Hoe toets je spellingkennis?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
Dalton op de van heemstraschool.
Informatieavond 18 februari 2013
Onderscheidingsvermogen van hypothesetoetsen toegepast op de z-toets
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Radboud Universiteit Nijmegen
Leren spellen, feedback en de computer
Gedichten.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Informatieavond 2 Groep 3.
Agenda: CITO Entree Voorstellen Algemene zaken Huiswerk Vakken Vragen
Gemaakt door Michelle Boudens
Dia 1 van 13 Presentatie ExtraCheck Ministerie van OC&W Najaar 2011.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Ouderavond 10 september 2013.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Naam: Juf Manon Groep: 7 Datum Tip van de week Ben kritisch op je eigen werk! BasisstofGI Extra stof Rekenen Blok 1, les.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all"
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Werkwijze groep 5a
Kinderboekenweek 2014 Lezen is een feestje!.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 4
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
Werkwijze groep 5A
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Welkom.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
Toetsing en toetsontwikkeling
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Programma informatieavond groep 7
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Werkwoorden Hele werkwoord: wij-vorm tegenwoordige tijd Stam: ik-vorm tegenwoordige tijd Persoonsvorm: Belangrijkste werkwoord in de zin.
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Programma informatieavond groep 6
AUSLÄNDER Paul Dowswell 304blz. 1e druk, November 2009
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Radboud Kids – Meet the professor
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Transcript van de presentatie:

Hoe toets je spellingkennis? Prof. dr. Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen 14 november 2013 Miniconferentie ‘Het geheim van succesvol lezen en spellen De Leespoli, Tiel

Zijn de scores op een meerkeuzetoets hetzelfde als op een dictee?

Welk dikgedrukt woord is fout? M4 Vervolg 2 Opgave 1 Welk dikgedrukt woord is fout? a De vlag wappert al de hele dag. b Er lag een wrak in de zee. c Ik vond het geen goede grap. d Pieter was nog erg swak na zijn ziekte.

Welk dikgedrukt woord is fout? M7 Vervolg 2 Opgave 22 Welk dikgedrukt woord is fout? a Dat ongeluk is onder raadselachtege omstandigheden gebeurd. b Het hele gezelschap barstte in lachen uit toen ik binnenkwam. c Maja vindt het vreselijk spannend om alleen met de trein te gaan. d Toen Aram te laat was, zei juf: “Hopelijk heb je een goed excuus!”

Gemiddelde scores Meerkeuze Dictee Verschil Violenschool - 4 81 89 -8 Groep Meerkeuze Dictee Verschil Violenschool - 4 81 89 -8 Kofschip - 4 79 85 -6 Violenschool - 5 78 75 +3 Violenschool - 7 82 Wilhelmina - 7 80 77 -3 Violenschool - 8 72 +7 Gemiddeld ± 0

Meerkeuze = 79% correct Dictee = 85% correct Groep 4 Kofschip MK Dictee Verschil 92 76 +16 72 64 +8 60 -32 84 -8 100 68 88 -20 +4 -4 96 40 -36 80 +12 -12 Meerkeuze = 79% correct Dictee = 85% correct

Groep 7 Wilhelminaschool MK Dictee Verschil 73 87 77 +10 70 50 +20 83 +4 63 -14 43 +30 97 -20 93 -10 +23 100 +3 90 -7 +6 67 -6 60 80 +7 57 +17 Meerkeuze = 80% correct Dictee = 77% correct

Hoe groot is de overeenstemming tussen meerkeuze en dictee?

