ironHand – de co-creatie van een robotische handschoen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ruimte voor eigen kracht Sportproject Kwintes Fit & Happy Bewegen met een visie 3 oktober 2013.
feedback als leidend principe
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Over consumenten, gedrag en marketing
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
Samen met ouders aan het werk!
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Marketing Werkgroep 6.
Hersenletsel.nl De nieuwe patiëntenvereniging voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel:
Titelpagina.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Maatschappelijke sectoren & ICT
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
Betrokkenheid op de werkvloer
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Loyaliteit begint met een warm welkom
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Innovatieroutes in de Zorg
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
28 januari 2016 Digitale verzuimregistratie!. Registratie naar situatie Situatie 1 : AVO onderbouw In de onderbouw is er sprake van homogene groepen waardoor.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Welkom in “de Bovenkamer”
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Social Media.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Fontys Career event 15 maart 2017.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Plaats, datum bijeenkomst
Inleiding beoordelen.
The making of: Omgevingsvisie
Inspelen op innovaties
Richting geven aan Teamontwikkeling
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
PES+ Functioneringsgericht voorschrijven middels pes+
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

ironHand – de co-creatie van een robotische handschoen Marije Blok – Nationaal Ouderenfonds Mevrouw Johanna Fix (testgebruiker) Mevrouw Abetina Beus (testgebruiker)

Co-creatie als key Eisen en wensen van gebruiker als vertrekpunt voor technische ontwikkeling van een innovatie Samen ontwikkelen vergroot de kans op toekomstig gebruik van de innovatie enorm! Betrekken van verschillende stakeholders: eindgebruikers, zorgprofessionals, artsen Antwoord op de vraag: waarom en hoe hebt u besloten om patiënten te betrekken bij de ontwikkeling? Voor ons als Ouderenfonds belangrijk om mee te doen aan projecten, om de gebruiker een stem te geven. Voor RRD ook belangrijk.

Op zoek naar testgebruikers Testgebruikers met reuma, artrose, CVA of ouderdom gerelateerd krachtsverlies in (dominante) hand Werving deelnemers met reuma, artrose of ouderdom gerelateerde klachten via eindgebruikersorganisaties in drie landen, werving CVA patiënten door revalidatiecentrum Roessingh Werving via netwerk, nieuwsbrieven, (social) media, beurzen, presentaties bij handcentra en oproep via patiëntenvereniging Hersenletsel.nl Benadrukken: we benaderen onze testpersonen niet als patiënten maar als gebruikers. Wel ook benadrukken dat het goed heeft gewerkt om. Hier ook mevrouw Fix en Beus betrekken: Wanneer hebt u meegedaan, waarom hebt u meegedaan, wat vond u daarvan?

Door de bril van de gebruiker In welk stadium hebt u meegedaan? Waarom hebt u meegedaan? Hoe kwam u in contact met ironHand? Benadrukken: we benaderen onze testpersonen niet als patiënten maar als gebruikers. Wel ook benadrukken dat het goed heeft gewerkt om. Hier ook mevrouw Fix en Beus betrekken: Wanneer hebt u meegedaan, waarom hebt u meegedaan, wat vond u daarvan?

Uitdagingen in het onderzoek Te testen prototypes nog in ontwikkeling > Co-creatie vraagt heldere communicatie over status product (veel vragen als ‘waar kan ik het kopen?’, ‘wordt het vergoed door de zorgverzekeraar?’ etc.) > Product werkt nog niet altijd naar behoren. Dat is soms demotiverend en maakt deelnemers onzeker Testgebruikers soms teleurgesteld als ze in controlegroep terecht komen Enthousiaste personen met handproblemen maar buiten focus onderzoek, teleurgesteld (te jong, spierziekte) Betrekken in co-creatie vraagt duidelijke communicatie over wat product kan en hoe het gebruikt kan worden.

Uitdagingen volgens de gebruiker Wat vond u ervan om mee te doen? Wat vond u leuk, wat vond u minder? Benadrukken: we benaderen onze testpersonen niet als patiënten maar als gebruikers. Wel ook benadrukken dat het goed heeft gewerkt om. Hier ook mevrouw Fix en Beus betrekken: Wanneer hebt u meegedaan, waarom hebt u meegedaan, wat vond u daarvan?

Tips & tricks voor de zaal Betrek eindgebruiker al in vroeg stadium, als ze nog echt invloed kunnen uitoefenen. Hiermee creëer je enthousiasme en draagvlak onder eindgebruikers, wat uiteindelijke implementatie product ten goede komt. Betrek verschillende betrokkenen voor een brede blik: primaire eindgebruiker, zorgprofessionals, verzekeraars etc. Laat testgebruikers in verschillende stadia prototypes van de innovatie testen zodat hun feedback gebruikt kan worden de innovatie te verbeteren. Nogmaals mevrouw Fix en Beus erbij betrekken

Tips & tricks voor de zaal Stel concrete vraag aan concrete doelgroep: potentiele testgebruikers voelen zich dan sneller aangesproken. Ze voelen zich speciaal dat juist zíj in aanmerking komen. Bied degenen die niet in onderzoek passen een mooi alternatief. Zo blijven ze betrokken. Wellicht kunnen ze in ander stadium wel iets voor project betekenen. Intensieve (laagdrempelige) communicatie tussen de verschillende partners en andere betrokkenen is van groot belang. Nogmaals mevrouw Fix en Beus erbij betrekken. Hoe hebben jullie dit ervaren? + tips & tricks vanuit hen voor de zaal of naar ons toe?

Tips & tricks vanuit de gebruiker Wat adviseert u andere deelnemers aan onderzoek & ontwikkeling? Wat is uw advies aan het publiek in de zaal? Nogmaals mevrouw Fix en Beus erbij betrekken. Hoe hebben jullie dit ervaren? + tips & tricks vanuit hen voor de zaal of naar ons toe?

Zijn er nog vragen? Hebt u vragen aan mevrouw Fix & mevrouw Beus? Hebt u vragen aan het Nationaal Ouderenfonds?