mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst Omgevingsrecht
Advertisements

Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Omgevingswet - een introductie -
IMPACT OMGEVINGSWET Nu al aan de slag!
Beelden van de toekomstige samenwerking
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
De Omgevingswet Hilde Donker
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Bodem in de Omgevingswet
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
De geest van de Omgevingswet
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
De Omgevingswet Korte inleiding Eva Tannehill
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Anders werken met de Omgevingswet
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Toekomstige veranderingen:
Aan de slag met de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Omgevingswet en omgevingsvisie
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Gaan werken met de Omgevingswet
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Wat is een omgevingsvisie
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
“Omgeving in beweging”
Digitaal stelsel in de praktijk
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Wat is het programma? Samen met de Omgevingsvisie zijn programma’s de belangrijkste instrumenten voor beleidsontwikkeling Bevat een uitwerking van het.
Omgevingswet & Digitaal Stelsel Omgevingswet
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Gaan werken met de Omgevingswet
Wat is de waterschapsverordening?
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Omgevingswet.
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Borgen Beleidsontwikkeling na implementatie Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016 Omgevingswet Nieuw speelveld Beleidscyclus Decentraal, tenzij Informatiehuishouding mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016

De Omgevingswet – what’s new . . . Nieuwe bestuurlijke verhoudingen Nieuw perspectief op “vertrouwen” en “samenwerking” Nieuwe instrumenten , nieuwe begrippen, nieuwe regels Nieuwe ruimte voor decentrale keuzes over benutten en beschermen Nieuwe uitdagingen voor de organisatie van de uitvoering

Decentrale regels in het omgevingsplan Omgevingsvisie Programma Decentrale regels in het omgevingsplan Algemene regels op niveau van rijk en provincie, ook waterschap Omgevingsvergunning en Projectprocedure Toezicht en handhaving Omgevingsvisie Beleidskeuzes; strategie en visie op de lange termijn Verplicht instrument, integraal en gebiedsdekkend Gezamenlijke visie is mogelijk Programma Maatregelen ter bescherming, beheer, benutting leefomgeving gebiedsgericht: uitwerking gebiedsgericht beleid sectoraal: programmatische aanpak zoals PAS of NSL Verplicht bij voorgeschreven realisatie van een omgevingswaarde Gezamenlijk programma is mogelijk Decentrale algemene regels  gemeente is wetgever voor fysieke leefomgeving Omgevingsplan: evenwichtige functies, regels, omgevingswaarden Maar ook: omgevingsverordening (provincie) en waterschapsverordening Centrale algemene regels 4 AMvB’s met rijksregels, over besluitvorming en met regels voor activiteiten Omgevingsvergunning voor activiteiten (art. 5.1 Omgevingswet) Bevoegd gezag = gemeente, tenzij…. Procedure = regulier, tenzij … Overdracht bevoegdheid is mogelijk Geen onlosmakelijke samenhang. Projectbesluit Integraal besluit i.p.v. vergunningen en omgevingsplan Besluit door rijk, provincie of waterschap. Plus: gemeentelijk projecten met publiek belang (5:55 Ow) Bijzondere voorbereidingsprocedure met voorkeursbeslissing (soms verplicht, soms vrijwillig)

Tijd voor debat . . . . . Vier stellingen Wat verandert voor bestuurders? Nieuwe kansen voor een gebiedsgerichte aanpak Informatiebeheer, digitaliseringsopgave, dienstverleningsconcept Nieuwe uitdaging in de uitvoering: kennis, kunde en . . . . cultuur 1. Stelselherziening Aanleiding Uitgangspunten van de nieuwe wet Doelstellingen met de stelselwijziging 2. Een nieuw speelveld Beleidscyclus Kerninstrumenten Informatiehuishouding 3. Impact voor gemeente en gemeenteraad Van “sectoraal + normgericht” naar “integraal + doelgericht” Invulling geven aan “decentraal, tenzij” Implementatie opgave

Stelling 1 Wat verandert voor bestuurders?

