Spel en executieve functies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Welkom op de Julianaschool
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Zelfsturing en executieve functies.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Verschillen in de taalontwikkeling…
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Geletterdheid….. Wat is dat?
Passend onderwijs.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Alle vrouwen welkom in onze vrouwenstudio Zonneplein 33 Bergen op Zoom.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Zelfstandig werken Groepen 3.
Informatie- avond groep 6
Planborden en dag- /weektaken
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Executieve Functies en Passend onderwijs
Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel
Presentatie Bijeenkomst 3
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
En nu?.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Tijd Music : Tammy Wynette.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hartelijk Welkom!.
Executieve functies Marije Ruben.
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
MOOI, VOOR Welzijn, Zebra: stevige (ver)binding met de wijk
Rol van de coach Voedingspatroon
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
© UNIEK IN DE KLAS.
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
KWO in Brabant 11 december 2006 Jaap v.d. Velden.
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Even onbevangen kijken
Richting geven aan Teamontwikkeling
Basisschool St. Lambertus September 2018
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Spel en executieve functies MARION HERMANS CONSULENT WILLIE ADELAAR LEERKRACHT OB WESTERWEL NOVEMBER-DECEMBER 2015

“Jonge kinderen, spel en leren; het is een gouden combinatie.

Inhibitie: behoeften uitstellen, irrelevante of onaangepaste prikkels onderdrukken. Aandachtig kunnen luisteren, concentreren, bij de taak blijven. Handelingen plannen en doelen stellen, vooruit kijken. Samenwerken met anderen. Flexibel van rol of taak kunnen wisselen. Regels kunnen toepassen in nieuwe situaties (cognitieve flexibiliteit). Inzicht krijgen in complexe taken. Problemen oplossen. Terugkijken op eigen handelingen (reflectie). Tijdens het denken, schrijven of lezen je koerskunnen bijstellen. Empathie: perspectief van de ander kunnen innemen. Initiatief nemen. Ordelijkheid.

De kracht van rollenspel. Materiaal en omgeving

leerkrachtgedrag Geschikte attributen en speelgoed kiezen. Bewust inzetten van taal. Voordoen. Inhoud aanbieden door inzet van een prentenboek. Kinderen helpen bij het plannen van hun spel. Van een afstandje toekijken hoe het spel verloopt. Individuele kinderen die het nodig hebben coachen. Voordoen hoe je thema’s of verhaallijnen met elkaar kunt verbinden. Laten zien hoe je meningsverschillen oplost. Kinderen aanmoedigen elkaar te helpen bij het spel. Spelplan maken. (visueel aanbieden) Ondersteuning door middel van het stellen van vragen. ………………………………………………………………………………………………………………… Aanvullingen welkom:

filmpje https://www.leraar24.nl/video/2566#tab=0#tab=0

Met welke vragen kun je dit spel ondersteunen.

literatuur -Slim maar, Peg Dawson en Richard Guare. -Zorg voor kleuters, Johan Eichhorn. -Jonge leerlingen met een risicovolle ontwikkeling, Diny van der Aalsvoort. -Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Publicatie: Sardes.