Aan de slag met spijbelrapporten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Structuur secundair onderwijs
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Spijbelen en schoolverzuim
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Overgang basis naar secundair
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Doorstroomgegevens leerlingen van de OKAN scholen Gent, Aalter, Eeklo. Schooljaar , doorstroom
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Sint-Niklaas en Beveren
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Workshop basisonderwijs
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Geraardsbergen Basis + Secundair Onderwijs
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Omgevingsanalyse LOP Lokeren Basis – en Secundair
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Ronse Basis + Secundair Onderwijs
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
LOP Secundair onderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
LOP – Programma ‘t Steunpunt: Nulmeting lager onderwijs
LOP secundair onderwijs
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs
Nieuw kader inschrijvingsrecht
LOP Secundair onderwijs
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Cijfergegevens leerrecht
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met spijbelrapporten Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Secundair onderwijs Spijbelrapport 6 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Inhoud spijbelrapport secundair onderwijs Tijdig en laattijdig ingeschreven Aantal meldingen problematische afwezigheid Aantal meldingen problematische afwezigheid per onderwijsniveau Aantal meldingen tucht Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens uitschrijvende school Aantal schoolveranderingen tijdens het schooljaar volgens inschrijvende school Aantal leerlingen UIT en IN opgedeeld naar schoolwijziging Monitoring definitief uitgesloten leerlingen tijdens de schooljaren 2014-2015 en 2015-2016 Opvolging van de evolutie van het aantal meldingen problematische afwezigheid bij 10 halve dagen ongewettigde afwezigheid Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Tijdig en laattijdig ingeschreven Een leerling is “laat” ingeschreven als deze niet voorkomt in de zending van 1, 2 en 3 september. Leerlingen van wie de eerste inschrijving een inschrijving voor de OKAN-klas was, zijn niet mee opgenomen. Besluit: Centra voor leren en werken hebben traditioneel meer laattijdige inschrijvingen Het aantal leerlingen dat laattijdig inschrijft is zeer beperkt. Hier stelt zich geen probleem. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes (ongewettigde afwezigheid) worden geteld. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid door naar het Agentschap Onderwijsdiensten (AgODi). Regelgeving geldig tot en met 2015-2016. Wijziging met ingang van 1 september 2016. De beschikbare informatie is deze die de scholen hebben doorgestuurd. Schooljaar Dossiers PA (30+) Aantal leerlingen (inclusief BuO) %PA 2009-2010 247 10967 2,25 2010-2011 235 11016 2,13 2011-2012 245 11116 2,20 2012-2013 259 11143 2,32 2013-2014 344 11393 3,02 2014-2015 360 11529 3,12 2015-2016 380 11593 3,28 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen problematische afwezigheid (2014-2015) Centrumstad Aantal dossiers Aantal leerlingen %PA Antwerpen 2153 36327 5,93 Oostende 311 5645 5,51 Gent 1362 24992 5,45 Mechelen 445 9881 4,50 Aalst 433 9833 4,40 Genk 265 6729 3,94 Hasselt 385 10189 3,78 Kortrijk 315 10004 3,15 Sint-Niklaas 360 11529 3,12 Roeselare 157 7493 2,10 Leuven 12886 2,06 Turnhout 143 7805 1,83 Brugge 314 17890 1,76 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Informatie nog niet beschikbaar Aantal meldingen problematische afwezigheid Jaar LLn PA %PA Voor 01/02 % voor Na 01/02 % na 2009-2010 10967 247 2,25 130 1,19 117 1,07 2010-2011 11016 235 2,13 95 0,86 140 1,27 2011-2012 11116 245 2,20 108 0,97 137 1,23 2012-2013 11143 259 2,32 99 0,89 160 1,44 2013-2014 11393 344 3,02 125 1,10 219 1,92 2014-2015 11529 360 3,12 114 0,99 246 2015-2016 11593 380 3,28 Informatie nog niet beschikbaar Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen PA per onderwijsniveau Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen PA per onderwijsniveau (2014-2015) Besluit: Meldingen problematische afwezigheid zijn het talrijkst in: De B-stroom (1B en beroepsvoorbereidend leerjaar) Tweede graad BSO Derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen tucht Een leerling die – hetzij een tijdelijke uitsluiting, hetzij een definitieve uitsluiting (voorafgaand aan de inschrijving in een andere school) – een tuchtsanctie heeft gekregen, wordt het recht op lesbijwoning ontnomen. Ongeacht het feit of de leerlingen tijdens de bedoelde uitsluiting wel of niet door de school wordt opgevangen, wordt van rechtswege als gewettigd afwezig geregistreerd met een T-code. