LOB Methodiek Marcanti College Bijlage Loopbaan oriëntatie en –begeleiding
Bijlage 1: LOB Scan Uitslag
Bijlage 2: LOB scan per kwadrant Op de volgende pagina’s vindt je de LOB scan per kwadrant.
De drie modellen van het Stappenplan van de VO-Raad Model 1: De Vakkenschool Model 2: De Activerende School Model 3: De Flexibele School Het LOB is vooral gericht op het voorbereiden van de leerlingen op het maken van keuzes tijdens hun opleiding en daarna. Er komen binnen de opleiding momenten dat er informatie verschaft wordt omtrent vervolg keuzes. Op deze manier wordt de schoolloopbaan van de leerlingen per onderdeel/opleiding ingevuld. Daarnaast is het curriculum per vak ingericht. LOB is een zelfstandig en losstaand deskundigheidsgebied binnen de school. De decaan staat gelijk aan het LOB. Het leerproces van de leerling staat centraal en de school wil stimuleren dat leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen in het sturen van hun eigen leerproces. In de visie van de school zit het kiezen als vaardigheid. Begrippen als zelfconceptverheldering, horizonverruiming en leren kiezen zijn belangrijk en worden van leerlingen verwacht als zij klaar zijn met het voortgezet onderwijs. Binnen het curriculum is er sprake van vak doorbrekende en geïntegreerde programma's: onder andere projectonderwijs en simulaties. De decaan en de mentoren zijn de uitvoerders van LOB. LOB wordt in de activerende school, zowel curatief als preventief ingezet Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leer- en loopbaanproces staat centraal binnen de visie van het LOB van een flexibele school. Op vele momenten is er loopbaanontwikkeling van de leerlingen. LOB is vervlochten met het curriculum. LOB is een proces van continue betekenisverlening. Docenten en mentoren zijn de voornaamste uitvoerders van LOB met een faciliterende rol van de decaan. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding is in de flexibele school preventief en optimaliserend: er vindt afstemming plaats met de leer- en loopbaanvragen van de jongere plaats om zowel problemen voor te zijn als om motivatie en betekenis van onderwijs voor de jongere te verhogen
Visie & Beleid
Oriëntatie & Begeleiding
Organisatie
Samenwerking
Bijlage 3: Enquête vragen
NR Vraag Construct 1 Keuzedossier heeft een duidelijke opbouw Opbouw 2 Met een LOB moeten leerlingen worden aangezet tot regelmatig werken 3 Als mentor wil ik elke les tijd besteden aan LOB begeleiding 4 De leerlingen kunnen LOB goed toepassen in hun stage toepassen 5 Bij een LOB wordt van de leerlingen kritisch denken vereist Niveau 6 Een LOB behoort intellectueel uitdagend te zijn voor leerlingen 7 Binnen een LOB moet er een duidelijke keuze voor een sector zijn Vervolg studie 8 Mijn leerlingen worden gemotiveerd door het werken met een LOB Motivatie 9 Binnen LOB is een sector keuze bepalend voor de vervolgopleiding 10 Keuzedossier sluit goed aan op andere vakken die op school worden gegeven Aansluiting 11 Keuzedossier begeleidt leerlingen goed bij hun keuze voor vervolgopleiding 12 Ik als mentor biedt voldoende informatie over de mogelijke vervolgopleidingen Vervolg studie / begeleiding 13 De verschillende werkvormen, die keuzedossier tijdens de lessen toepast, sluiten goed op elkaar aan 14 Het is belangrijk dat een leerling in klas 2 (ongeacht niveau) goed nadenkt over zijn/haar vervolg opleiding 15 Een LOB methodiek daagt de leerlingen uit zodat zij een passende beroeps- of vervolgopleidingskeuze kunnen maken 16 Een LOB methodiek geeft leerlingen belangrijke handvatten voor de opleidings gerichte keuzes 17 Keuzedossier heeft goede digitale ondersteuning (via de website van Keuzedossier) Faciliteiten 18 Het studiemateriaal van Keuzedossier is interessant Studiemateriaal / Faciliteiten? 19 Het studiemateriaal sluit goed aan op het onderwijs en de werkvelden in de toekomst 20 Jullie, als mentoren, maken goed gebruik van de beschikbare media 21 Jullie, als mentoren, hebben je verdiept in alle materiaal die aanwezig is zowel online als op papier 22 Een LOB methodiek moet voor 100% uit digitaal materiaal bestaan 23 Een LOB methodiek moet 100% op papier staan 24 De leerlingen maken goed gebruik van de beschikbare media 25 Ik ben tevreden over de onderwijsruimte(s) die het Marcanti biedt? 