DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK 3 + 4
HOOFDSTUK 3 - LEREN Leren is één van de meest essentiële functies betreft het opbouwen van een organisatie. Gevalideerd leren: Een strikte methode voor het aantonen van vooruitgang wanneer je diep in allerlei onzekerheden zit. Van je klanten leer je het meeste. Welke van onze inspanningen creëren waarde en welke leiden tot verspilling? Waarde: het bieden van voordeel aan de klant. Validatie De harde werkelijkheid van niets Alles wat je doet is een experiment voor gevalideerd leren
Eigen ervaring Geen ervaring met aftermovies maken Feedback gevraagd voor al onze filmpjes Hierdoor onder andere light leaks ontdekt Gesproken met mensen die ervaring hebben Niet filmen wat jij wilt, maar wat de klant wilt Klant nauw betrekken bij het filmpje
Mening Zonder te leren zal je nooit een goede onderneming starten. Je moet je klanten er goed bij betrekken
Hoofdstuk 4 Als je niet kunt falen, kun je ook niet leren Kwalitatief leren Experimenteren op kleine schaal met grote resultaten Waardehypothese: test of een product of dienst daadwerkelijk waarde levert voor klanten als zij het eenmaal gaan gebruiken Groeihypothese: test hoe nieuwe klanten een product of dienst vinden. Een experiment is een product Hypothese > testen met MVP > feedback > leren > aanpassen > leren > etc.
Hoofdstuk 4 Feedbackcyclus Leren: Bouwen: Meten: Leap-of-faith-aannames: Aannames die niet voor de hand liggen Bouwen: MVP (Minimum Viable Product) De eerste versie van een product Meten: Innovation accounting: Administreren en meten van innovatie, op een kwantitatieve manier Bijstellen of consolideren
Eigen ervaring Portfolio opbouwen Script opsturen - filmen en monteren, feedback krijgen Leren-bouwen-meten Filmpje online door feest Positieve reacties door bezoekers Leren door te filmen (experimenteren)
Eigen mening Door te experimenteren leer je het meeste Veel oefenen met filmen en monteren Met ons MVP eerste betaalde klant binnen halen