Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Lesgeven en begeleiden
Medmec 1 Herfst Les 5.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
User Centred Development
Sociale media op school
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
Workshop “Begrijpend kijken”
English and IPC How to teach content through English.
Dossier Empowerment.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
De Moderne Onderwijsmedia
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Het werk van Kim Peeters kort samengevat door Inne Sevenois
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Leerlingen en social media
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Presentatie EduCheck SOML
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Sector, Firm Size and ICT investments
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
E-learning, E-health & Domotica
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Waarom leerlingenparticipatie?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Training Critical Friend
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog Sprekende beelden ICT op het Prisma: vanuit het perspectief van de leerling Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog

De laatste 10 jaar steeds meer ICT in school. Algemeen idee is dat ICT leermogelijkheden biedt voor leerlingen, aangepast aan hun eigen niveau van kennis, vaardigheid en leerstijl.

Het algemene idee bestaat dat leerlingen ICT ondersteunend en leuk vinden. Maar is dat ook zo? Hebben we dit ooit aan leerlingen gevraagd?

Doel van het onderzoek Het onderzoeken van de toegevoegde waarde en de ervaring met ICT vanuit het perspectief van de leerling. Op een ISPA conferentie in 2013 in Porto volgde ik een presentatie over online learning voor studenten wereldwijd en dit inspireerde mij een onderzoek op te zetten over dit onderwerp. De uitdaging zat hem in het ontwikkelen van een manier om zo goed mogelijk antwoord te krijgen op de vraag wat leerlingen met een LVB denken over de toegevoegde waarde en hun ervaring met ICT in de context van school.

Onderdelen onderzoek Kwantitatief deel: vragenlijst Kwalitatief deel: interviews over dagelijkse ervaringen met ICT middelen: GOOV app & Ipad in de klas

GOOV app film

Vragenlijst 8 domeinen kwaliteit van leven (Schalock & Verdugo, 1999) Kidscreen-52 (Ravens et al., 2005) Emotioneel welbevinden Lichamelijk welbevinden Sociale relaties Zelfbepaling Materieel welbevinden Sociale participatie Persoonlijke ontwikkeling Rechten Demografische data Persoonlijke innovativiteit (Agrawal & Prasad, 1998) The questionnaire we used to get the data is based on the 8 domains of Schalock & Verdugo (1999) These are: Emotional wellbeing Social relationships Material wellbeing Personal development Physical wellbeing Self-determination Social participation Rights Per domain 6 to 7 questions are asked about the general experience of the pupil regarding the domain (coming from the KIDSCREEN-52) and the experience about the impact of ICT-use regarding the domain. Beside some questions about demographic data were asked (age and gender) as well as the personal innovativeness of the pupil. The questions of personal innovativeness are based on the Personal Innovativeness Scale. The results of the surveys suppose to offer insights regarding the relationship between the use of ICT and the perceived quality of life on different relevant domains of Shalock and Verdugo.

Vragenlijst 62 stellingen 3-puntsschaal Voorbeeld

Film kwantitief deel

Resultaten Welbevinden Leerlingen die vinden dat ze door het gebruik van ict meer regie over hun eigen leven hebben, geven aan dat ze zich emotioneel goed voelen en dat het goed gaat op school.

Resultaten Welbevinden Leerlingen die vinden dat ze geen of weinig negatieve gevolgen van ict ervaren, geven aan dat ze zich emotioneel goed voelen en dat ze goede relaties hebben met anderen.

Resultaten Welbevinden Leerlingen die zich door ict meer onderdeel voelen van de maatschappij (inclusie/participatie), zeggen goede relaties te hebben met anderen.

iPad in de klas film Jurre: We now show you the movie from the Ipad in the Class

Conclusies Onze leerlingen met licht verstandelijke beperking maken (veel) gebruik van ict-middelen.
 Je kunt leerlingen daar prima zelf over bevragen. Het gebruik van ICT lijkt de kwaliteit van leven van onze leerlingen positief te beinvloeden.

Presentatie ISPA https://www.facebook.com/MediaCoachElle/videos/10208627715663519/

En nu? Gebruik maken van digitale hulpmiddelen in de les wordt door leerlingen belangrijk gevonden. Blijf wel kritisch kijken wat de persoonlijke meerwaarde van een ICT-hulpmiddel is voor iedere individuele leerling Ga door met het in gesprek zijn met leerlingen over de kansen en uitdagingen tav sociale media en ICT. Dit werkt beschermend.

Onderzoek vervolg Breed uitzetten van het onderzoek met gebruikmaking van de ontwikkelde vragenlijst Interesse? Mail o.bloemberg@prisma-arnhem.nl

Vragen?

Met veel dank aan Stephan Konings, multimedia Leon Chevalking, onderzoeker Elle Peters, iCoordinator Nanske Lahaye, directeur Het Prisma