Leven met water in Leiden Praktische opdracht voor 4e klas gymnasium Universiteit van Amsterdam – Instituut voor de lerarenopleiding - Emrys Reuvers – Stedelijk Gymnasium Leiden E-mail: emrysreuvers@hotmail.com “Ik vond dit erg interessant om te leren omdat het toch over je eigen stukje land gaat, en ook over mijn voeten die droog moeten blijven!” ”Ik vond het project erg leuk en leerzaam. Het groepje was ook erg gezellig en de samenwerking liep perfect! Het leukste vond ik de fietsroute, waarin we veel leuke en grappige dingen hebben meegemaakt met elkaar. Ik zal ook zeker met een andere kijk naar de Kaag kijken nu ik er meer over weet.” AFFECTIEF DOEL aansprekend Bosschaart – veldwerk Kolb – leerstijl Egan – mening vormen relevant Marzano – onderzoeks- en geografische vaardigheden Bosschaart – theorie EN praktijk Betekenisvol Bosschaart – unieke deelgebieden Marzano – presenteren tussen en eindproduct COGNITIEF DOEL =goed leerrendement Kennis enquête 64% beter gemaakt praktische opdracht gemiddeld 8 toets: 75% voldoende, gemiddeld 6,6 Vaardigheden oa plannen en samenwerken kaarten maken, waterpeil meten Attitude Beargumenteerde meningen Bewustzijn vergroot Ik denk nog steeds dat we met het water leren leven omdat we uiteindelijk toch wel zullen verliezen. Heb ik dat nu eigenlijk in het verhaal opgenomen: dat Kwak de Eend zegt: 'Het water wordt nooit moe.' Dat is hoe ik het zie. Het water gaat toch wel door. Als we er loodrecht tegenin gaan, zullen we ooit het onderspit delven. We kunnen er alleen maar in meegaan. ORGANISATORISCH DOEL duidelijke structuur Rode draad: hoofd en deelvragen Stappenplan goede begeleiding Instructies + voorbeelden Beoordelingsschema