„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Succesvol communiceren met je klant!
Meervoudige intelligenties
Hogescholen in Dialoog
“Leren op anderen te anticiperen”
Kenmerken van een goed team
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
“Leren op anderen te anticiperen”
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Natuurgerichte intelligentie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
“sterke kanten van ASS”
Dossier Empowerment.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Meervoudige intelligenties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
DISC – AIA Mezelf kort voorstellen 12 september 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Groepsdynamica wc 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Sterker communiceren = relaties versterken
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Kenmerken van een goed team
Onderhandelen: een kunst apart
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Kenmerken van een goed team
Covey trainingsavond.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Gesprekstechnieken Les 3.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Contact maken en contact houden
Gesprekstechnieken Les 4.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Les 5: Verbale communicatie
Training Critical Friend
Les 6: non-verbale communicatie
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Kenmerken van een goed team
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht: DISC – Het model „Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht: Klim in deze boom!“

DISC - Beslissingen D I C S Weerstand als uitdaging Direct: zegt wat hij/zij denkt Snelle beslissingen Geen angst om fouten te maken Houdt niet van lang analyseren Beïnvloedt door relatieaspecten Niet erg gestructureerd Meer vanuit het gevoel Liever verbaal dan schriftelijk Het liefst: win-win situaties D I C S Goed voorbereid Gefundeerd op cijfers & feiten Gestructureerd Veel details Analytisch Voorzichtig Eerst checken Duidelijke communicatie Uitgebalanceerd Liefst binnen bestaand kader

DISC - Interactie D I C S Neemt het intiatief (indien nodig) Geen goede luisteraar Eventueel druk uitoefenen Eerder ongeduldig Neemt beslissingen Staat graag in het middelpunt Optimistisch Story-teller Eerder emotie dan feiten Veel oppervlakkige contacten D I C S Spreekt niet graag Observeert Feiten i.p.v. gevoel Houdt van calculeerbare systemen Denkt in „goed/fout“ Kan goed luisteren Zoekt naar consensus Wil graag feedback Blijft op de achtergrond Voorspelbaar

DISC - Angsten D I C S Principiëel: verliezen Van status (macht) Verlies van controle Routine Geen resultaat Verlies van sympathie Relatie op het spel zetten Concentratie op feiten Geen ruimte Toezeggingen niet waar maken en daar op gewezen worden D I C S Geslepen communicatie Tijdsdruk Verlies van bekende structuren Geen systeem om op terug te vallen Kritiek t.a.v. het werk Onberekenbaarheid Verlies van harmonie Onzekere situaties Druk om de moeten beslissen Confrontaties

DISC - Taalgebruik D I C S Direct Innemende persoonlijkheid Laat iemand niet uitpraten Snel Eerder veeleisend To the point Innemende persoonlijkheid Charismatisch Humor Speelt in op situaties Zoekt erkenning D I C S Zal eerder vragen Analytisch Zonder emotie Valt terug op bestaande feiten Probeert situatie logisch te begrijpen Overlegt Eerder indirect (vragend) Bereid om compromissen aan te gaan Verklarend Behoedzaam

DISC – Manier van schrijven E-Mails Specificatie van het resultaat Directief Tijdslimieten Kort Telefoneert liever Schrijft niet graag zelf Legt zich niet vast Laat ruimte voor anderen Geen basis voor controle D I C S Zeer precies Zonder fouten (Spellingcontrole) Ook optisch correct Langzaam Veel feiten – weinig eigen interpretatie Duidelijke mededelingen Toon van respect Begrijpelijk Uitgebalanceerd „No surprises“

DISC - Informatieverwerking Is met zijn gedachten ergens anders Houdt niet van gedetailleerde uitleg Neemt het geprek over Luistert selectief Praat liever zelf Luistert niet zo graag Gevoelig voor de „sfeer“ Impulsief Geïrriteerd door pessimisme Laat zich graag afleiden D I C S Zoekt bewijzen Concentratie op details Onderzoekt kritisch Analytische manier van werken Niet snel tevreden Wil ondersteunen Probeert te begrijpen Toont interesse Neemt de tijd Vindt eigen toezeggingen belangrijk