Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Voorlichtingsavond MAVO 3
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Scheikunde in de bovenbouw
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Stage zoeken bij Entree-opleiding
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
23 maart 2017 profilering.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Studiekeuzes van uw kind
Het maken van een PWS.
Zelfregulatie op Cartesius2
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Technasium op het GRC.
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase Maakt gebruik van monodisciplinaire vakkennis Toont nieuwe ontwikkelingen Oriënteert op vervolgopleidingen Is modulair opgebouwd Kent geen centraal examen Biedt (binnen grenzen) veel keuzeruimte aan docenten Vereist samenwerking tussen docenten Noodzaakt docenten te professionaliseren 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Kwaliteit van de bestaande modules borgen, nieuwe modules ontwikkelen, toetsen en hulpmaterialen genereren Schoolontwikkeling bevorderen: onderlinge visitaties Conferentie organiseren Steunpunten ondersteunen, bij- en nascholing bevorderen Ontwikkeling vakdidactiek NLT bevorderen 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Draagvlak en verspreiding Contacten met de industrie, de wetenschappelijke wereld en het hoger onderwijs onderhouden (IOBT) Projecten aanvragen, donoren werven Onderzoek laten uitvoeren Leerlingen betrekken en bedienen Opkomen voor de belangen van NLT-onderwijs Opkomen voor het soort onderwijs waar NLT voor staat 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Cursief in rood reacties in de workshop Inhoud en professionalisering Kwaliteit van de bestaande modules borgen, nieuwe modules ontwikkelen, toetsen en hulpmaterialen genereren Bij problemen met wijzigingsvoorstellen of nieuwe plannen ook met het Bureau NLT corresponderen Wisselen bij het havo leidt al snel tot een rood kruis op de dekking examenprogramma. Meer modules is noodzaak. Ook leerlingen keuzemogelijkheden bieden. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Schoolontwikkeling bevorderen: onderlinge visitaties Zie ook afzonderlijke workshop hierover 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Verantwoordelijkheid NLT ligt nu bij scholen Inhoud en professionalisering Steunpunten ondersteunen, bij- en nascholing bevorderen Beoordeling in de “curriculumcheck” is wel erg streng NLT-component in de lerarenopleiding versterken en meer inhoud geven 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Draagvlak en verspreiding Contacten met de industrie, de wetenschappelijke wereld en het hoger onderwijs onderhouden (IOBT) De doorstroomrelevantie vergroten door het vervolgonderwijs het vak sterker te laten meewegen. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Draagvlak en verspreiding Onderzoek laten uitvoeren Hierin meenemen hoe duur het vak is, bij voorkeur in vergelijking met andere vakken Ook vragen naar roostervarianten en TOA-ondersteuning Ook kijken naar de bijzondere vaardigheden die het vak voor leerlingen meebrengt. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Draagvlak en verspreiding Leerlingen betrekken en bedienen Ideaal zou zijn als leerlingen om het vak vragen. Een enkele school ziet dat er leerlingen aan het begin van havo bovenbouw vanuit een andere school instromen omdat daar het vak niet wordt aangeboden. Het vak zou ook in de onderbouw een plek kunnen krijgen, volwaardig, als “science”, of ook in de vorm van enkele modules. Risico is overigens een zeker verzadiging bij leerlingen (vgl. O&O) Een verbinding maken met het “plusdocument”. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Draagvlak en verspreiding Opkomen voor de belangen van NLT-onderwijs Met de “curriculumcheck” kun je ouders en schoolleiding overtuigen van de kwaliteit van “jouw” curriculum. De keuze van modules is immers vrij. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017

Waarom de vereniging NLT? Draagvlak en verspreiding Opkomen voor het soort onderwijs waar NLT voor staat Contacten leggen met de Stichting Technasium. De tijd lijkt daarvoor nu rijp. 2 - 2 - 2017 10de nlt-conferentie 2017