Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in een online wereld (part 1)
Advertisements

Billboard.com Wat zijn de trends op de website
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Information Management
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Portfolio Faculteit der Letteren
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Welk beroep? En hoe word je dat?
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Redactionele content Lily Knibbeler, 27 maart 2013.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Hoofdlijn Communicatie
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Door: Projectleider Jolande Reusen
Het nieuwe solliciteren:
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Eerstejaarsproblemen
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Social work Week 2.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Talent in Ontwikkeling
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Embedded Librarianship
Photoshop, Indesign en Illustrator
Hoe leren professionals?
Informatieavond Beheer Donaties Vluchtelingen Zaanstad
Studieloopbaanbegeleiding
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Talent in Ontwikkeling
Integriteit Dilemmatraining.
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Presentatie bedrijfsplan
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Competent Content! Workshop gebruikers Sectie WDI
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Human Resources Accounting
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Fleximatrix.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional? Margriet van Eck Poppe

informatieprofessional iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met de verwerking van informatie op professionele wijze. Onder deze overkoepelende term vallen heel veel verschillende functies, zoals die van de contentmanager, documentmanager, recordsmanager, kennismanager, informatiemanager, bibliothecaris, archivaris, vakreferent, onderzoeksjournalist, databankbeheerder,  etc. Deze term kwam pas in gebruik in de 1990-er jaren.

Bibliothecaris Linksboven, UB Leiden 1610 : https://nl. wikipedia DIV Rechtsboven: de postkamer http://platformelfa.nl/11310/drukte-in-de-digitale-postkamer-door-aansluiting-voor-assurantiemarkt/ Iedereen Linksonder: mensen met een computer die kunnen Googlen http://schrijfsterre.blogspot.nl/2016/01/protocol-fascisme.html Archivaris Rechtsonder: Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie http://resources.huygens.knaw.nl/vocgeneralemissiven

Met de komst van de computer ( begin 1990-er jaren) vervaagden de scheidslijnen tussen de verschillende beroepsgroepen

BDI IM IDM MIC MIM opleidingen Opleidingen gingen met hun tijd mee: Frederik Muller, IDM, BDI, MIM, MIC MIM

Google trends 2004 - heden Is een informatieprofessional nu een gangbare term geworden voor onze beroepsgroep? Er wordt op alle termen steeds minder gezocht….

Competenties van de informatieprofessional 1- informatiekunde: het omgaan met informatie in een bedrijfsomgeving 2- technologie: internettechnologie en beheer van informatiesystemen 3- communicatieve vaardigheden: weet kennis effectief over te brengen via diverse media 4- leidinggeven en content beheer(curatie): weet alle beschikbare bronnen (mensen en content) te mobiliseren en in te zetten 5- domeinkennis: specifieke kennis die van belang is in een bepaald vakgebied Deze competenties zijn gekozen op basis van Ter inspiratie voor deze zelfevaluatie is gebruik gemaakt van CILIP’s Professional Knowledge and Skills base , de beschrijving van de studie Informatiekunde van Universiteit Utrecht, de EVC zelfevaluatie voor de deeltijdopleiding MIC (HvA), het RTTI® model voor cognitieve processen van Drost en Verra, de “Professional Competencies for Reference and User Services Librarians van de ALA”. Daarnaast was het KEI-ip ronde tafelcongres op

Persoonscertificering CIP = Certificeringsregeling Informatie Professionals Certificaat is 5 jaar geldig Zelfevaluatie invullen : niveaubepaling 28 uur per jaar besteden aan scholing & vrije ruimte Actief: werken in het beroepenveld “Een leven lang leren”

Waarom? Jezelf onderscheiden als iemand die investeert in zijn eigen kennis Duidelijkheid naar opdracht/werkgevers toe wat ze kunnen verwachten Nagaan of je nog 'on track' bent met bijscholing ten opzichte van andere vakgenoten Sterker imago beroepsgroep Trots op jezelf zijn