Groep 5 Begrijpend lezen lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Uiterlijke structuur aanbrengen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Zakelijk lezen Nederlands.
Welkom op de informatieavond van groep 7
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Al doende leren training docenten
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Hoe leer je lange teksten
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Snelcurcus leerstofzuigen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Waar is de zevende dwerg?
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Een beoordeling schrijven
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Inleiding beoordelen.
Reading strategies 2 Meaning of words, fixed expressions, multiple choice questions, open questions, article.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
LEZEN.
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Groep 5 Begrijpend lezen lezen Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?

Doel bepalen Waarom lees ik de tekst? Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.

Voorspellen Waar gaat de tekst over? Kinderen kunnen voorspellen wat het verloop van de tekst is op basis van de titel, de illustraties en het begin van de tekst. Kinderen kunnen voorspellen wat voor soort tekst het is op basis van de titel, de illustraties en de vorm van de tekst.

Voorkennis ophalen Wat weet ik al over het onderwerp? Wat kinderen al weten over een bepaald onderwerp kunnen ze weergeven in een woordweb. Kinderen kunnen na het lezen van de tekst verwoorden welke nieuwe informatie ze hebben gekregen.

Herstellen Wat doe ik als ik het niet meer snap? Kinderen kunnen de betekenis van moeilijke woorden achterhalen door de betekenis in de tekst op te zoeken. Kinderen kunnen de betekenis van moeilijke woorden achterhalen door een woordenboek te gebruiken. Doel bepalen 02. Voorspellen Voorspellen 03. Voorkennis ophalen Voorkennis ophalen 04. Herstellen Herstellen 05. Vragen stellen Vragen stellen 06. Visualiseren Visualiseren 07. Samenvatten Samenvatten 08. Opzoek- vaardigheden Opzoekvaardigheden 09. Informatie en meningen vergelijken en beoordel Informatie en meningen vergelijken en beoordelen bladerboek-Malmberg-lesmateriaal-image Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.

Vragen stellen Welke vragen zie ik? Kinderen kunnen de vragen Wie, Wat, Waar, Wanneer en Welke beantwoorden over de tekst. Kinderen kunnen verwijswoorden herkennen en begrijpen waarnaar ze verwijzen. (hij, zij, die, dat etc.). Kinderen kunnen signaalwoorden herkennen van plaats en tijd.

Samenvatten Hoe vat ik samen? Kinderen kunnen de belangrijkste woorden en zinnen in een tekst herkennen en onderstrepen. Kinderen kunnen een tekst in eigen woorden kort weergeven.

Visualiseren Welk plaatje past bij de tekst? Kinderen constateren dat de plaatjes die je in je hoofd maakt over een onderwerp kunnen veranderen als je nieuwe informatie krijgt. Kinderen kunnen kernwoorden en kernzinnen markeren. Kinderen kunnen onderdelen van een tekst in een schema of tabel plaatsen.