Benchmark € 2.250 Kick-off workshop digitale innovatie € 2.000 Optionele diensten In overleg te bepalen door het collectief Weegt mee in het stemrecht

Van De ICT-leveranciers bepalen veelal de route van het spoorboekje, de ‘roadmap’ en het eindstation. Naar Als bibliotheekorganisaties zelf de regie nemen en bedenken welke diensten we willen aanbieden aan klanten en hoe we dat willen doen met behulp van ICT tegen een betaalbare prijs. Hoe verder? BCI- biedt bibliotheekorganisaties een coöperatief samenwerkingsverband om te verbinden, verbeteren en vernieuwen op het gebied van ICT-Innovatie

Meer informatie? Neem contact met ons op: Peter van Eijk e: p.van.eijk@biscutrecht.nl m: 06 51 59 87 55 Henk Snier e: h.snier@cubiss.nl m: 06 20 42 87 15 De coöperatie BCI-diensten is een initiatief van BISC en Cubiss