Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk Frans Reijnen 1 september 2006
Geel Rood Wit Blauw Groen Vaarweg Incident Management Geel Rood Wit Blauw Groen 1 september 2006 RWS ->vlotte en veilige doorstroming Brandweer ->redden mens en dier GHOR ->geneeskundige hulpverlening Politie ->rechtsorde Gemeente ->bevolkingszorg
Waarom VIM Wat speelt er zich af op het water? Vaarweg Incident Management Waarom VIM 1 september 2006 Wat speelt er zich af op het water? Onbekendheid betrokken partijen. Onduidelijkheden in onderlinge verantwoordelijkheden. Processen bronbestrijding, redding en hulpverlening meer afgestemd op land.
Wat is er zo specifiek aan rampbestrijding op het water Vaarweg Incident Management Wat is er zo specifiek aan rampbestrijding op het water 1 september 2006 Relatief weinig ongelukken Grote hoeveelheden per eenheid Bereikbaarheid ongeval Slachtofferhulp Afzetten Onderlinge communicatie Plaatsbepaling Stroming
Oplossingsrichting Netwerken Vastleggen afspraken Vaarweg Incident Management Oplossingsrichting 1 september 2006 Netwerken Vastleggen afspraken Opleiding, uitrusting, werkinstructies
Document VIM Strategisch Tactisch Operationeel Doel reikwijdte Vaarweg Incident Management Document VIM 1 september 2006 Strategisch Doel reikwijdte Benoemen onderling verantwoordelijkheden Leiding/samenwerking Tactisch Multidisciplinaire werkafspraken Operationeel Scenario’s met inzet Opstapplaatsen, boothellingen
Vaarweg Incident Management Stand van zaken 1 september 2006 VIM-concept document akkoord voor KLPD, GHOR, RWS, Veiligheidsregio NML, Veiligheidsregio Zuid-Limburg ????? Implementatie NML loopt Materieel aanschaffen indien nodig oefenen!!! Landelijk project IOW door BZK en V&W