Peiling burgerzin: goed maar ongelijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Hfdst 5: Politieke participatie
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Gender en duurzame energie
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Leerlingenraad De Ark.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Gelijke kansen op school: het kan!
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Denkbeelden van jongeren over democratie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Activernde didactiek & passende werkvormen
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
WELKOM LOP/SO Gent WG Intermediairen.
Cijfergegevens leerrecht
INTRODUCTIE academiejaar
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Peiling burgerzin: goed maar ongelijk Ellen Claes & Marc Hooghe Gent, 7. VI. 2017

Belang en consensus Positief: er bestaat blijkbaar brede consensus over inhoud, doelstellingen en manier van meten, ook bij leerlingen en leraren Grote mate van interesse en duidelijk engagement (maar geen stemrecht op 16 jaar…: een gemiste kans) Invloed van zowel schoolklimaat als leerinhoud Breed scala burgerschapshoudingen, met ook focus op duurzame ontwikkeling, homoseksualiteit, transgender, gender gelijkheid – ook ‘moderne’ gevoeligheden leven duidelijk bij deze leeftijdsgroep

Gezagsgetrouw… Blijvend sterk belang gezagsgetrouw burgerschap onder leerlingen Geen aanwijzingen voor ‘rebels’ burgerschap Relatief hoog vertrouwen in de instellingen, meer dan sociaal vertrouwen Grote mate van tevredenheid schoolgebeuren  Toch ook nood aan kritische burgers

…maar ongelijk Kloof tussen ASO en BSO is gigantisch groot Cumulatie van invloeden: thuis, school, leraren, peer group (Sociale media versterken deze vorm van isolement) Patroon stemt overeen met wat we weten over extreem kiesgedrag en protest stemmen bij volwassenen Risico: vorming van aparte subcultuur van achterstelling en resentiment Bijzonder moeilijk probleem: ontstaat al bij selectie door early tracking: vorming van aparte subculturen, en binnen de school kun je daar niet zoveel meer aan doen

…En een volgende stap Niet realistisch te verwachten dat ASO-resultaten nog significant kunnen verbeteren. Scholen doen duidelijke inspanningen. Belangrijkste probleem bij BSO (mindere mate TSO): gevolgen op langere termijn. School moet meer zijn dan enkel op arbeidsmarkt voorbereiden. Geen eenvoudige opdracht: selectiemechansime, SES, thuistaal, subcultuur… School alleen zal dat niet kunnen oplossen. Opdracht PAV: maar is er ook geen risico op overbevraging voor dit ene vak?

Ruimere gevolgen voor samenleving in het algemeen Ook onderzoek in België: onderwijsvorm en – niveau bepaalt levenskansen, democratisch handelen, tolerantie… De resultaten die we nu zien, zullen over veertig jaar nog gevolgen hebben (stabiliteit politieke houdingen) Probleem te belangrijk om te verwaarlozen