RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Opkomen voor jezelf.
DE 4 KAARSEN.
Koningsspelen groep 5-8.
Communicatief gedrag + / -
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Kwartet Dirigent Tekst Improvisatie spiegel. Vier rollen Dirigent: verzint code, telt af, voert eigen code uit en klapt daarna acht keer in de handen.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Tweede wereldoorlog.
Presentatie Bijeenkomst 3
10 tulpen op een rij, tel ze maar.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ukelele Akkoorden en tabs
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Hoe speel ik een tab op een basgitaar
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube
Klokkijken Hoeveel tijd is er verstreken?
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Ritme, zang, Engels, discussie.. Luister naar het liedje ik ga het eerst klappen en dan mogen jullie het nadoen en daarna zeggen we het op, dan met woorden.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Drums Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Week: 1 Ruimte: algemeen Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf
Welkom! Neem plaats in de kring.
leider en tegenspelers
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
ROVER DESIGNS Presents De nieuwe EXELERO Ga maar snel kijken.
Je leert met de klankgroepen nog meer regelwoorden goed te schrijven.
Kaars Kaarsen.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Nee Zeggen!.
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Een instructie schrijven
Didactische structuren
NSCCT Instructie groep 5
Iedereen heeft z’n eigen locker om
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Wat de leerling doet Wat de docent doet
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
NSCCT Instructie groep 7
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Transcript van de presentatie:

RITME 1 De namen van de noten. re - je 3 - 2 - ne 1 - 8 Achtste noten 1 Hele noot 2 Halve noten 4 Kwart noten 8 Achtste noten re - je 3 - 2 - ne 1 - Tellen: Naam:

RITME 1.1 Korte en Lange noten: hoe ze heten en hoe ze klinken. Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de bovenste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Spreek de tellen in de bovenste rij samen uit. Iedereen moet precies even snel gaan. Spreek opnieuw de tellen uit de bovenste rij, en klap tegelijk de regel van de achtste noten. Blijf steeds de tellen van de bovenste rij spreken. Klap nu de regel van de kwart noten. Let op: alleen klappen als er een noot staat in het vakje onder de tel. De tijd tussen twee klappen wordt dus langer. Nu zijn de halve noten aan de beurt. De tijd tussen twee halve noten is weer langer. Twee keer zo lang als bij de kwartnoten. Blijf hardop meetellen, zo kom je niet te vroeg. Tenslotte de hele noot. Eén keer een klap, dan doortellen tot de volgende. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

RITME 1.2 Korte en Lange noten: hoe ze heten en hoe ze klinken: Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de eerste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Kies samen voor elke regel een andere klapmanier uit (in je handen, op je benen, op je borst, met je voeten, …..) Speel elke regel op de afgesproken manier. Let erop dat iedereen even snel gaat. Blijf de tellen van de bovenste rij hardop spreken terwijl je klapt. Kies twee regels uit. Klap die twee regels twee keer achter elkaar. Probeer dit te doen zonder tussendoor te stoppen. Doe hetzelfde met drie regels. Probeer ook alles achter elkaar te spelen zonder te stoppen. Speel deze drie regels nu in een andere volgorde. Ook weer zonder te stoppen, achter elkaar. En nu vier regels. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

RITME 1.3 Korte en Lange noten: hoe ze heten en hoe ze klinken. Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de eerste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Kies samen voor elke regel een instrument uit. Spreek af wie op welk instrument speelt. Speel elke regel op het afgesproken instrument. Je moet nu dus wachten totdat je aan de beurt bent. Speel even snel als je voorganger. Blijf de tellen van de bovenste rij hardop spreken terwijl je speelt. Kies twee regels uit. Speel die twee regels twee keer achter elkaar. Probeer dit te doen zonder tussendoor te stoppen. Doe dit ook met de twee andere regels. Wissel van instrumenten. Doe hetzelfde met drie regels. Probeer ook zonder te stoppen alles achter elkaar te spelen. Speel deze drie regels nu in een andere volgorde. Ook weer zonder te stoppen, achter elkaar. En nu vier regels. Speel de vier regels nu ook in een andere volgorde. Bedenk zelf een manier om alle regels te spelen. Maar blijf goed meetellen en naar elkaar luisteren. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

