Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

User Centred Development
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Lesson 8. Today’s lesson  Exam material  Check homework  Grammar: the passive voice.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
29 / 30 March /20 Business English Werkboek B1 Sector Administratie N3-4 Unit 8.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Tekst – en Werkboek Fairway 1.
The past simple Grammar.
Introduction Delftse Methode Beginners course Dutch
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Exams at KU Leuven Campus Sint-Andries.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Welkom!

Introduction Dutch language summer courses 2017 Conny Wesdijk - ITAV Goedemorgen!

This introduction lesson Language learning and the Delft Method How to prepare your classes Course organisation Questions Visit classrooms

LANGUAGE LEARNING AND THE `DELFTSE METHODE´

the Delft Method

Natural Unconventional Speedy … words

Focus on skills instead of conscious knowledge. Supply

Input and practicing, that’s what you need. Supply

Language Learning: not difficult Building blocks versus puzzles Learning a language is not difficult

woorden woorden woorden De legoblokjes. Je leert ca. 200 woorden per week! Gebaseerd op de meest frequente woorden. Woorden worden geleerd via teksten. woorden woorden woorden

The classes: focus on skills - learning by doing Dus vanaf maandag spreken wij Nederlands! Maar….. Dat is niet mogelijk zonder een grondige voorbereiding.

The lessons Only Dutch, from day 1 Conversations on topics in the text Lessons are mainly devoted to conversation Only Dutch, from day 1 Conversations on topics in the text Knowledge of the text is essential

HOW TO PREPARE YOUR CLASSES

Course materials Textbook + online access: € 89,90 or: Textbook + audio CDs and cd-rom € 65,00 43 texts + word lists in 26 languages texts with blanks + exercises grammar Delftse methode app: App Store or Google Play € 19,99 Exercise book: Nederlands voor buitenlanders Oefenboek 3 to 4 exercises for each chapter dialogue trainer obligatory copies not allowed! optional optional Boek erbij tekst Woordenlijsten Gatentekst Grammatica Oefenboek niet verplicht. Biedt extra oefening (met NL partner) > Verkrijgbaar bij…

Where do I buy the book? Summer: Waltman bookshop in Delft, Binnenslootwater Online: www.bol.com www.nt2.nl Boek erbij tekst Woordenlijsten Gatentekst Grammatica Oefenboek niet verplicht. Biedt extra oefening (met NL partner) > Verkrijgbaar bij…

How to study Study goal: understand a spoken text without help Study with book + (2) audio CDs and/or CD-ROM Go through the text: step by step first with all help, and gradually less help 4, 5, 6, 7 times ….. 1 text takes 2 - 3 hours See also Study helper on www.dm.tudelft.nl

preparation at home conversation in class test computer Als je goed voorbereid bent, is er geen reden bang te zijn. test computer

How to study: online / cd-rom

as Step 1, but without pauses listening and reading sentence by sentence translation repeat (out loud) Step 2 as Step 1, but without pauses Stap 1 Klik nog een keer luister Luister: hoe wordt het gezegd, de uitspraak is immers belangrijk! Kijk: kleine woorden die je niet goed hoort, maar die er wel zijn Hoe zit de zin in elkaar Ongeveer 16 regels, ½ uur Stap 2 Is zonder pauzes: begrijp je nog steeds wat er gezegd wordt? Leer door te lezen, te luisteren en te begrijpen. Hoe heb je je eigen moedertaal geleerd? Door te luisteren! Veel input is nodig om een taal te leren.

Step 3 listening without reading sentence by sentence listen and repeat (out loud)! 5, 6, 7, … times until you understand and can repeat everything easily Step 4 as step 3, but without pauses

After having studied the text! Did I study the text properly? Step 5: test After having studied the text! Did I study the text properly? Listening & writing 80% correct < 80%  go back to step 1 – 3 Luister en typ x/x woorden correct Minder dan 80% is een stap terug

After having studied the text! Gap fill exercise + feedback Step 6 After having studied the text! Gap fill exercise + feedback Same exercise as in book De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst. Nu ben je klaar om naar de les te gaan, maar bedenk: de voorbereiding van een tekst kost je 2 tot 3 uur!

Lessons devoted to conversation Be well prepared! Study goal understand a spoken text without help being able to speak about the topic of the text in a conversation How to achieve that? Learn the texts (3 or 4 or 5 per day) step by step first with all help, and gradually less help 4, 5, 6, 7, 8, 9 times … 1 text takes 2 - 3 hours 2. Speak about the text while studying and: during the classroom conversation Voorbeeld met demosite Begrijp de tekst helemaal! Stap voor stap met boek + cd Of boek en cd-rom

Elements of the book Per lesson (43 lessons in total) Text with 50 new words Text with gaps Questions Exercises Dialogue trainer (app) Word list + translations Extra Instruction Grammar Word index De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst. Nu ben je klaar om naar de les te gaan, maar bedenk: de voorbereiding van een tekst kost je 2 tot 3 uur!

Some good advice Do not fill in the gaps in the book Do not write translations in the text Do not copy the text Understanding is not enough: have attention for form: put the text under the microscope! Use all senses simultaneously: read + listen + speak Study actively: USE the words, make your own sentences Don’t be afraid to speak or to make mistakes De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst.

Course Organisation

preparation at home conversation in class test computer Als je goed voorbereid bent, is er geen reden bang te zijn. test computer

Classes devoted to conversation not much grammar explanation, no explanation but application: learning by doing only Dutch, from day 1 with conversations on topics in the text knowledge of the text is essential you learn also from listening to other students do participate in the conversation, don’t wait for your turn! Als je goed voorbereid bent, is er geen reden bang te zijn.

