MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte HOOFDSTUK 3 + 4 MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
Gevalideerd leren: het aantonen van vooruitgang wanneer je diep in de onzekerheden zat. - wat moeten wij gaan ontwikkelen en voor wie? - welke markten kunnen wij betreden en beheersen? - hoe konden wij duurzame waarde creëren die niet zou worden afgepakt door concurrenten? - instant messaging market - hoe meer mensen er in een netwerk zitten, hoe waardevoller. - lastig om een IM markt te betreden. - een aanvullend product maken dat samenwerkt met bestaande netwerken. - eerste versie: verschrikkelijk
- belangrijk: feedback - product verbeteren - wederom feedback - fouten inzien en direct aan de klant vragen wat ze graag wilde zien. - single player mode op wens van de klant - het creëren van chatnow - de klant had voor het eerst interesse - liever een apart IM-netwerk - kortom: het luisteren naar je klant is erg belangrijk
Een product maken wat achteraf nutteloos bleek te zijn: weggegooide tijd. - welke inspanningen creëren waarde, en welke leiden tot verspilling? - lean denken: het definieert waarde door het bieden van een voordeel aan de klant. - verspillen is niet echt verspilling, ook wel genoemd als een ‘leermoment’. - bij een start up weet je nooit precies wat de consument wilt. - vallen en opstaan - eigen ervaring: doelgroep valt anders uit, sommige dingen waren inderdaad tijdverspilling, maar wel van geleerd. De voorbeelden zijn herkenbaar.
Just do it - als je niet kunt falen, kun je ook niet leren. - begin experiment: aannames. - experiment gebaseerd op de visie van de startup. - doel: ontdekken hoe een duurzaam bedrijf kan worden opgebouwd rond de visie. - 1. bedrijf beschikt over gegeens over de vraag van klanten - 2. bedrijf plaatst zichzelf in positie waarbij direct contact wordt gemaakt met klanten - 3. bedrijf komt achter nieuwe info van verassende klanten
- visie opdelen in verschillende elementen - 1. waardehypothese: test of een product of dienst daadwerkelijk waarde levert voor klanten. - 2. groeihypothese: test hoe nieuwe klanten een product of dienst gebruiken. - niet kijken naar de gemiddelde klant, maar naar de early adopters. - deze klanten zijn geneigd sneller gemaakte fouten te vergeven en bereidwillig om feedback te geven. - gooi niet meteen de handdoek in de ring!
Obama tekende in 2010 de Frank Wall street reform and cosumer protection act. - deze wet beschermt burgers tegen woekerleningen door financiële instellingen. - 4 vragen bij productontwikkeling: - 1. herkennen klanten het probleem? - 2. als er een oplossing is, zouden zij deze kopen? - 3. zouden zij die van ons kopen? - 4. kunnen wij een oplossing bouwen voor dat probleem?
- door hypotheses te testen met prototypes, kun je erachter komen welke functies klanten missen, maar ook aan welke functies de klanten geen behoeften hebben. - behandel je product als een experiment. - elementen zijn aannames, geen feiten. - bedenk een manier om deze op de proef te stellen. - MVP: minimaal levensvatbaar product.
- Samengevat: je stelt hypotheses op. - Je test deze aannames met een eerste versie van je product. - Laat het gebruiken door early adopters - Ontvang feedback - Kijk of je aannames kloppen. - Aanpassen - Testen - Etc.