26 Marcanti bied genoeg ruimte voor leerlingen om ook aan de praktijk te wennen 27 Marcanti moet zorgen dat er in elk jaar een soort van snuffel stage is 28 Tijdens Keuzedossier leren de leerlingen de stof toe te passen in de praktijk Prak. Kennis en vaardigh 29 De leerling heeft specifieke vaardigheden geleerd die van belang zijn in het werkveld/tijdens vervolg studie vervolgstudie 30 LOB helpt een leerling om een zelfstandig individu te worden Leeropbrengst 31 LOB is leidend voor leerlingen tijdens de weg naar hun vervolgopleiding en naar een baan 32 Met LOB krijg je een goede weergave van de werkelijke werksitutatie 33 De leerlingen zijn tevreden over de begeleiding van LOB tijdens de mentorlessen Begeleiding 34 Marcanti heeft alle kwalitieten in huis om leerlingen een goede LOB te geven Faciliteiten vanuit school 35 Ik wil graag een andere LOB methodiek 36 Marcanti beidt haar mentoren goede begeleiding ten aanzien van LOB begeleiding vanuit school 37 Ik wil meer ondersteuning (vanuit het decanaat) voor het werken met LOB 38 Wat mis je voor een goede mentorles? (denk daarbij aan Keuzedossier, LOB, projectweek stage) Open vraag
Volgorde van volgende slides; Enquête Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Volgorde van volgende slides; Constructen binnen de enquête Enquête gekoppeld aan de criteria van het Marcanti Individuele antwoord bespreking
Om te evalueren of een bepaald aantal items een en hetzelfde construct (dimensie) reflecteert, bereken je de betrouwbaarheid, of interne consistentie over deze vragen. De betrouwbaarheid wordt weergegeven in de Cronbach’s alpha (Alpha coëfficiënt). Een alpha van .70 is voldoende; hoe hoger, hoe beter. Vanaf de .60 kunnen we wel met deze schalen werken. Binnen mijn onderzoek waren meerdere constructen, maar er zijn 4 constructen die en Alpha coëfficiënt hebben van .60 en hoger Uit de betrouwbaarheidsanalyses blijkt dat vier schalen intern consistent zijn: Construct naam Vragen Vragen die afvielen Alpha coëfficiënt Gemiddelde score Wat zegt dit? Niveau 5 en 6 .61 1,58 De mentoren zijn gematigd positief over het kritisch denkniveau wat vereist wordt van de leerlingen omtrent een LOB. Daarnaast zijn de mentoren gematigd negatief over dat een LOB intellectueel uitdagend moet zijn. Vervolg opleiding 7, 11, 12 & 15 9 .67 1,82 De mentoren zijn hier neutraal positief over. Dit construct gaat over de informatie verschaffing en keuze in vervolgopleidingen voor de leerlingen. Informatie voor de leerlingen omtrent vervolg opleiding is negatief-neutraal. Faciliteiten 17 tot 22, 24 tot 27 & 34 23, .72 1,99 Dit zijn vele vragen, met een hoge alpha coëfficiënt. Echter, de verspreiding is zo groot, met een lage frequenties dat hier weinig over te zeggen valt. Daarnaast zijn er een aantal vragen onduidelijk gesteld en is het antwoord lastig te interpreteren. De mentoren zijn neutraal over de faciliteiten. Leeropbrengsten 30, 32 31 2,00 Hier zijn de mentoren overwegend negatief over. Ze zijn neutraal bij de leeropbrengsten van LOB.
Tabel 1. Frequenties Totaalscore Niveau Tabel 1. Frequenties Totaalscore Niveau Frequentie Percentage Score ,00 3 15,8 1,00 2 10,5 1,50 6 31,6 2,00 4 21,1 2,50 3,00 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens). Tabel 2. Frequenties Totaalscore Vervolg Frequency Percent Score ,40 2 10,5 1,20 1 5,3 1,40 1,60 1,80 2,00 4 21,1 2,20 5 26,3 2,80 3,00 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens). Tabel 3. Frequenties Totaalscore Faciliteiten Frequency Percent Score ,82 1 5,3 1,27 1,36 2 10,5 1,45 1,55 1,64 1,82 2,00 2,09 2,18 2,27 2,55 2,64 3,09 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens) Tabel 4. Frequenties Totaalscore Leeropbrengsten Frequentie Percentage Score 1,00 4 21,1 1,50 2,00 5 26,3 2,50 3 15,8 3,50 Total 19 100,0 noot. Antwoorden zijn gegeven op een 5-puntschaal, lopend van 0 (zeer oneens) tot 4 (zeer eens).
