Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart EICB Khalid Tachi
Introductie LNG en NRMM Stage V Stand van de LNG techniek De investering en het terugverdienpotentieel Financieringsmogelijkheden Werken aan een positieve business case
Vergroeningsuitdaging (NRMM eisen)
Stand van de LNG techniek 3 configuraties: Dual fueled schip (85% LNG en 15% diesel) Relatief grote LNG motor met een kleinere diesel motor. Dual fuel / pilot diesel motor (99% LNG en 1% diesel) LNG-elektrisch motor (100% LNG)
De investering Voor een deel van de vloot is LNG een oplossing om te voldoen aan NRMM Stage V met een positieve business case Omvang van de investering hangt af van een aantal factoren, waaronder: Type schip Nieuwbouw of ombouw Type aandrijving (Dual Fuel of LNG-elektrisch) Grootte tank en locatie van de tank (bovendeks of onderdenks) Gemiddeld genomen is de investering ≥ €1,2mln
Het terugverdienpotentieel De LNG-prijs in 4 scenario’s Scenario 'Low Oil Price‘: € 0,05 voordeel per liter Scenario '450‘: € 0,17 voordeel per liter Scenario 'current policies‘: € 0,27 voordeel per liter Scenario 'new policies‘: € 0,35 voordeel per liter
Het terugverdienpotentieel Met een jaarlijks verbruik van 500m3 levert dit voor ieder scenario de volgende besparing op: Scenario 'Low Oil Price‘: € 25.000 Scenario '450‘: € 85.000 Scenario 'current policies‘: € 135.000 Scenario 'new policies‘: € 175.000 Bijkomende voordelen: Subsidie Onderhoud Langetermijncontracten met verladers
Financieringsmogelijkheden Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport Co-financed by the European Union Connecting Europe Facility
Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport Projectpartners zijn bekende gezichten in de binnenvaart:
Breakthrough LNG deployment in Inland Waterway Transport EU project Doelstelling: 4 bunkerstations, 6 LNG aangedreven schepen en studies 50% subsidie
Drivers & Barrières voor LNG? Wet- en regelgeving Business Case (LNG-prijsvoordeel, voorkeur van verladers voor groen vervoer, concurrentiepositie, etc.) Milieuambitie ..
Drivers & Barrières voor LNG? Verkrijgen van financiering Business Case LNG-prijsvoordeel te gering, investeringskosten te hoog, verladers niet bereid meer te betalen, lopende financiering/levensduur van huidig schip/installatie, economische baten LNG-prijsvoordeel ligt niet bij schipper maar bevrachter Technische (on)mogelijkheden op het schip Toekomstverwachtingen voor LNG, onderneming, relevante marktsegment en binnenvaart in zijn geheel Ontbreken van tijd, kennis en mankracht om te verdiepen in mogelijkheden voor LNG ..
Drivers & Barrières voor LNG? Wat is de grootste Drive of Barrière? Wat is de omslagpunt, wanneer zouden jullie wel over willen gaan op LNG?