Overeenstemming Percentages MK-goed Dictee-goed MK-fout Dictee-fout Violen 4 n = 42 74 4 7 15 Kofschip 4 n = 18 69 5 10 16 Violen 5 n = 47 61 8 17 14 Violen 7 n = 30 72 13 Wilhelmina 7 n = 23 65 12 Violen 8 n = 32 59 9 19

Items M4 Kofschip Woord MK Dictee swak 22 83 stangk 100 sgherm 94 78 dwijl 72 61 zloep kor 89 guluk golluf prooj sgans aarrecht 50 deksol hont leist werrek goet lusju 67 kwats flot 44 bootocht zwaaj klangk klur poottje teroost

Items M7 Wilhelminaschool Woord MK Dictee weikagent 83 96 benouwd 61 reportasje 87 reistwafel 65 kompleet 74 91 vitriene alfabetiese Laraas 70 betrauwbaar marathon kontrole verwarmingkje katedraal 35 raadselachtege 52 atvies chocolatje 78 winares 26 lusifer warmbloedug zwemdieploma 100 prosent De groot 48 17 rop programmaas fantasties noorwegen mamoet gelegenheit plechtigheit apsoluut

Hoe vaak spellen leerlingen de fout die in de meerkeuzetoets staat?

Fout niet gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 20%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze 4 203 45 19 5 258 94 57 7 136 29 8 206 85 60

Fout niet gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 20%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze 4 203 45 19 5 258 94 57 7 136 29 8 206 85 60

Fout wel gevonden in Meerkeuze Aantal (ca. 80%) Fout gespeld op dictee Spelling als in meerkeuze 4 847 68 17 5 917 205 75 7 764 115 34 8 754 185 84

Welke spelfouten maken de leerlingen?

Groep 4: DWIJL 25 kinderen vonden het woord niet 12 schreven het verkeerd 5x dwijl 5x dwel 1x drijl 1x dwiel 17 kinderen vonden het woord wel 7 schreven het desondanks verkeer 4x dwijl 2x dwel 1x deil

Groep 4: PROOJ 5 kinderen vonden het woord niet 0 schreven het verkeerd 37 kinderen vonden het woord wel 2 schreven het desondanks verkeerd 1x pooi 1x proj

Groep 5: KONIGIN 8 kinderen vonden het woord niet 2 schreven het verkeerd 1x koninging 1x koningjin 39 kinderen vonden het woord wel, 13 schreven het desondanks verkeerd 2x konigin 3x koninging 2x koningjin 2x koning 1x koningjing 1x konening 1x kongin 1x koniging

Groep 5: LEEWIN 9 kinderen vonden het woord niet 3 schreven het verkeerd 2x leewin 1x leeuwwin 38 kinderen vonden het woord wel, 6 schreven het desondanks verkeerd 1x leewin 3x leeuwwin 1x leehwwin 1x leewwin

Groep 7: WINARES 2 kinderen vonden het woord niet 1 schreef het verkeerd 1x winares 28 kinderen vonden het woord wel, 13 schreven het desondanks verkeerd 4x winares 6x winnaares 1x winaares 1x winaarres 1x winnerres

Groep 7: VITRIENE 5 kinderen vonden het woord niet 3 schreven het verkeerd 2x fitrine 1x vietrine 25 kinderen vonden het woord wel, 12 schreven het desondanks verkeerd 8x fitrine 2x fietrine 1x fitriene 1x vitrinne

Groep 8: CLICHEE 8 kinderen vonden het woord niet 4 schreven het verkeerd 1x clichee 1x clic 1x clich 1x cliche 24 kinderen vonden het woord wel, 9 schreven het desondanks verkeerd 2x clicee 1x cliché 1x clig 1x clishee 1x klishée 1x lichee

Groep 8: POEZIE 8 kinderen vonden het woord niet 3 schreven het verkeerd 3x poezie 24 kinderen vonden het woord wel, 4 schreven het desondanks verkeerd 1x poezie 1x poez 1x poèzie 1x poëzië

Conclusies Een meerkeuzetoets meet niet hetzelfde als een dictee. Fouten op een meerkeuzetoets hebben geen diagnostische waarden. Meerkeuzetoetsen bieden geen hulp bij het opstellen van handelingsplannen

TIP Confronteer kinderen niet met fout gespelde woorden. Het leren van de spelling is daar niet bij gebaad....eh…gebaadt…of gebaat