Enquête gekoppeld aan de criteria van het Marcanti Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Criteria Marcanti Enquête Voorlopige conclusie Kosten. Niet gevraagd in de enquête Digitaal / Folio. De vraag of het LOB uit 100% digitaal of papier materiaal moet bestaan. Op beide vragen zijn ze gematigd mee oneens. `De mentoren staan ambivalent tegenover beide soorten. De mentoren willen dat het uit zowel digitaal als papier bestaat Tijdsbesteding per week. Vanuit de open vraag komt naar voren dat er geen duidelijkheid is over de; Tijdsplanning. Wanneer moet wat af zijn. Deadlines. Invulling van de les. Etc. Volgende LOB methodiek moet meer planning hebben incl. doelen. Vraag 3 en 33 gaan over de begeleiding. Vraag 3 is onduidelijk en het antwoord kan op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Vraag 3 en 33 hebben geen interne consistentie. De alpha was 0.44. Ik kan dus geen uitspraken doen met het antwoord van deze vragen. Portfolio meennemen. Wenselijk. Aansluiting van de LOB bij onze leerlingen. Vraag 10, 13, 14 en 16 gingen over de aansluiting Vraag 14 en 16 heeft meer betrekking op vervolgopleidingen Vraag 10 : de aansluiting tussen wat precies is onduidelijk is de vraagstelling. Hierdoor valt deze vraag af. Vraag 13: gaat over Keuzedossier en haar werkvormen.
Individuele antwoorden enquête Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Vraag nr Vraag Voorlopige conclusie 3 Als mentor wil ik elke les tijd besteden aan LOB Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee oneens. 14 Het is belangrijk dat een leerling in klas 2 (ongeacht niveau) goed nadenkt over zijn/haar vervolg opleiding Ruim 60% van de mentoren is het hier (zeer) mee eens. Mentoren vinden het belangrijk dat vanaf het begin er wordt nagedacht door leerlingen over vervolg stappen. 16 Een LOB methodiek geeft leerlingen belangrijke handvatten voor de opleidingsgerichte keuzes Interessant is dat 42% het hier mee eens is, 37% niet mee eens en 21% neutraal. Zijn de meningen verdeelt over LOB? 22/23 100% papier of digitaal Over beide (papier/digitaal) zijn ze gematigd negatief. Dit kan erop duiden dat ze er ambivalent in staan; het maakt ze weinig uit. 25 Ik ben tevreden over de onderwijsruimte(s) die het Marcanti biedt? De meerderheid is het hier mee eens. 30 LOB helpt een leerling om een zelfstandig individu te worden 85% staat positief tegenover deze stelling. LOB wordt dus wel gezien als belangrijk instrument om leerlingen zelfstandig te maken .
