Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REGISSEREND OPDRACHTGEVERSCHAP OnderhoudNL congres 25 november Marc Calon Voorzitter.
Het kan met Zon op Castricum
Project “Schone motor”
CO2 recovery Business case op RWZI. Aanleiding voor de studie Klimaatakkoord doelstelling: Broeikasgas emissiereductie van 30% in 2020 MJA 3 Energiebesparing.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Schone aandrijving voor de Amsterdamse rondvaart
Isolatie van bestaande buitenmuren
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
OVERZICHT PRESENTATIE
Investeringspaden tot 2050
Investeerders in duurzame energiesystemen
5S in Velsen.
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
Schone Scheepvaart in de provincie Zuid-Holland
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
Hot Spots Duurzame Energie (HSDE) Jan Steenmeijer, directeur Techniek NHL Hogeschool.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Unterstützt durch / Mede mogelijk gemaakt door: Zie ook onze website: De ontwikkeling van een (grensoverschrijdende) kansenkaart.
Welkom HAVO Carrousel Woensdag 28 januari 2015
“Welke kant vaart de binnenvaart op?” Economisch tij in de binnenvaart Khalid Tachi EICB.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De metingen. De metingen, waar 4 kotters: LO5, LO137, ZK12, ZK18 – 2 binnen (Wad), 2 buiten.
LNG in de binnenvaart / milieu Welkom Gerrit J. van Tongeren, voorzitter Platform 18 augustus 2014 [date]
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1 december 2015 Renée Peerboom. Jaarafsluiting Energie voor Vervoer Voorlichtingsbijeenkomst 1 december 2015 Renée Peerboom 1 december 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1 Passief én energie neutraal bouwen vertaald naar de huurprijs: Uitgangspunt: gemiddelde kapitaallast schoolgebouw als gemeente zelf bouwt (geen indexering)
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
BATEN OP UW BOTERHAM Lunchsessie over het meten in geld van de waarde van milieu en natuur.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Crowdfunding workshop Bancaire kredietverlening aan gehele bedrijfsleven (niet-financiële bedrijven) Bron: DNB-rapportage 13 juli 2013.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Webinar Beter Benutten: 18 mei 2016 Zijn de Brabantse ITS projecten ook iets voor jouw regio?
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten Casestudy Zorg Innovatie.
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Agenda Kennistafel binnenvaart VNDelta
De Nieuwe Leest Is een Gezonde Leest.
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Marvin, Charlotte, charmayne, roos
Webinar CO2-Prestatieladder – 12 december 2017
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Els de Wit Ministerie IenW
Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Financiële kengetallen
Betalen met je smartphone
Pedagogenbuurt.
OPBR Duurzaam 16 september 2019
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart EICB Khalid Tachi

Introductie LNG en NRMM Stage V Stand van de LNG techniek De investering en het terugverdienpotentieel Financieringsmogelijkheden Werken aan een positieve business case

Vergroeningsuitdaging (NRMM eisen)

Stand van de LNG techniek 3 configuraties: Dual fueled schip (85% LNG en 15% diesel) Relatief grote LNG motor met een kleinere diesel motor. Dual fuel / pilot diesel motor (99% LNG en 1% diesel) LNG-elektrisch motor (100% LNG)

De investering Voor een deel van de vloot is LNG een oplossing om te voldoen aan NRMM Stage V met een positieve business case Omvang van de investering hangt af van een aantal factoren, waaronder: Type schip Nieuwbouw of ombouw Type aandrijving (Dual Fuel of LNG-elektrisch) Grootte tank en locatie van de tank (bovendeks of onderdenks) Gemiddeld genomen is de investering ≥ €1,2mln

Het terugverdienpotentieel De LNG-prijs in 4 scenario’s Scenario 'Low Oil Price‘: € 0,05 voordeel per liter Scenario '450‘: € 0,17 voordeel per liter Scenario 'current policies‘: € 0,27 voordeel per liter Scenario 'new policies‘: € 0,35 voordeel per liter

Het terugverdienpotentieel Met een jaarlijks verbruik van 500m3 levert dit voor ieder scenario de volgende besparing op: Scenario 'Low Oil Price‘: € 25.000 Scenario '450‘: € 85.000 Scenario 'current policies‘: € 135.000 Scenario 'new policies‘: € 175.000 Bijkomende voordelen: Subsidie Onderhoud Langetermijncontracten met verladers

Financieringsmogelijkheden Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport Co-financed by the European Union Connecting Europe Facility

Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport Projectpartners zijn bekende gezichten in de binnenvaart:

Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport EU project Doelstelling: 4 bunkerstations, 6 LNG aangedreven schepen en studies 50% subsidie

Drivers & Barrières voor LNG? Wet- en regelgeving Business Case (LNG-prijsvoordeel, voorkeur van verladers voor groen vervoer, concurrentiepositie, etc.) Milieuambitie ..

Drivers & Barrières voor LNG? Verkrijgen van financiering Business Case LNG-prijsvoordeel te gering, investeringskosten te hoog, verladers niet bereid meer te betalen, lopende financiering/levensduur van huidig schip/installatie, economische baten LNG-prijsvoordeel ligt niet bij schipper maar bevrachter Technische (on)mogelijkheden op het schip Toekomstverwachtingen voor LNG, onderneming, relevante marktsegment en binnenvaart in zijn geheel Ontbreken van tijd, kennis en mankracht om te verdiepen in mogelijkheden voor LNG ..

Drivers & Barrières voor LNG? Wat is de grootste Drive of Barrière? Wat is de omslagpunt, wanneer zouden jullie wel over willen gaan op LNG?