Preparing for the conversation After each text: Questions (vragen) Speaking (spreken) De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst. Nu ben je klaar om naar de les te gaan, maar bedenk: de voorbereiding van een tekst kost je 2 tot 3 uur!

preparation at home conversation in class test computer Als je goed voorbereid bent, is er geen reden bang te zijn. test computer

Daily listening test on computer Computer test after each lesson in classroom Listening and writing: sentences from the text Minimum result of 75% necessary for each text! Less then 75% = stop, do it again after study (min. 1 hour) Book, phones, paper, etc. not allowed Login: tbm-langXXX, password: Welkom01 given by teacher at the end of first class login (username: TBM-LANG123, password Welkom01) type the words you heard – feedback: “x words are correct” after ca. 10 sentences: total result in % result 80% or more: next test. Result less then 80%: stop ½ uur de tijd, 80% score. De computer houdt bij welke teksten je gehaald hebt. Je kunt niet verder tot je voor een tekst bent geslaagd. Belangrijke informatie voor jezelf: heb ik goed genoeg gestudeerd?

Paper tests and assignments 1-4 (depending on course) gap fill tests on paper during first 10 minutes of classes Sentences from the book with gaps 20 gaps from 4 randomly selected texts 1-4 writing assignments About the topic of the text make new Dutch sentences with the words that you have learned

Minimum result: 75% correct words. The final test Test format: The final test is ___ text with blanks. You have ___ fill in the missing word. All sentences are from ___ text book. Minimum result: 75% correct words. Op papier

Final results speaking test + Next course later Course speaking poor result Course speaking good result computer results good result final paper test Next course Next course but later, after summer Weak reult very poor result good result Resit paper test quit the course

Course programme Beginners’ course: Level: CEF A2 “Het Groene Boek” Intermediate course: CEF B1 “De Tweede Ronde” Advanced course: CEF B2/ C1 “De Derde Ronde” ( Staatsexamen NT2 – II) Language of Science / Language of Architecture Language of civil engineering Language of Chemistry

Beginners course daily: 10.00 – 11.00 hrs conversation lesson TBM, room D3 11.00 – 11.30 hrs listening tests 13.00 – 14.00 hrs conversation lesson 14.00 – 14.30 hrs listening tests Date June 26, Monday June 27, Tuesday June 28, Wednesday June 29, Thursday June 30, Friday   July 3, Monday July 4, Tuesday July 5, Wednesday July 6, Thursday July 7, Friday July 10, Monday Homework Beginners course Text 1 - 4 Text 5 - 8 writing assignment I Text 9 - 12 Text 13 - 16 Text 17 - 20 writing assignment II Text 21 - 24 paper test 1 - 20 Text 25 - 28 writing assignment III Text 29 - 32 Text 33 - 36 Text 37 - 40 writing assignment IV Text 41 - 43 Tuesday July 11th, 2017 TEST Groene boek 1 - 43 9.45 – 10.45 AM in (room to be confirmed)

Program Intermediate course Datum Huiswerk Herhaling Groene boek 12 juli (woe.) 13 juli (dond.) 14 juli (vrij.)   17 juli (maa.) 18 juli (di.) 19 juli (woe.) 20 juli (dond.) 21 juli (vrij.) 24 juli (maa.) 25 juli (di.) 26 juli (woe.) 27 juli (dond.) 28 juli (vrij.) Tekst 1 – 3 Tekst 4 – 7 Tekst 8 – 11 schrijfopdracht 1 Tekst 12 – 15 tussentoets 1-11 Tekst 16 – 18 Tekst 19 – 21 Tekst 22 – 25 schrijfopdracht 2 Tekst 26 – 28 Tekst 29 – 32 tussentoets 12-28 Tekst 33 – 35 Tekst 36 – 38 Tekst 39 – 40 schrijfopdracht 3 Tekst 41 – 42 Tekst 1 – 4 Tekst 5 – 8 Tekst 9 – 12 Tekst 13 – 16 toets 1-12 Tekst 17 – 20 Tekst 21 – 24 Tekst 25 – 28 Tekst 29 – 32 Tekst 33 – 36 toets 13-32 Tekst 37 – 40 Tekst 41 – 45 Eindtest: maandag 31 juli 2017 Inhoud test: Tweede Ronde les 1–42 én Groene Boek les 1-43 9.45 – 10.45 uur, in ?????

Program Advanced course

FAQs What to do between the lessons? Where to buy the course materials? What if I cannot attend a lesson? Possible to have a job / another course in this period? Do I need other materials? (dictionary, grammar book)

Group 1 Beginners Katla Rut Robertsdottir Kluvers Laura Ackermann Weiming Yao Judina Polina Simon Holger Flatin Anna maria Zuech Lea Hartmeyer Axel Dahlberg Dorsa Ghaemi Lyuben davidov Sam Colijn Joseph Hermann Kimberly Bernecker Runa Berstad Frengen Marios Papadopoulos

And, in case …. www.dm.tudelft.nl

www.dm.tudelft.nl How to study? Course information Contact info (tel. / email) This presentation De antwoorden op veel gestelde vragen vind je bij teksthelp. Contact gegevens van de docenten vind je hier. Powerpoint wordt hier geplaatst vanaf morgen

Questions

Don’t forget … prepare texts no. 1, 2, 3 and 4 success !