Individuele antwoorden enquête Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Vraag nr Vraag Antwoord 31 LOB is leidend voor leerlingen tijdens de weg naar hun vervolgopleiding en naar een baan 37% is het hier mee oneens, 32 % neutraal en 32% mee eens. Antwoord is zeer verdeeld. 34 Marcanti heeft alle kwaliteiten in huis om leerlingen een goede LOB te geven Bijna 70% van de ondervraagde is het hier mee eens. Maar onder welke omstandigheden? 35 Ik wil graag een andere LOB methodiek 50% mee eens, 27% neutraal de rest oneens. 36 Marcanti beidt haar mentoren goede begeleiding ten aanzien van LOB 40 % mee eens, 40% mee oneens en 20% neutraal 38 (openvraag) Wat mis je voor een goede mentor les? (denk daarbij aan Keuzedossier, LOB, projectweek stage) Een duidelijkere invulling van de lessen en duidelijkheid over wat er met het gedane werk gebeurd (tijdsplannen & doelen Bezoekdagen ROC, voorlichting ROC richtingen, voorlichting van decaan
De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces Bijlage 5: Taken en rollen binnen het LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 De volgende personen zijn dagelijks betrokken bij het LOB proces Mentoren (31 mentoren) Decaan (1 decaan) Schoolleiding (MT ) Vakdocenten De rol en taken van de mentoren zijn aangepast aan de LOB scan wensen Leerling Mentor Decaan Schoolleiding Vakdocenten
Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen. Taak Taak mentor m.b.t. het LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Rol Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen. Taak De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling bij keuzebegeleiding en bij de ontwikkelingsbegeleiding De eerstelijns begeleiding speelt zich af op het niveau van de individuele leerling en de klas in de klassensituatie het doornemen van de leerling-dossiers (fysiek en digitaal); Aandacht besteden aan leer –en oriëntatie begeleiding binnen de mentorlessens
Taak decaan m.b.t. het LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Rol Het verschaffen van informatie aan groepen en individuele leerlingen met betrekkingen tot studie- en beroepskeuze. Taak Als de mentor vragen niet kan beantwoorden m.b.t. LOB, komt deze terecht bij de decaan. De decaan informeert de (af)studerende over opleidings- en beroepsmogelijkheden. De decaan verzorgt en onderhoudt een voorlichting- en informatiebank t.b.v. vakkenpakket, school- en beroepskeuze. Verleent hulp en adviseert bij (her)oriëntatie van leerlingen inzake andere opleidingsmogelijkheden. Signaleert problemen betreffende de inrichting van het onderwijs bij de daarvoor verantwoordelijke functionarissen. Onderhoudt contacten met consulente bedrijfsleven. Onderhoudt contacten met het vervolgonderwijs. Onderhoudt contacten met directie, coördinatoren mentoren en andere docenten. Onderhoudt contacten met hulpverleningsinstellingen buiten de school. Bereidt voorlichtingsavonden voor en zorgt voor de uitvoering. Oriënteert zich op lesmateriaal, zorgt voor aanschaf, voorlichting over en evaluatie van dit materiaal. Onderhoudt contacten met ROC’s met name ten bate van: - Doorstroom VMBO – MBO - Bezoek leerlingen aan ROC’s
Visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Taken Taak schoolleiding m.b.t. het LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Rol Visieontwikkeling en eindverantwoordelijk Taken Decaan (en mentoren) leggen verantwoording af aan de schoolleiding Visie verwoorden, uitdragen en levend houden. Draagvlak creëren. Faciliteren. Bemiddelen bij het toekennen van de rollen.
Werkt mee in de projectweken om vak aan praktijk te koppelen Taak vakdocent m.b.t. het LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Rol Eerstelijns aanspreekpunt voor de leerlingen ten aanzien van hun vak in relatie tot LOB. Taken Mede zorg dragen voor de uitvoering van het LOB-werkplan, samen met de mentoren Verbanden leggen tussen het vak en de mogelijke studie en/of beroepskeuze. Werkt mee in de projectweken om vak aan praktijk te koppelen
Lijst van aanbieders LOB Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7
