Dilemma’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Advertisements

Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Onderwijs en kinderarbeid
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Maatschappijleer 1 Nadya Karim
Parlementaire democratie
Rechten van burgers Plichten van de overheid
Onderwijs en kinderrechten.
Iris, Twann, Isa en Thomas
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Integriteit in de praktijk
Regels zijn regels.
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Staatsinrichting van Nederland
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Jezelf kort voorstellen.
Wetenschappelijke revolutie
Inleiding politieke stromingen
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.1: Van de wieg tot het graf
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
De economische dimensie
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Koning Willem II Zoon van de krachtdadige Willem I Was in 1848 bang zijn koningschap te verliezen Werd in één nacht liberaal Stemde in met de liberale.
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
H1 De samenleving.
Kan je zien of iemand holebi is?
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Lampedusa De oversteek.
Kwaliteitszorg
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
Onderzoek Morele kwesties
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
1.1 DE NEDERLANDSE STAATSINRICHTING NU
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
CRIMINALITEIT.
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
De 18+ Doos Concept presentatie
Onderzoek Morele kwesties
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Prokal Door Veron Sijmons,Quinten Visscher,Marijn Weltman.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Dilemma’s

Dilemma’s Gaan we naar links of naar rechts? Blijven we thuis of gaan we uit? Vind ik hem / haar leuk of niet? Welk voordeel zit er aan mijn keuze? En welk nadeel? Waarom moet ik eigenlijk kiezen?

Kiezen is belangrijk Soms kun je zelfs voor jezelf moeilijk kiezen Voor de maatschappij kiezen is dan helemaal moeilijk Maatschappelijke dilemma’s: eigenlijk wil je er niks van weten maar je ontkomt er niet aan

Met je keuze bepaal je de toekomst 1 + 1 =

Met je keuze bepaal je de toekomst 1 + 1 = of?

Met je keuze bepaal je de toekomst 1 + 1 =

Met je keuze bepaal je hoe een land eruit ziet

Samenlevingsdilemma’s Macht Welzijn Cultuur Mensenrechten

Over welk dilemma we het ook hebben: je moet samen beslissen

Machtsdilemma’s Wie hebben macht (en hoeveel?) Wat doen we met onze macht? Kiezen we voor samenwerking of voor een compromis (een middenweg)? Maar er moet wel iets gebeuren Daarom is er daadkracht nodig >

Welzijnsdilemma Hoe maken we het? Alles goed? Dat hangt af van bezit, geluk, relaties, zekerheden of onzekerheden Belangrijk is in ieder geval bestaanszekerheid Daarom hebben we grondrechten die ons beschermen

Welzijnsdilemma’s / grondrechten Grondrechten staan in de grondwet Vrijheid van …… meningsuiting, godsdienst, onderwijs, vereniging, drukpers Recht op …….. Een veilige woonomgeving huisvesting een schoon milieu onderwijs De overheid zorgt dat dit geregeld wordt

Cultuurdilemma’s Wat zijn onze waarden en normen? Met welke idealen richten we onze samenleving in? In onze cultuur bestaan veel subculturen bv. Thuis, werk, school, stad, dorp, Feijenoord etc. Er is dus diversiteit Bij het cultuurdilemma horen dus verschillen of ruimte voor verschillen

Mensenrechtendilemma’s De rechten van een mens moeten duidelijk zijn Een overheid mag daar niet aankomen Een overheid moet de rechten van mensen beschermen

Persoonlijk dilemma Je moet een werkstuk maken over een onderdeel van de verzorgingsstaat: een voorbeeld van een welzijnsdilemma. Hoe pak je dat aan?