De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introduction Delftse Methode Beginners course Dutch

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introduction Delftse Methode Beginners course Dutch"— Transcript van de presentatie:

1 Introduction Delftse Methode Beginners course Dutch
Is your mobile switched off? Intensieve cursus. Je leert 100 nieuwe woorden per dag. Sonja van Boxtel

2 This introduction lesson
Language learning and the Delft Method How to prepare your classes Course organisation Questions Visit the classroom

3 Delft Method of language learning
NATURAL UNCONVENTIONAL SPEEDY

4 the Delft Method No conscious knowledge, but skills
Input and practice, that’s what you need !

5 Language learning is not difficult
Building blocks versus puzzles

6

7 HOW TO PREPARE YOUR CLASSES

8 Course materials Textbook Nederlands voor buitenlanders (4th ed.) + online access: € 89,90 or + audio CDs and cd-rom € 65,00 43 texts + word lists in 26 languages texts with blanks + exercises grammar Delftse methode app: App Store or Google Play € 19,99 Exercise book: Nederlands voor buitenlanders Oefenboek 3 to 4 exercises for each chapter dialogue trainer copies not allowed! obligatory optional Boek erbij tekst Woordenlijsten Gatentekst Grammatica Oefenboek niet verplicht. Biedt extra oefening (met NL partner) > Verkrijgbaar bij… optional

9 Where can I buy the book? Waltman bookshop in the city centre (Binnenwatersloot 33, Delft) Online: Boek erbij tekst Woordenlijsten Gatentekst Grammatica Oefenboek niet verplicht. Biedt extra oefening (met NL partner) > Verkrijgbaar bij…

10 How to study? Study goal: understanding a spoken text without help and being able to use the words actively How to achieve that? Learn the texts (2 or 3 per day) step by step first with all help, and gradually less help 4, 5, 6, 7, 8, 9 times … 1 text takes hours 2. Speak about the text during the classroom conversation Begrijp de tekst helemaal! Stap voor stap met boek + cd Of boek en cd-rom Demo:

11

12 PRACTICE !!!!!

13 Step 1: with text sentence by sentence translation Repeat (out loud)
without pauses Stap 1 Klik nog een keer luister Luister: hoe wordt het gezegd, de uitspraak is immers belangrijk! Kijk: kleine woorden die je niet goed hoort, maar die er wel zijn Hoe zit de zin in elkaar Ongeveer 16 regels, ½ uur Stap 2 Is zonder pauzes: begrijp je nog steeds wat er gezegd wordt? Leer door te lezen, te luisteren en te begrijpen. Hoe heb je je eigen moedertaal geleerd? Door te luisteren! Veel input is nodig om een taal te leren.

14 Step 3: without text sentence by sentence listen and repeat (out loud)!!! 5, 6, 7, … times until you understand and can repeat everything easily Step 4 : without pauses

15 After having studied the text! Did I study the text properly?
Step 5: test After having studied the text! Did I study the text properly? Listening & writing 80% correct < 80%  go back to step 1/3 Luister en typ x/x woorden correct Minder dan 80% is een stap terug

16 After having studied the text! Gap fill exercise + feedback
Step 6 After having studied the text! Gap fill exercise + feedback Same exercise as in book De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst. Nu ben je klaar om naar de les te gaan, maar bedenk: de voorbereiding van een tekst kost je 2 tot 3 uur!

17 Preparing for the conversation
Step 7 Preparing for the conversation After each text: Questions (vragen) Speaking (spreken) Speaking about the text Summary + Questions in the text “play” with the text De gatentest doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst.

18 Some good advice Do not fill in the gaps in the book nor write translations in the text Do not make or study word lists Focus on listening; don’t write too much or too soon Do not learn the texts by heart Understanding is not enough: have attention for form: put the text under the microscope! Use our senses simultaneously: read + listen + speak Study actively: USE the words, make your own sentences, “play” with the text Don’t be afraid to speak or to make mistakes De gaten test doe je pas nadat je de tekst goed kent! Denk aan een gesprek in een drukke straat: ook al mis je een paar woorden, je kunt toch begrijpen wat iemand zegt. > kennis van de taal Wanneer je goed gestudeerd hebt, ben je goed voorbereid voor de les. Geen reden voor angst.

19 Course Organisation

20 Tests during the course Computer tests Gap fill tests
preparation at home conversation in class Tests during the course Computer tests Gap fill tests Writing assignments Als je goed voorbereid bent, is er geen reden bang te zijn. Final test

21 The classes Classes are mainly devoted to conversation
Not much grammar explanation Only Dutch, from day 1 Conversations on topics in the text You don’t learn only from speaking yourself, but also from listening to other students Knowledge of the text is essential Do participate in the conversation, don’t wait for your turn!

