Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional? Margriet van Eck Poppe
informatieprofessional iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met de verwerking van informatie op professionele wijze. Onder deze overkoepelende term vallen heel veel verschillende functies, zoals die van de contentmanager, documentmanager, recordsmanager, kennismanager, informatiemanager, bibliothecaris, archivaris, vakreferent, onderzoeksjournalist, databankbeheerder, etc. Deze term kwam pas in gebruik in de 1990-er jaren.
Bibliothecaris Linksboven, UB Leiden 1610 : https://nl. wikipedia DIV Rechtsboven: de postkamer http://platformelfa.nl/11310/drukte-in-de-digitale-postkamer-door-aansluiting-voor-assurantiemarkt/ Iedereen Linksonder: mensen met een computer die kunnen Googlen http://schrijfsterre.blogspot.nl/2016/01/protocol-fascisme.html Archivaris Rechtsonder: Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie http://resources.huygens.knaw.nl/vocgeneralemissiven
Met de komst van de computer ( begin 1990-er jaren) vervaagden de scheidslijnen tussen de verschillende beroepsgroepen
BDI IM IDM MIC MIM opleidingen Opleidingen gingen met hun tijd mee: Frederik Muller, IDM, BDI, MIM, MIC MIM
Google trends 2004 - heden Is een informatieprofessional nu een gangbare term geworden voor onze beroepsgroep? Er wordt op alle termen steeds minder gezocht….
Competenties van de informatieprofessional 1- informatiekunde: het omgaan met informatie in een bedrijfsomgeving 2- technologie: internettechnologie en beheer van informatiesystemen 3- communicatieve vaardigheden: weet kennis effectief over te brengen via diverse media 4- leidinggeven en content beheer(curatie): weet alle beschikbare bronnen (mensen en content) te mobiliseren en in te zetten 5- domeinkennis: specifieke kennis die van belang is in een bepaald vakgebied Deze competenties zijn gekozen op basis van Ter inspiratie voor deze zelfevaluatie is gebruik gemaakt van CILIP’s Professional Knowledge and Skills base , de beschrijving van de studie Informatiekunde van Universiteit Utrecht, de EVC zelfevaluatie voor de deeltijdopleiding MIC (HvA), het RTTI® model voor cognitieve processen van Drost en Verra, de “Professional Competencies for Reference and User Services Librarians van de ALA”. Daarnaast was het KEI-ip ronde tafelcongres op
Persoonscertificering CIP = Certificeringsregeling Informatie Professionals Certificaat is 5 jaar geldig Zelfevaluatie invullen : niveaubepaling 28 uur per jaar besteden aan scholing & vrije ruimte Actief: werken in het beroepenveld “Een leven lang leren”
Waarom? Jezelf onderscheiden als iemand die investeert in zijn eigen kennis Duidelijkheid naar opdracht/werkgevers toe wat ze kunnen verwachten Nagaan of je nog 'on track' bent met bijscholing ten opzichte van andere vakgenoten Sterker imago beroepsgroep Trots op jezelf zijn