PArticipate! Cultuurparticipatie & sociale cohesie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Opzet van de workshop Kennismaken
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
2D Brede School en maatschappelijke participatie 14u00 tot 15u30.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Communities in de Indische Buurt Rob van Veelen 6 september 2012.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Begeleidingsplannen GGZ
Culttalk NedPhO Orkest in de wijk. Orkest in de wijk.
Workshop Hybride Arbeidsrelaties Voorjaarsbijeenkomst “Flexibilisering” Vereniging Ambtenaar & Recht d.d. 8 april 2014.
Samen aan de slag voor het versterken van ons bibliotheeknetwerk 3 oktober 2006 Holstohus, Olst.
Congres Appreciative Inquiry
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
Met taal versta je elkaar
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
D E BIKKELHARDE PRAKTIJK Presentatie over het conservatorium.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
Opname Meastro Entertainment. Opname Maestro Vrijdag 9 november Philharmonie gebouw Haarlem BNN’érs met Passie voor Klassieke muziek 8 BNN’ers gaan.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r Jaar: “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
MONITORING the Future of our Food project. Herkenbaar? Monitoren is vooral voor donoren Data verzamelen is saai en zonde van de tijd Intuitie werkt beter.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Naam: 1 De provincies van Nederland. Welke provincie is 1? 2 Limburg Zuid-Holland Zeeland.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Samen werken aan leefbaarheid
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De dirigent als motor voor binding en innovatie Roltransitie van dirigenten in een veranderende sector Docent-ondz. PCC - Rol dirigenten korenwereld -
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Zwart wit denken in de klas
Game on! Innoveren met onderwijs, onderzoek en werkveld
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Bemiddelingscommissie
Excelsior naar de 100 – en verder
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
JEUGDzorg - voor wie?.
The making of: Omgevingsvisie
Workshop “De veranderende professionaliteit”
Transcript van de presentatie:

PArticipate! Cultuurparticipatie & sociale cohesie Linda Hendriks (Docent-onderzoeker Hanzehogeschool Groningen) Hanka Otte (Proefschrift Binden of Overbruggen?) Ugo Leever (Muziekvereniging Erica) De Oosterpoort, Groningen I 26 november, 2015

Inhoud workshop Inleiding 3 vragen over u Kennisoverdracht Hanka Otte Kunstparticipatie en sociale cohesie Linda Hendriks Blaasorkesten en krimp: orkesten onder druk? Ugo Leever De praktijk: orkesten en vernieuwing Aan de slag 3 vragen aan u Terugkoppeling 2 2

Gratis te downloaden vanaf www.rug.nl/research hankaotte@gmail.com Gratis te downloaden vanaf www.rug.nl/research Korte intro: onderzoek gedaan naar relatie tussen kunst, cultuurbeleid en sociale cohesie Iedereen korte voorstelronde

Sociale cohesie Ideëel Bindend Intern Overbruggend Extern Relationeel Herkenbaar Onbekend Bindend Intern Overbruggend Extern Homogeen netwerk Heterogeen netwerk 1) intern en extern 2) relationeel en bindend 3) Niet klikken: ingaan op verschillende niveaus 4) Meetniveau 5) klikken: 4 ideaaltypen 6) Is dus geen sociale cohesie: daarvoor moet je de relaties in een bepaalde context kennen Relationeel

Kunstparticipatie en cohesief gedrag Ideëel Bindend Overbruggend Participatie op zich, niet via esthetische ervaring Tijdelijke overbrugging Weten weinig/ niets van wat er buiten de activiteit gebeurt Relationeel

Lectoraat Lifelong Learning in Music Kenniscentrum Kunst & Samenleving Musici midden in de samenleving Lerende professionals: persoonlijke, artistieke en professionele ontwikkeling Nieuwe rollen musici Nieuwe publieken Bindende kracht muziek 6 6

Orkesten onder druk? Blaasorkesten / HaFaBra-sector HArmonieorkesten, FAnfares, BRAssbands Onderzoek provincies Groningen, Drenthe, Friesland 2013: Inventarisatie orkesten 3 provincies Groepsgesprekken studenten & docenten Enquête 20 orkesten Friesland Interviews 4 dirigenten 7

Conclusies inventarisatie orkesten Nauwelijks verband tussen inwoneraantal en orkesten Meeste orkesten in landelijke gebieden 8 8

Orkesten Noord-Nederland 10

Nieuwe wegen Rol(len) van dirigent Musicus Opleider Artistiek leider Arrangeur/componist Living Brass In de lokale samenleving (Grunobuurt) I.s.m. instanties in de wijk Inzet dirigent als verbinder en componist 11

Fanfareorkest CWO

Grunobuurt

Orkesten onder druk Lectoraat Lifelong Learning in Music www.hanze.nl/lifelonglearninginmusic Bedankt voor uw aandacht! * 14