Praktische opdracht Thema 3: Ecologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Advertisements

Lesgeven en begeleiden
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Een eerste opzet met mogelijkheden
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
Medialessen groep 8.
Project Zuid-Afrika.
Wat doet een magneet?.
Presenteren en communiceren
Een herfstboekje maken
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Ecologie.
Van stal naar bord Ik maak een werkstuk voor plannex het gaat over het dier dat eerst op de boerderij lekker in het hooi graasde maar nu op je bord licht.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ontwerp je eigen kwartet
Regenwormen.
Hoe maak je een preparaat?
Dirk leven in een middeleeuwse stad. Hoe maak je een middeleeuwse stad? Activiteit 1:  Foto’s van nu vergelijken met afbeeldingen van vroeger;  Zoeken.
Paddestoelen
Hoekenwerk gesteenten. 1 Doorlaatbaarheid van bodems Benodigdheden - grind, zand, leem, klei - 4 trechters en 8 bekers - chronometer of klok.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Voor de leerkracht INLEIDING
Internet en seks.
Fidget Spinners Mediabegrip week
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Mensa SlimmerIQuiz klassenronde oktober 2016 de antwoorden
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Rob Goossens Het Werkplan.
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
GRIEZELBOMEN Je loopt in het donker en bent verdwaald.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Thema 4: Zo bereik je meer
TEKSTSOORTEN.
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Thema Gedrag.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Thema Gedrag.
Thema 4. Ordening Blz 80.
Kennismakingsspellen
volgende bladzijde terug
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Thema 8 Gedrag.
STYLING les 3 , 4 en 5 KERSTBOOM VERSIERING
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
ADL Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Klik hier om verder te lezen
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Breuken vermenigvuldigen
De bodem leeft!.
Transcript van de presentatie:

Praktische opdracht Thema 3: Ecologie Bodemdiertjes Praktische opdracht Thema 3: Ecologie

Wat gaan we doen? We gaan in groepjes verschillende ecosystemen onderzoeken. We onderzoeken het bodemleven in de strooisel laag. We onderzoeken het bodemleven in de bovenste 10 cm van de bodem. We gaan bodemdiertjes determineren.

Hoe gaan we dat doen? We inventariseren de verschillende ecosystemen in de buurt en verdelen die over de groepjes. -

Wat doet het groepje Je gaat van één ecosysteem het bodemleven onderzoeken. Je presenteert het onderzoek aan de klas.

Naar buiten. Je gaat naar je ecosysteem en neemt daar twee bodemmonsters. 1. Verzamel in een glazen pot strooisel uit je ecosysteem. (soms is dat niet veel). 2. Graaf een stukje van de bodem uit tot ongeveer 10 cm diep, en doe dit in een andere pot.

Thuis. Je gaat diertjes zoeken. Werk als volgt. Doe de inhoud van de pot in een bakje. op een wit vel papier doe je steeds een beetje van je monster. Zoek diertjes door het strooisel van de ene kant naar de andere kant te vegen met een kwast. Maak foto’s van de diertjes. Stop de gevonden diertjes in een schone glazen pot.

Doe dat ook met de tweede pot. Als je bodemmateriaal uit grote stukken bestaat moet je het voorzichtig in kleine stukjes verdelen. Zoek diertjes, maak een foto en doe ze in de schone lege glazen pot. Maak foto’s van de dieren en van het strooisel en bodemmateriaal van de beide monsters.

Probeer er achter te komen hoe elk dier heet. Gebruik daarvoor de zoekkaart op blz. 116 van je tekstboek, of een gids of internet. Hoeveel zijn er van elke soort? Maak een overzicht van de resultaten van zowel de strooisel laag als de bodem.

Presentatie. Maak een presentatie voor de klas. Dat mag op een manier die jullie samen beslissen. Duidelijk moet zijn: Het ecosysteem: beschrijving van de kenmerken die jullie zagen. Welke soorten en hoeveel in de strooisellaag. Welke soorten en hoeveel in de bodemlaag. Foto’s van jullie met de dieren of hoe jullie te werk gingen. Foto’s van dieren. Conclusies.