Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
1 professionalisering Leerkrachten en hun omgeving.
User Centred Development
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“Thinking Skills” concept or didactics? 10 april 2008.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Participatory Action Research
“Context-concept in je eigen lessen”
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Taallab 3.0 Online geletterdheid
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Transcript van de presentatie:

Peer Feedback Congres Kwaliteit van Professionele Masteropleidingen Carla van Gotum, Jeroen Peters, Mariël van Pelt

Doel en inhoud Meer inzicht geven in wat peer feedback is, waarom dat van belang is en hoe je dat in de opleiding kunt integreren Jullie enthousiast maken om met peer feedback in de opleiding te gaan werken Kennismaking en introductie Wat, waarom, waar, wanneer, hoe peer feedback? Ervaringen van (oud)student en opleiding Carla

Introductie en kennismaking Carla: interactief Wie heeft de meeste kilometers afgelegd om van de eigen hogeschool naar Windesheim te komen? 2.      Wie heeft geen- een beetje- veel aandacht voor peer feedback in de opleiding? 3.      Hoe zie je dat terug in de opleiding? 4.      Wie geeft zelf peerfeedback? Wat geeft het jou? Wat geef je de ander?

Verschillende vormen feedback Tips & Tops Sandwich methode Pendleton Peer feedback Jeroen: uitleg

Wat is peer feedback Feedback tussen peers: in dit geval studenten Focus ligt op dieper leren Leren van de feedbackgever, niet de ontvanger Online peer feedback Jeroen: uitleg

Dieper leren Azer et al. Med Teach 2013:35;433-43 Theme 1: Apply specific techniques that foster deep learning Learn how to ask good questions use analogy construct mechanisms and concept maps join a peer-tutoring group develop critical thinking skills use self-reflection Theme 2: master active learning use appropriate range of learning resources ask for feedback Theme 3: Practice learning beyond the classroom apply knowledge learnt to new problems practice learning by using simulation learn by doing and service learning learn from patients Jeroen: Uitleg Azer et al. Med Teach 2013:35;433-43

Proces van feedback geven Lezen / bekijken leerproduct Vergelijken, bevragen, ter discussie stellen Verbetersuggestie bepalen Reflecteren Verbetersuggestie doorgeven Jeroen uitleg

Model for learning by providing online peer feedback (Popta, 2015) Conditions regarding the instructional context All peers have similar assignments A collaborative learning climate is created Feedback statements are brief, written and not anonymous Feedback process is open and transparent for all members of the learning community Students have online access to the products of peers Reciprocity of the feedback process Process of providing feedback Conditions regarding the content of feedback Learning results for the provider Learn to make evaluative judgements Better monitor, evaluate and regulate their own learning independently of the teacher Develop a better understanding of what makes work good or bad: better able to apply objectivity in evaluating own work Develop reflective skills through backward reflection of own work Articulate own views and ideas, improving their own work Engage with content on a deeper level, improve knowledge on the topic Connect new concepts to what a student already knows (meaning making and knowledge construction) and feed transfer of learning read, compare, question 1.Give evaluative judgment suggest 2.Give suggestion for improvement Feedback on feedback reflect 3.Give explanation for judgment and/or suggestion 4.Give reference to relevant theoretical concepts to support explanation Mariël: uitleg zo doen we dat bij de MSW. send

Eisen aan inhoud feedback (MSW) * ** *** **** ***** Feitelijke weergave Evaluatief oordeel Verbeter-suggestie Verklaring Theoretische onderbouwing Student verwijst met feedback, feitelijk en gericht naar het leerproduct van de medestudent Student geeft met de feedback een oordeel over het leerproduct van de medestudent Student geeft met de feedback een suggestie voor verbetering van het leerproduct Student geeft verklaring voor het evaluatief oordeel en/of de verbeter-suggestie Student onderbouwt zijn oordeel, suggestie en/of verklaring met theorie

Voorbeeld gegeven feedback Hierbij mijn feedback op jouw praktijktheoretisch kader. Je hebt gevraagd om specifiek te kijken of je verhaal duidelijk is en of je geen onderdeel bent vergeten. Ik vind je verhaal over het algemeen goed te volgen. Het verhaal is naar mijn idee in een chronologische volgorde geschreven en je werkpraktijk wordt goed toegelicht. Mogelijk wordt het document nog overzichtelijker wanneer je meer gebruik maakt van paragraven, zodat het geen hele grote stukken tekst worden. Verder is het van belang om een goede spellingscheck te laten doen en overal een bron bij te vermelden Vraag: als je met het model gaat valideren: wat vind je dan van niveau? In welke fase van de opleiding schat je in dat deze student zit?

Ervaringen van student en docent Eerst ervaringen Carla dan Jeroen: Kost veel tijd om je serieus te verdiepen, levert ook veel op: ·        Fijn om af te kijken bij een ander ·        Dwingt jezelf de theorie te gebruiken voor onderbouwing ·        Door het lezen ga je in je hoofd de stukken vergelijken en denk je ook na over je eigen opzet, bijv onderzoeksvraag ·        Bij de ander is het makkelijker de grote lijn te zien/herkennen dus dat oefen je hiermee ·        Het modelletje helpt de stappen bewust te zetten ·        Spiegelbijeenkomsten leren jou feedback mondeling te geven, anderen observeren en geven feedback op feedback ·        De eerste les was het afgelopen met mijn tere ziel “je doet heel erg je best en ik wil je niet kwetsen maar ik zou toch…”. Fijn om de afspraak te hebben het op inhoudsniveau te bespreken en er in de basis vanuit te gaan dat de ander zijn best doet en jou niet wil kwetsen ·        In mijn portfolio moest een kopie van al mijn gegeven feedback en dat werd beoordeeld a.d.h.v het schema van Popta: stok achter de deur ·        Ontvangen feedback raakte toch mijn tere ziel “je oordeel klinkt door in je betoog” oeps…maar waar ·        De stappen loop ik nu ook na en ik wil feedback geven meegeven aan de studenten, maar dat valt niet mee

Integreren in didactiek /programma In online leeromgeving Uitleg over peerfeedback en model in de les Feedback op de peer feedback in lessen/werkgroepen Spiegelbijeenkomsten Valideren kwaliteit feedback door docenten Opnemen in (toets)opdrachten Tijd voor inruimen en EC Ervaring MSW: goed integreren in je hele programma

Vragen of Meer weten? http://blog.han.nl/e-peerfeedback