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal meldingen tucht Besluit: Het aantal tuchtdossiers is min of meer constant. Het is bekend dat het toepassen van de T-code als verantwoording voor een afwezigheid in de scholen op zeer verschillende wijze gebeurt. Schooljaar Aantal dossiers Aantal LLn % tuchtdossiers 2009-2010 115 10967 1,05 2010-2011 112 11016 1,02 2011-2012 123 11116 1,11 2012-2013 98 11143 0,88 2013-2014 106 11393 0,93 2014-2015 111 11529 0,96 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal uitschrijvingen tijdens het schooljaar (2014-2015) Alle uitschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal inschrijvingen tijdens het schooljaar (2014-2015) Alle inschrijvingen tijdens het schooljaar worden hierbij in aanmerking genomen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar Besluit: Uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in evenwicht. Schooljaar Uit In Saldo 2009-2010 499 454 -45 2010-2011 394 368 -46 2011-2012 408 414 +6 2012-2013 385 386 +1 2013-2014 460 461 2014-2015 478 498 +20 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Sep Okt Nov Dec Jan Feb Maa Apr Mei Jun Aug Tot. 14-15 3 11 6 7 14 4 1 48 106 15-16 15 53 116 16-17 10 … Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 1. Aantal uitsluitingen per schoolmaand Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau Niveau Populatie 2014-2015 % 2015-2016 GSO 3033 43 1,42% 3019 40 1,32% ASO 2452 1 0,04% 2518 0,00% BSO 1899 36 1,90% 1951 50 2,56% KSO 204 2 0,98% 206 0,49% TSO 2338 11 0,47% 2342 7 0,30% BuSO 667 13 1,95% 684 17 2,49% DBSO 486 475 Se-n-Se 135 0,74% 11079 106 0,96% 11330 116 1,04% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau en per leerjaar (2014-2015) GSO ASO BSO KSO TSO BuSO DBSO 43 1 36 2 11 13 40,75% 0,94% 33,96% 1,89% 10,38% 12,26% 0,00% 3 4 5 6 7 20 23 19 GSO 43 40,75% A-stroom B-stroom 1A 2A 1B BVL 10 16 7 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 2. Aantal uitsluitingen per onderwijsniveau en per leerjaar (2015-2016) GSO ASO BSO KSO TSO BuSO DBSO 40 50 1 7 17 34,48% 0,00% 43,10% 0,86% 6,03% 14,66% 2 3 4 5 6 11 29 25 12 8 GSO 40 34,48% A-stroom B-stroom 1A 2A 1B BVL 3 8 21 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 3. Vinden een nieuwe school na … schooldagen Schooldagen 2014-2015 2015-2016 0-5 27 30 6-10 10 11 11-15 4 3 16-20 21-25 2 26-30 1 31-35 Onbekend Omstandigheden Stop schoolloopbaan Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 4. Aantal uitsluitingen volgens geslacht Schooljaar Mannelijk Vrouwelijk 2014-2015 89 83,96% 17 16,04% 2015-2016 76,72% 27 23,28% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 5. Veranderen van studierichting na de definitieve uitsluiting Schooljaar 2014-2015: Aantal definitieve uitsluitingen vóór 15/01 = 23 13 leerlingen (56%) kiezen dezelfde richting, 10 leerlingen (44%) kiezen een andere richting Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 35 17 leerlingen (49%) kiezen dezelfde richting, 11 leerlingen (31%) kiezen een andere richting, bij 7 leerlingen (20%) is de nieuwe studiekeuze onbekend. Schooljaar 2015-2016: Aantal definitieve uitsluitingen vóór 15/01 = 28 7 leerlingen (25%) kiezen dezelfde richting, 21 leerlingen (75%) kiezen een andere richting Aantal definitieve uitsluitingen na 15/01 = 34 17 leerlingen (50%) kiezen dezelfde richting, 13 leerlingen (38%) kiezen een andere richting, bij 4 leerlingen (12%) is de nieuwe studiekeuze onbekend. Jaar Zelfde richting Andere richting Onbekend 14-15 30 51,7% 21 36,2% 7 12,1% 15-16 24 38,7% 34 54,8% 4 6,5% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 6. Vinden een school binnen het LOP-werkingsgebied of er buiten Jaar Binnen LOP Buiten LOP Onbekend 14-15 34 58,62% 19 32,76% 5 8,62% 15-16 