De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Welkom.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Inleiding onderzoek Hoorcollege 2 Theorie en literatuur.
Medmec04 week 7 Engagement.
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Participatie en een Klantenraad
Academische vaardigheden - C1.5
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
van schooladvies tot inschrijving
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Voorlichtingsavond mavo vmbo
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Onderzoeksvraag Achtergrond
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
keuze voor het tweede leerjaar
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Ouderavond Cambridge 2016.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Pre-University College
Welkom Leerjaar 2 naar 3.
Leerlingen en ouders aan het woord
Profiel Product Presentatie
Wat is de uitstroom in 4Havo
Kwaliteit van het advies
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Product van TU Delft, SEC
Betrokken ouder, tevreden ouder
Ontwerpend onderzoek.
Product van TU Delft, SEC
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Instrument voor meten van motivatie onder 2- en 3 mavo leerlingen van het Kaj Munk College

De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’ opgricht. Uit een ‘onderzoek’ onder leerlingen van 3M1 kwam naar voren dat 17 van de 28 leerlingen denkt mee te kunnen doen met de les, maar dat vaak niet wil.

Mijn onderzoek binnen het grotere geheel Motivatie verbeteren Instrument  Meten  Resultaten  Interventie  Meten ↓ Behoeftes  instrument  testen ↔ (aanpassen)

Doelstelling Door middel van onderzoek binnen het mavo team een instrument selecteren waarmee kan worden gemeten hoe gemotiveerd een leerling is voor school in het algemeen en voor individuele vakken, en wat eventueel de achterliggende oorzaak / oorzaken is of zijn van een gebrekkige motivatie.

Centrale vraagstelling Welk bestaand instrument om motivatie onder leerlingen te meten sluit beste aan bij de behoeftes en wensen binnen het mavo team.

Deelvragen 1: Welke instrumenten zijn er om motivatie te meten? 2: Aan welke voorwaarden moet volgens het mavo team van het Kaj Munk College een instrument, waarmee de motivatie van leerlingen kan worden gemeten, voldoen? 3: Welke gevonden instrumenten voldoen aan de criteria om gebruikt te worden op school?

Deelvraag 1 Literatuur onderzoek: Publicaties uit: UvA Library Kohnstam instituut Kennisnet ILO Repository Google Books Google Scholar

Resultaat deelvraag 1 Resultaten: 10 instrumenten 1: Intrinsieke Motivatie Inventaris 2: MSLQ 3: Peetsma & Van der Veen (vakspecifiek deel*) 4: Ribberink (ILO) 5: Schutten (ILO) 6: Van der Voort (ILO) 7: Belevingschaal Engels (vakspecifiek deel*) 8: SMTSL (Engelstalig, vakspecifiek deel*) 9: Studiemotivatie en concentratie (ILO, Ruygrok) 10: Student Engagement Instrument (Engelstalig) (11: Leerlingvragenlijst 3 mavo) * Hebben betrekking op één vak

Deelvraag 2 Doelgroep: Docenten in het mavo team van het Kaj Munk College. 25 docenten. Instrument: Vragenlijst Afname: Tijdens teamoverleg van 13 mei Respons: 17 ingevulde vragenlijsten (68 %)

Resultaten deelvraag 2 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 Onderdeel relatie lln relatie dcn betrokk. leer kl. school kl inh. & kwl. Lssn. ouders zelfbeeld zelfreg inzet belang metacog doelen B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 Score B Gemiddelde 4 4,1 4,2 4,4 3,3 4,3 3,9 52,7 Intrinsieke Motivatie Inventaris (IMI)   33 MSLQ 45,4 Peetsma & van der Veen** 48,5 Ribberink* 28,9 Schutten* 36,5 Van der Voort (4 havo)* 33,3 Leerlingvragenlijst 3M 16,6 Belevingssschaal Engels** SMTSL (Science)** 33,1 Studiemotivatie en concentratie 44,7 Student Engagement Instrument 40,1

Motivatie & Concentratie Resultaten deelvraag 2 A2 Waarde MSLQ Peetsma Motivatie & Concentratie Belev. Engels SEI Schutten vd Voort SMTSL IMI Ribberink VL 3M Onderscheid tussen sociaal en educatief 1   Gedrag en mening meten Vragen met antwoord categorieën Eenvoudig taalgebruik 5 Eenvoudig, handzaam 4 Algemene omgang op school Denkwijze en werkwijze 2 Verschil in motivatie per vak Herkenbaarheid Huiswerk Interesse Initiatief Mogelijkheid tot toelichting Verschil Jongen / meisje Gegroepeerde vragen Schooladvies Er moet uitkomen hoe je leerlingen motiveert Betrouwbaar Uitdagend, zou leerlingen nieuwsgierig moeten maken Totaal 30 17 14 11 18 20 13 15

Totaal Score B Score C Score A Totaal Maximum 52,7 11 30 93,7   Score B Score C Score A Totaal Maximum 52,7 11 30 93,7 Intrinsieke Motivatie Inventaris (IMI) 33 7,4 14 54,4 MSLQ 45,4 17 62,4 Peetsma & van der Veen** 48,5 62,5 Ribberink* 28,9 15 51,3 Schutten* 36,5 57,9 Van der Voort (4 havo)* 33,3 3,8 20 57,1 Leerlingvragenlijst 3M 16,6 35 Belevingssschaal Engels** 18 58,4 SMTSL (Science)** 33,1 13 53,5 Studiemotivatie en concentratie 44,7 55,7 Student Engagement Instrument 40,1 58,5

Conclusies Binnen het mavo team is een behoefte aan een instrument dat veel verschillende motivatie- beïnvloedende factoren kan meten. Er is geen instrument gevonden dat voldoet aan de wens om vakspecifiek te kunnen meten. De instrumenten die het beste aansluiten bij de behoefte binnen het mavo team zijn de MSLQ en het instrument van Peetsma en Van der Veen. Discrepantie tussen gewenste inhoud van instrument en afnamegemak. Van de handzamere instrumenten komt de SEI het beste naar voren. Zou wel vertaald moeten worden.

Aanbevelingen Testen van P&vdV en MSLQ. Vertalen van SEI en testen. (Mogelijkheid onderzoeken om) zelf een vakspecifiek instrument te maken (gebaseerd op P&vdV?)

Vervolg actie Begin volgend jaar zal waarschijnlijk in alle 3 mavo klassen het instrument van Peetsma en Van der Veen worden ingezet.