Kwartnoten en achtstenoten door elkaar. RITME 2 Kwartnoten en achtstenoten door elkaar. 4 3 2 1 re - je 3 - 2 - ne 1 - Tellen: regel:

RITME 2.1 Kwartnoten en achtste noten door elkaar: Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de eerste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Spreek de tellen in de bovenste rij samen uit. Iedereen moet precies even snel gaan. Spreek opnieuw de tellen uit de bovenste rij, en klap tegelijk “regel 1”. Blijf steeds de tellen van de bovenste rij spreken. Let op: na een kwartnoot komt een leeg vakje, dus moet je even wachten met klappen. Klap nu regel 2. Kun je de afwisseling van kwartnoten en achtste noten goed horen? Klap nu regel 3 en daarna ook regel 4. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

RITME 2.1 Kwartnoten en achtste noten door elkaar: Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de eerste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Kies samen voor elke regel een klank met je stem (zoiets als: “doeng”, “tak!”, “beng”, “kling”, “tsjj”). Speel elke regel op de afgesproken manier. Let erop dat iedereen even snel gaat. Klap nu de tellen van de bovenste rij terwijl je zingt. Kies twee regels uit. Zing die twee regels twee keer achter elkaar. Probeer dit te doen zonder tussendoor te stoppen. Doe hetzelfde met drie regels. Probeer ook alles achter elkaar te spelen zonder te stoppen. Speel deze drie regels nu in een andere volgorde. Ook weer zonder te stoppen, achter elkaar. En nu vier regels. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

RITME 2.2 Kwartnoten en achtste noten door elkaar: Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de bovenste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Opdrachten: Kies samen voor elke regel een instrument uit. Spreek af wie op welk instrument speelt. Speel elke regel op het afgesproken instrument. Je moet nu dus wachten totdat je aan de beurt bent. Probeer zonder te stoppen aan te sluiten op de regel die voor je komt. Speel even snel als je voorganger. Blijf de tellen van de bovenste rij hardop spreken terwijl je speelt. Kies twee regels uit. Speel die twee regels twee keer achter elkaar. Probeer dit te doen zonder tussendoor te stoppen. De kinderen die niet spelen luisteren of het goed gaat. Doe dit ook met de twee andere regels. Wissel van instrumenten. Doe hetzelfde met drie regels. Probeer ook alles achter elkaar te spelen zonder te stoppen. Speel deze drie regels nu in een andere volgorde. Ook weer zonder te stoppen, achter elkaar. En nu vier regels. Speel de vier regels nu ook in een andere volgorde. Bedenk zelf een manier om alle regels te spelen. Maar blijf goed meetellen en naar elkaar luisteren. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie nu kunnen!

Zelf ritmes maken met kwartnoten en achtstenoten. 4 3 2 1 re 4 - je 3 - 2 - ne 1 - Tellen: regel:

RITME 3.1 Zelf ritmes maken met kwartnoten en achtstenoten. Doe deze opdracht met z’n drieën of vieren. Doe elke speel-opdracht drie of vier keer. Elke keer is een ander kind uit het groepje de leider. Hij of zij spreekt dan eerst alleen de eerste rij hardop voor. Daarna herhaalt iedereen dit samen twee keer. Vraag je leerkracht om een kopie van ritmekaart 3. Opdrachten: Maak samen een ritme in de eerste regel. Let goed op welke vakjes leeg moeten blijven; na elke kwartnoot komt een leeg vakje!! Speel met elkaar het ritme dat jullie gemaakt hebben. Eerst klappen, dan met je stem en ook met een instrument. Laat de muziekjuf of meester horen wat jullie gemaakt hebben. Maak nu ook in de tweede regel een ritme.