42 67,74% 16 25,81% 4 6,45% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Monitoring definitieve uitsluitingen 7. Evolutie aantal meldingen problematische afwezigheid – 10 B-codes Een leerling is problematisch afwezig als 30 halve dagen B-codes worden geteld. Een B-code is een ongewettigde afwezigheid. Vanaf 10 halve dagen B-codes is de begeleiding door het CLB vereist. Vanaf 30 halve dagen B-codes stuurt de school een dossier problematische afwezigheid naar het AgODi. LLn met 10 x B-code Populatie % 2014-2015 (volledig) 1256 11393 11,02% 2015-2016 (volledig) 1373 11529 11,91% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Eindconclusies Het aantal problematische afwezigheden (30 of meer halve dagen B-code) stijgt sinds 2011-2012. Deze tendens is onrustwekkend. In vergelijking met de 12 andere centrumsteden is de score van Sint-Niklaas eerder gunstig (3,12% tegenover 4,03% voor alle centrumsteden samen) Meldingen PA zijn het meest talrijk in: De B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Aantal tuchtdossiers blijft relatief constant (circa 110 dossiers per schooljaar of 1% van de totale schoolpopulatie) Aantal uit- en inschrijvingen tijdens het schooljaar zijn met elkaar in balans (450 – 500). Uitschrijvingen die niet gevolgd worden door een inschrijving zijn een indicatie voor ongekwalificeerde uitstroom. Aantal definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar blijft constant (circa 0,6% van de totale populatie). Aantal definitieve uitsluitingen op 30 juni blijft eveneens constant (circa 0,5% van de totale populatie). Piekmomenten voor definitieve uitsluitingen: periode november-december en februari-maart 80% van de definitief uitgesloten leerlingen zijn jongens 75% van de definitief uitgesloten leerlingen vindt een nieuwe school binnen een periode van 10 dagen. Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Mogelijke aanbevelingen Streven naar afspraken voor de registratie van ongewettigde afwezigheden. Focus van het spijbelpreventiebeleid is gericht op de risicogroepen: B-stroom Tweede en derde graad BSO Deeltijds beroepsonderwijs Buitengewoon secundair onderwijs OKAN (met enig voorbehoud) Afspraken over het melden van definitieve uitsluitingen tijdens en na het schooljaar versterken en correct naleven. Streven naar afspraken betreffende (zeer) laattijdige definitieve uitsluitingen tijdens het schooljaar. Zie inspirerende voorbeelden in Antwerpen, Gent en Mechelen Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Basisonderwijs Spijbelrapport 1 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Rapport kleuterparticipatie Problematische afwezigheid Te laat komen Problematische afwezigheid Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Kleuterparticipatie Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Overzicht resultaten kleuterparticipatie 2015-2016 Reden 4-jarigen 5-jarigen Medische redenen 3 Huisonderwijs 2 Verblijf in het buitenland Ouders houden kind bewust thuis 1 Wonen niet meer op het gegeven adres Geen informatie Ingeschreven in een school Totaal 13 4 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Overzicht resultaten kleuterparticipatie 2015-2016 Te laat komen Overzicht resultaten kleuterparticipatie 2015-2016 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Problematische afwezigheid Aantal dossiers met 5 of meer B-codes in schooljaar 2015-2016   Dossiers LLn % K/LP 32 79 40,51% L1 121 988 12,25% L2 76 944 8,05% L3 60 969 6,19% L4 41 874 4,69% L5 42 860 4,88% L6 19 776 2,45% Totaal 391 5490 7,12% Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Problematische afwezigheid Aantal dossiers met 5 of meer B-codes in schooljaar 2015-2016 Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016

Problematische afwezigheid Evolutie aantal dossiers problematische afwezigheid in het secundair onderwijs (*) Begeleiding van CLB’s en individueel traject na 10 halve dagen B-code (**) Begeleiding van CLB’s en individueel traject na 5 halve dagen B-code Schooljaar Dossiers PA Aantal leerlingen % PA 2009-2010 247 10967 2,25 (*) 2010-2011 235 11016 2,13 (*) 2011-2012 245 11116 2,20 (*) 2012-2013 259 11143 2,32 (*) 2013-2014 344 11393 3,02 (*) 2014-2015 360 11529 3,12 (*) 2015-2016 380 11593 3,28 (*) 2506 (x 6,6) 21,62 (**) Aan de slag met spijbelrapporten, 16 december 2016