Inleiding op stelling 1 over “wat verandert” Een casus: sturen op cumulatieve effecten van geluidhinder bij ruimtelijke besluitvorming tool voor nieuwbouwlocaties Is de locatie haalbaar, is aanvullend onderzoek nodig, wat zijn de maatregelen? www.omgevingengeluid.nl Ambitieniveau in de beleidsketen Bestuurlijk ambitieniveau bepalend voor instrumentkeuze, capaciteit en procesvoering Beleid is primair integraal, daarbij de thema’s en aspecten van de leefomgeving meewegend Juridisch is sprake van afwegingsruimte binnen kaders Keuzes zijn decentraal, tenzij

Decentrale bestuurders kunnen met de Omgevingswet Stelling 1 Decentrale bestuurders kunnen met de Omgevingswet sturen op de realisatie van doelen en op samenhang in beleid. Maar issues en ambities houden zich niet aan bestuurlijke grenzen Daarom versterkt de Omgevingswet de noodzaak tot bestuurlijke samenwerking op ieder schaalniveau: decentraal – regionaal – bovenregionaal Ambitieniveau in de beleidsketen Bestuurlijk ambitieniveau bepalend voor instrumentkeuze, capaciteit en procesvoering Beleid is primair integraal, daarbij de thema’s en aspecten van de leefomgeving meewegend Juridisch is sprake van afwegingsruimte binnen kaders Keuzes zijn decentraal, tenzij

Stelling 2 Nieuwe kansen voor een gebiedsgerichte aanpak

Inleiding op stelling 2 Integratie van bescherming en benutting van de leefomgeving Integraal en doelgericht (anders dan sectoraal en regel- gericht) Bestuurlijke afwegingsruimte (maar wel binnen juridische kaders) Keuzes worden decentraal gemaakt (tenzij . . . ) Belang van participatie neemt toe

Inleiding op stelling 2 Impact voor de gemeente Vergroting samenwerking tussen beleidsdomeinen (ruimte, milieu, etc.) Bestuurlijke afwegingsruimte is een verantwoordelijkheid De bestuurlijke ruimte wordt ingekaderd door de wet: Doelen van de wet Gelijkwaardig beschermingsniveau Europese wet- en regelgeving Regelgeving van rijk, provincie en waterschappen Ambitieniveau in de beleidsketen Bestuurlijk ambitieniveau bepalend voor instrumentkeuze, capaciteit en procesvoering Beleid is primair integraal, daarbij de thema’s en aspecten van de leefomgeving meewegend Juridisch is sprake van afwegingsruimte binnen kaders Keuzes zijn decentraal, tenzij

De Omgevingswet benadert de leefomgeving integraal Stelling 2 De Omgevingswet benadert de leefomgeving integraal en gaat uit van decentraal, tenzij Dit geeft op gemeentelijk niveau aanleiding tot een gebiedsgerichte benadering van de leefomgeving op basis van structurele samenwerking met omliggende bestuursorganen

Stelling 3 Informatiebeheer en digitaliseringsopgave

Inleiding op stelling 3 Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteunt het gebruik van de Omgevingswet. Dit is een digitaal geheel van: afspraken ICT-voorzieningen registraties en gegevensverzamelingen bronnen Twee digitale aspecten: beschikbaarheid van juiste informatie op het juiste moment ondersteunen van gebruikers van de Omgevingswet

De digitalisering van de uitvoering van de Omgevingswet Stelling 3 De digitalisering van de uitvoering van de Omgevingswet vereist een heroverweging van het dienstverleningsconcept van de gemeente en provincie

Stelling 4 Nieuwe uitdaging voor de uitvoering: kennis, kunde en Stelling 4 Nieuwe uitdaging voor de uitvoering: kennis, kunde en . . . . cultuur

De Omgevingswet leidt tot andere Stelling 4 De Omgevingswet leidt tot andere organisatorische eisen aan de uitvoering van taken Werkprocessen van dienstonderdelen zullen samensmelten en kennis en kunde wordt inzetbaar voor meerdere instrumenten Naast een adequaat niveau van kennis en kunde is een Omgevingswet Cultuur onvermijdelijk