Methode Soort Uitgeverij Leerjaar / Niveau Omschrijving Kosten Link S-TrjcT Web-based LDC-Business vmbo tot en met vwo-niveau Bestaat uit verschillende vragenlijsten en tests Hier Multiple Choice Folio en cd-rom EPN / Noordhoff Uitgevers VMBO OB / BB HAVO OB / BB Werkboeken in de vorm van een magazine. Digitale leeromgeving ook aanwezig EUR 24,35+ 22.40 Kiezen op Komst Folio, DVD en cdrom Eisma UDUmedia VMBO 2 Werkboeken, DVD met beroepen en cd-rom. Traject over studie en beroep Aardig Vaardig VMBO OB Mentorkit, boeken, vragenlijsten Traject Folio en web-based Thieme Meulenhoff Methode kiezer op 6 onderdelen Leren op Maat Gebaseerd op sociale- en studie vaardigheden Qompas Folio en web-based Methode voor mavo, havo en vwo Marktleider op het gebied van profielkeuze- en studiekeuzebegeleiding Beroepskeuze Dagboek Profiel ASL vmbo Studievaardighedenvragenlijst en een menstype vragenlijst. Loopbaanverkenner zijn online specifieke opdrachten voor het vierde leerjaar opgenomen. Keuzedossier Remmers Alle niveau’s & leerjaren Werkboeken met schriftelijk en digitaal portfolio en digitaal aanbod beroepeninformatie. Koerswijzer Folio Esstede Alle leerjaren Overzicht en inzicht zijn de sleutelwoorden EUR19,40 t/m 24.50 DiBiZ Katernen, logboekkatern Rond 15 EUR Wonderlijk Werkboek LDC Vmbo 2 Werkboek met als doel zicht te krijgen op arbeidsidentiteit Schoolweb web-based Malmberg Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info, Opleidingenberoep.nl Site Ministerie OCW Zoeksite naar opleidingen en beroepen. Tests, open dagen en nuttige overige info Real Game Simulatie- of rollenspel APS Spelbord, kaarten, opdrachten voor vmbo, havo en vwo
Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7: Vragen telefonisch gesprek met de LOB aanbieders Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Vraag Komt voort uit welk deel van het stappenplan Gewenst antwoord moet duiden op Tijdsbesteding per week. Is er een duidelijk planning per week/maand/ jaar? Doelen? Enquête onder de mentoren / Criteria Marcanti Duidelijk tijdsplanning. Houvast voor de mentoren en vakdocenten. Doelen aan het einde van iedere tijdseenheid Kunnen de leerlingen hun opgebouwde portfolio meennemen naar hun vervolgopleiding? Criteria Marcanti Ja Hoe integreert jullie LOB methodiek zich in ons onderwijs programma? Voorbeelden? Enquête onder de mentoren / LOB scan LOB methodiek moet aansluiting hebben bij het niveau van de leerlingen. Praktijkgericht? Noem voorbeelden hoe praktijk gericht de methodiek is Criteria Marcanti / LOB scan Voorbeelden belangrijk Rol van de ouders/ verzorgers LOB Scan Wel of geen rol. Informatie verschaffing vervolgopleiding. In welke vorm gebeurt dit? LOB Scan / Enquête onder de mentoren Voorlichtingsdagen? Zelf op onderzoek uit? Wat is de rol van de decaan binnen deze LOB methodiek Rollen en taken Wat is de rol van de mentor binnen deze LOB methodiek Wat is de rol van de schoolleiding binnen deze LOB methodiek Wat is de rol van de vakdocent binnen deze LOB methodiek
De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 De volgende LOB aanbieders komen in aanmerking Multiple Choice Qompas Keuzedossier
Multiple Choice Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Heeft flexibel inzetbare, losse modules en los inzetbaar er kunnen ook voorop gezeten trajecten gekozen worden Drie pijlers: Keuzebegeleiding, Leren en Leven De schoolvakken en vakdocenten vormen de basis van het programma wat de leerlingen gaan doorlopen Binnen alle leerjaren staat de decaan centraal. Zij coördineren samen met de mentoren het lesprogramma voor de leerlingen per jaar. Schoolleiding stemt samen met de decaan het programma af. Portfolio kan alleen digitaal worden meegenomen Er is een (zeer) kleine rol voor ouders/verzorgers weg gelegd.
Qompas Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 De leerlingen krijgen een éénmalige inlogcode en deze behouden ze gedurende hun schooltijd. Opdrachten zijn ingedeeld volgens de LOB methode van vo-raad. Schoolleiding stemt samen met de decaan het programma af. Vanaf leerjaar 3 een overzicht van zo'n 800 beroepen, waar bij 90% een filmpje zit. Ze zijn gericht op de praktijk, dit d.m.v. voorbeelden uit de praktijk, opdrachten doen in de praktijk, binnen projectweek opdrachten. In leerjaar 4 wordt er gekeken naar het voeren van een intakegesprek m.b.t. vervolgopleidingen. Er is een koppeling om het portfolio de uploaden in Intergrip ofwel te downloaden. De portfolio kan meegenomen worden naar vervolgopleidingen Er is een (zeer) kleine rol voor ouders/verzorgers weg gelegd. Onderverdeeld in Sector keuze, profielkeuze en studiekeuze Qompas minder gericht op zelf inzicht en zelf sturing
Vragen binnen de enquête gingen over Keuzedossier. Bijlage Bijlage 1 Bijlage 2 Bijlage 3 Bijlage 4 Bijlage 5 Bijlage 6 Bijlage 7 Bijlage 8 Huidige methodiek Vragen binnen de enquête gingen over Keuzedossier. Concluderend uit deze enquête kunnen we zeggen dat; Keuzedossier een duidelijke opbouw heeft De planning per jaar/maand/les onduidelijk is wat er gedaan moet worden. Dat 50% een andere LOB methodiek wilt, dus iets anders dan Keuzedossier De leeropbrengsten zijn overwegend negatief