Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog Sprekende beelden ICT op het Prisma: vanuit het perspectief van de leerling Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
De laatste 10 jaar steeds meer ICT in school. Algemeen idee is dat ICT leermogelijkheden biedt voor leerlingen, aangepast aan hun eigen niveau van kennis, vaardigheid en leerstijl.
Het algemene idee bestaat dat leerlingen ICT ondersteunend en leuk vinden. Maar is dat ook zo? Hebben we dit ooit aan leerlingen gevraagd?
Doel van het onderzoek Het onderzoeken van de toegevoegde waarde en de ervaring met ICT vanuit het perspectief van de leerling. Op een ISPA conferentie in 2013 in Porto volgde ik een presentatie over online learning voor studenten wereldwijd en dit inspireerde mij een onderzoek op te zetten over dit onderwerp. De uitdaging zat hem in het ontwikkelen van een manier om zo goed mogelijk antwoord te krijgen op de vraag wat leerlingen met een LVB denken over de toegevoegde waarde en hun ervaring met ICT in de context van school.
Onderdelen onderzoek Kwantitatief deel: vragenlijst Kwalitatief deel: interviews over dagelijkse ervaringen met ICT middelen: GOOV app & Ipad in de klas
GOOV app film
Vragenlijst 8 domeinen kwaliteit van leven (Schalock & Verdugo, 1999) Kidscreen-52 (Ravens et al., 2005) Emotioneel welbevinden Lichamelijk welbevinden Sociale relaties Zelfbepaling Materieel welbevinden Sociale participatie Persoonlijke ontwikkeling Rechten Demografische data Persoonlijke innovativiteit (Agrawal & Prasad, 1998) The questionnaire we used to get the data is based on the 8 domains of Schalock & Verdugo (1999) These are: Emotional wellbeing Social relationships Material wellbeing Personal development Physical wellbeing Self-determination Social participation Rights Per domain 6 to 7 questions are asked about the general experience of the pupil regarding the domain (coming from the KIDSCREEN-52) and the experience about the impact of ICT-use regarding the domain. Beside some questions about demographic data were asked (age and gender) as well as the personal innovativeness of the pupil. The questions of personal innovativeness are based on the Personal Innovativeness Scale. The results of the surveys suppose to offer insights regarding the relationship between the use of ICT and the perceived quality of life on different relevant domains of Shalock and Verdugo.
Vragenlijst 62 stellingen 3-puntsschaal Voorbeeld
Film kwantitief deel
Resultaten Welbevinden Leerlingen die vinden dat ze door het gebruik van ict meer regie over hun eigen leven hebben, geven aan dat ze zich emotioneel goed voelen en dat het goed gaat op school.
Resultaten Welbevinden Leerlingen die vinden dat ze geen of weinig negatieve gevolgen van ict ervaren, geven aan dat ze zich emotioneel goed voelen en dat ze goede relaties hebben met anderen.
Resultaten Welbevinden Leerlingen die zich door ict meer onderdeel voelen van de maatschappij (inclusie/participatie), zeggen goede relaties te hebben met anderen.
iPad in de klas film Jurre: We now show you the movie from the Ipad in the Class
Conclusies Onze leerlingen met licht verstandelijke beperking maken (veel) gebruik van ict-middelen. Je kunt leerlingen daar prima zelf over bevragen. Het gebruik van ICT lijkt de kwaliteit van leven van onze leerlingen positief te beinvloeden.
Presentatie ISPA https://www.facebook.com/MediaCoachElle/videos/10208627715663519/
En nu? Gebruik maken van digitale hulpmiddelen in de les wordt door leerlingen belangrijk gevonden. Blijf wel kritisch kijken wat de persoonlijke meerwaarde van een ICT-hulpmiddel is voor iedere individuele leerling Ga door met het in gesprek zijn met leerlingen over de kansen en uitdagingen tav sociale media en ICT. Dit werkt beschermend.
Onderzoek vervolg Breed uitzetten van het onderzoek met gebruikmaking van de ontwikkelde vragenlijst Interesse? Mail o.bloemberg@prisma-arnhem.nl
Vragen?
Met veel dank aan Stephan Konings, multimedia Leon Chevalking, onderzoeker Elle Peters, iCoordinator Nanske Lahaye, directeur Het Prisma