Sturen van infrastructuren Margot Weijnen, TUD/WRR/NGinfra
Klimaatbeleid voor de lange termijn: van vrijblijvend naar verankerd.
Verankering Klimaatwet: Wettelijke verankering langetermijnklimaatdoel: CO2-emissiebudget, tijdhorizon 2050 Onafhankelijk institutioneel arrangement voor regie en coördinatie: Klimaatautoriteit Functies Klimaatautoriteit: Advies Monitoring Coördinatie Deliberatie
Beleidsconsistentie Consistentie tussen beleidsdomeinen Ruimtelijke ordening, infrastructuur, gebouwde omgeving Rekenschap van langetermijnklimaatbeleid bij inrichtingskeuzes Rekenschap van invloed inrichtingskeuzes op klimaatrelevante handelingspraktijken Consistentie tussen schaalniveaus Decentraal: experimenteerruimte Europees: versterking ETS (wegnemen emissierechten, prijsvorming, toezicht, structurele uitbreiding) Europees: versterking integratie energiemarkten en -infrastructuur
Schultz: Nederlandse infrastructuur in 2030 energieneutraal ENERGIEoverheid - door Redactie op 09-06-2016 Het Nederlandse hoofdwegennet en waternetwerk draait over veertien jaar volledig energieneutraal. Dat is de ambitie van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), voor de toepassing van duurzame innovaties in de infrastructuur, die zij in een brief aan de Tweede Kamer bekend heeft gemaakt. Persbericht – Zo wil de minister dat de infrastructuur in beheer bij Rijkswaterstaat - wegen, vaarwegen en waterkeringen, sluizen en bruggen – in 2030 volledig energieneutraal draaien. Rijkswaterstaat gaat met inzet van zijn netwerken en areaal bijdragen aan de winning van duurzame energie en het gebruik van duurzame brandstof stimuleren. Ook gaat de beheerder van de Nederlandse infrastructuur innovaties aanjagen via de contracten met marktpartijen.
Woningen naar eigendom, woningtype en bouwjaar
Source: Johannes Mayer, Bruno Burger, Fraunhofer ISE Source: Johannes Mayer, Bruno Burger, Fraunhofer ISE. Data: EPEX-SPOT, EEX, ENTSO-E
Energy system challenges and the role of smart grids in response Source: How2Guide for smart grids in distribution networks, OECD/IEA 2015
Electricity system evolution toward smart grids Source: How2Guide for smart grids in distribution networks, OECD/IEA 2015
Source: Anders S.G. Andrae and Thomas Edler, On Global Electricity Usage of Communication Technology: Trends to 2030, Challenges 2015 (6) p. 117-157
Source: The economics of grid defection: when and where distributed solar generation plus storage competes with traditional utility service, Rocky Mountain Institute (2014)
Source: Energy Transition – The German Energiewende, 18 Nov Source: Energy Transition – The German Energiewende, 18 Nov. 2015, adapted from Fraunhofer ISE (2015): Was kostet die Energiewende? http://energytransition.de/2015/11/energiewende-cost/
Naar 100% hernieuwbare energie? ON) AND PV WOULD BE NEEDED: Total 293 367 536 Source: Energy Transition – The German Energiewende, 18 Nov. 2015, http://energytransition.de/2015/11/energiewende-cost/ adapted from Fraunhofer ISE (2015), Was kostet die Energiewende?
Netwerk- deserteurs?
Stelling 1. Het ontwerp van infrastructuren (en de bijbehorende institutionele arrangementen) wordt teveel gedomineerd door kortetermijnbelangen, ten koste van de lange termijn.
Stellingen Het ontwerp van infrastructuren (en de bijbehorende institutionele arrangementen) wordt teveel gedomineerd door kortetermijnbelangen, ten koste van de lange termijn. Streven naar duurzaamheid van infrastructuren is meer dan milieu, energie en klimaat: de sociale dimensie wordt te vaak veronachtzaamd.
Stellingen Het ontwerp van infrastructuren (en de bijbehorende institutionele arrangementen) wordt teveel gedomineerd door kortetermijnbelangen, ten koste van de lange termijn. Streven naar duurzaamheid van infrastructuren is meer dan milieu, energie en klimaat: de sociale dimensie wordt te vaak veronachtzaamd. De vervlechting van infrastructuren vraagt om nieuwe institutionele arrangementen Om recht te doen aan consumentenbelangen Om cross-sectorale afstemming in investeringsplanning mogelijk te maken