School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Ruimte voor eigen kracht Sportproject Kwintes Fit & Happy Bewegen met een visie 3 oktober 2013.
Alle schooldagen naar school
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Andere schooltijden Informeren.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Welkom!.
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
Kansen voor transformatie
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Schoolopbouwwerk Menen
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: infosessie
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Waarom Multimove in Damme ?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
1.
Voorstelling project voor WG KP
Kansarmoede in de kleuterschool
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
Uitwisseling Denemarken
het katholiek basisonderwijs
brengt school en ouders dicht bij elkaar
1.
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Nieuw kader inschrijvingsrecht
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan desegregatie in het onderwijs Achtergrond, aanpak en resultaten Drie vragen Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Kiezen ouders in groep? Moeten scholen veranderen? School in zicht in Temse

School in zicht 1. achtergrond, aanpak, resultaten 3 3

4 4

5 5

6 6

7 7

8 8

9 9

10 10

2060 2006: 17 scholen 11 11

Kroonstraat, uitvalsweg uit Borgerhout Maandag 10 maart 08u15 tot 08u45 Kroonstraat, uitvalsweg uit Borgerhout

Grootschalige schoolvlucht 38 kinderen op de fiets of te voet 55 kinderen in de auto ________________________ 93 kinderen, in het totaal op één uitvalsweg 0 kinderen richting Borgerhout

Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout 72.000 inwoners goed voor een van de tien grootste steden van Vlaanderen 25 van de 27 scholen zijn concentratiescholen 90% of meer allochtone en/of kansarme leerlingen, vaak 99 of 100%

Wij hadden twijfels over een concentratieschool School in Zicht: kansrijke ouders overtuigen om voor een buurtschool te kiezen Wij hadden twijfels over een concentratieschool in de buurt. Gemengde scholen zijn een maatschappelijke plus  Concentratiescholen verhinderen een aantal leerkansen voor kansarme leerlingen: verschillende gezinsmodellen, vrijetijdsbestingen, wereldbeelden, …  Een cruciaal onderscheid is kansrijk versus kansarm, niet autochtoon versus allochtoon Een buurtschool is een plus voor kansrijke ouders School in zicht helpt drempels te overwinnen: samen instappen laagdrempelige bezoeken Matilda mag geen uitzondering zijn in haar klas. Hij moet vriendjes hebben met thuistaal Nederlands. We vonden een school met enkel anderstaligen niet zo’n goed idee.

School in Zicht: ‘kansarme’ scholen overtuigen om voor sociale mix te kiezen “We mogen onze leerlingen niet voorbereiden op een leven in deze buurt, maar moeten ze voorbereiden op een leven in deze samenleving.” Patrick Meekers, directeur De Pijl

Hoe werkt School in Zicht. 1 Hoe werkt School in Zicht? 1. Kennismaking met en voorbereiding van de scholen Gesprek met directie, teamvergadering ‘Fase’ schoolvlucht? Houding team daartegenover? Drempels binnen de school Sociale mix staat soms niet (meer) op agenda

Hoe werkt School in Zicht? 2. Info-avonden voor ouders Ruime voorafgaandelijke communicatiecampagne Bestaande netwerken en organisaties gebruiken Info-avond om School in zicht te leren kennen … en andere ouders

Hoe werkt School in Zicht? 3. Openschooldagen Alle scholen die wensen doen mee Ouders ‘over de drempel’ helpen, zodat de scholen zich kunnen tonen Scholen beslissen zelf over de inhoud van het bezoek Op één dag bezoeken ouders tot drie (of vier) scholen

Hoe werkt School in Zicht? We hadden geen idee van hoe de aanpak op die scholen zou zijn. We zijn aangenaam verrast door hun duidelijke visie en de betrokkenheid. Valerie De onderwijs- aanpak op maat van individuele leerlingen is ronduit knap. Schitterend dat we dit om de hoek vonden. Katleen en Nicky Die school was gewoon veel beter dan we verwachtten. Wij waren meteen verkocht. Truus en Kurt

Hoe werkt School in Zicht? 3. Terugkomdagen Ouders praten bij over de scholen Uitwisseling van ervaringen Contacten leggen voor eventuele verdere gesprekken

Hoe werkt School in Zicht? Onderliggend Vooreerst een communicatieproject Ouders met elkaar in contact brengen School en ouders met elkaar in contact brengen School in zicht stimuleert KANSRIJKE ouders om een POSITIEVE keuze te maken voor een gemengde buurtschool

Resultaten van School in zicht Antwerpen-Noord & Oud-Borgerhout: 340 kansrijke kleuters ingeschreven in 11 scholen (vijf jaar) Lokeren: 38 kleuters in 5 scholen met schoolvlucht (twee jaar) – dit jaar (3de jaar) 50% tot 100% meer bezoekers per school Gent-Noord: 51 inschrijvingen in scholen met sterke schoolvlucht (gereduceerd tot 25 na tweede periode) Genk-Noord: 8 ouders, specifieke situatie (geen capaciteitsprobleem, geen mobiliteitsprobleem), nieuwe aanpak

2. Drie vragen School in zicht Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Kiezen ouders in groep? Moeten scholen veranderen? 24 24

Wanneer de school een spiegel van de omgeving is Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Wanneer de school een spiegel van de omgeving is

Nee, ze kiezen hun school zelf Kiezen ouders in groep?

Soms een beetje, maar niet zoals u denkt Moeten scholen veranderen? Soms een beetje, maar niet zoals u denkt

Hoe moeten scholen veranderen? Vooral niet hun pedagogisch project aanpassen Vooral niet de School in zicht-kinderen anders behandelen Wel leren omgaan met de vragen van de ouders (communicatie, ouderparticipatie, opvang, …) Vooral: de eenzijdige focus op kansarmoede doorbreken

School in zicht in Temse? 3. School in zicht in Temse? 29 29

School in zicht in Temse? School in zicht zal ‘op maat’ van Temse doorgaan (niet op maat van Antwerpen) alle scholen of alleen scholen met schoolvlucht aantal contactmomenten … in maart: overleg met netverantwoordelijken, voorstel aanpak april-juni gesprekken met directies en teamvergaderingen volgend schooljaar: werking naar ouders