22 The daily tests Listening test about each text
Twice a day, following each conversation lesson Listening to and writing sentences from the text (dictation) No books, phones, paper etc. allowed! Minimum result of 80% for each test required Less then 80% = stop  study  try again next class login (username: TBM-LANG123, password Welkom01) type the words you heard – feedback: “x words are correct” after ca. 10 sentences: total result in % result 80% or more: next test. Result less then 80%: stop ½ uur de tijd, 80% score. De computer houdt bij welke teksten je gehaald hebt. Je kunt niet verder tot je voor een tekst bent geslaagd.

23 Other tests and assignments
5 gap fill tests on paper (during first 10 minutes of the class) Sentences from the book with gaps 20 gaps from 4 randomly selected texts 3 writing assignments (after the conversation) About the topic of the text make new Dutch sentences with the words that you have learned login (username: TBM-LANG123, password Welkom01) type the words you heard – feedback: “x words are correct” after ca. 10 sentences: total result in % result 80% or more: next test. Result less then 80%: stop ½ uur de tijd, 80% score. De computer houdt bij welke teksten je gehaald hebt. Je kunt niet verder tot je voor een tekst bent geslaagd. Belangrijke informatie voor jezelf: heb ik goed genoeg gestudeerd?

24 Group 1 Group 2 Conversation Computer test 9.00 9.30 10:00 10:30 11:00
11:30 12:00 12:30 13:00 13:30 14:00 14:30 15:00 15:30 16:00

25 Which group are you in? Group 1 Group 2 Muhammad Tan Han Lu
Kubra Kaya (intro 26/6) Wanseo Park Kevin Pun Giulia Eleuteri Yingjia Ge Reinis Melgalvis Kavya Pal En Ning Lai Noor Hatem Raouf Abbas Hamed Josep Mir Miquel Shahram Janbaz Bruna Rosa de Souza Okkerse Daniel Molnar Bianca Pereira da Silva Ayse Gul Yildiz Wallace Chase Ginny Marcela Mejia Mora Xinyi Wang Liliana Paucarima Saldana Lindsay Norton Mark Trewren Omar Mansour Esmaiel Samy Hashish Hebah Al zoobi Mpumelelo Maweni Vahid Arbabi Ruth Valentina Montero Nathan Ryan

26 Timetable group 1 Course period: August 11th, 2017 – September 15th, 2017 Test: September 20th, 2017 Teachers: Sonja van Boxtel Gabriel Hoezen Jeanet Annema Location : TU Delft, Jaffalaan 5, 2628 BX  Delft Telephone : 015 – Schedule / lestijden: Homework must be done before each lesson. Each Monday, Tuesday, Thursday and Friday: 09.00 – hrs conversation lesson 10.00 – hrs computer test 13.00 – uur conversation lesson 14.00 – uur computer test TBM-D3

27

28 Minimum result: 75% correct words.
The final test Test format: The final test is ___ text with blanks. You have ___ fill in the missing word. All sentences are from ___ text book. Minimum result: 75% correct words. Op papier

29 Final results Speaking (assessed during classes): Onvoldoende  speaking test after appr. 4 weeks Voldoende = pass Goed = good Zeer goed = very good Final (paper) test: ≥ 75% (+ ≥ pass for speaking) → next course < 75% → resit the test / repeat the course

30 Intensive Courses Beginners’ course: Level: CEF A2 “Het Groene Boek”
Intermediate course: Level: CEF B1 “De Tweede Ronde” Advanced course: Level: CEF B2 “De Derde Ronde” Language of Science / Language of Architecture Language of civil engineering Language of Chemistry Or: Training ‘Staatsexamen’

31 FAQs What to do between the lessons? What if I cannot attend a lesson?
Possible to have a job / another course in this period? Do I need other materials? (dictionary, grammar book) What if I don’t have the book in time?

32 www.dm.tudelft.nl How to study? Course information
addresses & tel. nr. De antwoorden op veel gestelde vragen vind je bij teksthelp. Contact gegevens van de docenten vind je hier.

33 Delftse methode on Facebook
Search for: Delftse methode

34 Don’t forget … prepare texts no. 1, 2 and 3 for Monday success !

35 And, in case ….

36 Questions


Download ppt "Introduction Delftse Methode Beginners course Dutch"

Verwante presentaties


Ads door Google