A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw www.focusoptekst.nl 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Technisch Ontwerp.
Zakelijk lezen Nederlands.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
In stappen naar de innerlijke structuur
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 6. Dummies Wie vertelt er over zijn dummy Ruil van dummie met een klasgenoot: –Wat valt je op? –Geef feedback: Visueel.
Workshop opstellen adviesrapport
1 van 4 51 Maatfles ontwerpen Opdracht 1: Overleg met elkaar in welke van de zes voorwerpen jullie denken dat het meeste water kan. Maak dus een schatting:
Intervisie.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
les 12 - tekstplan, wikispaces
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Leesvoorkeurenonderzoek
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bouwplan 4Hc.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Hoofdstuk 3 terugblik.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Onderzoeksvaardigheden
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
De vraag is je beste vriend
SET schrijfvaardigheid H5
Verslaafd aan een illusie
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Welkom.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Een reisverslag schrijven
Vaste tekststructuren
Een beschouwing schrijven
Aantrekkelijk formuleren
Mens en Maatschappij leren
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Lezen samenvatten.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Benchmark onderzoek.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Titel van wetenschappelijk project
Stap 1 Stap 10 Stap 2 Stap 9 Stap 3 Stap 8 Stap 4 Stap 7 Stap 5 Stap 6
Grenzen en identiteit: Rusland
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
<Geef de titel van het probleem op>
MONDZORCAMPAGNE DvdW Wat is het probleem? onbetaalbaar geworden.
Transcript van de presentatie:

a WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw www.focusoptekst.nl 1

Een gestructureerd schrijfproces Reviseren Formuleren Organiseren Selecteren Plannen V O R M

Waarom een tekstplan? Ontwerpen Bespreken Analyseren en verbeteren verhaallijn Uitschrijven: kernzinnen per alinea + kopjes

Vormen mindmap bullets: (sub)onderwerpen vragen korte antwoorden

Bevinding X (Discussie) Wat is het resultaat van de eerste test? Waarom is dit verrassend? Welke verklaringen zijn er? Wat is het meest waarschijnlijk? Welke twijfels blijven over? Hoe kunnen we meer zekerheid krijgen? Welke conclusie tot nu toe?

De bespreking van een bevinding in de beschouwing Wat is het resultaat van de eerste test? antwoord: omschrijving van het resultaat X in tabel, plus tekst Waarom is dit een verrassend resultaat? antwoord: we hadden verwacht dat het resultaat niet X maar Y was; uitleg waarom we dit verwachtten: beschrijving van onderzoek van J en H Welke verklaringen zijn er voor dit verrassende resultaat te geven? antwoord: ons onderzoek was anders; beschrijven wat er anders was in vergelijking met J en H

In subgroepen Stel voor dit tekstfragment vast: welke vragen elke alinea beantwoordt wat het korte antwoord op elke vraag is Resultaat: het tekstplan dat aan de basis lag voor deze twee paragrafen