Meten in de kleuterklas: tijd – enkele vragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dag en een week. dagen van de week dagindeling.
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Met mannetje tijd op stap
Welkom op de Julianaschool
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
welkom op de kerstwebsite
Omgaan met geschiedenis
Welkom!.
Pedagogische begeleidingsdienst GO! 27 september 2010
Verschillen in de taalontwikkeling…
Spreekbeurt van Maikel
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Overtraining Train zoveel als nodig, niet zoveel als mogelijk
Op de koffie bij de kabouters
Informatie-avond Groep 3/4
Voorspellende analyse
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Van doelen naar reflectie
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Ouderavond Schooljaar
blij,boos,bang,verdrietig.
Planborden en dag- /weektaken
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Welkom in het eerste leerjaar!
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
De 1-dimensionale klok van Gerard Bosmans
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
mijn week mijn dag gebruikte tekens ga naar mijn volgende dia ga naar mijn voorgaande dia ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
W ELKOM IN DE DERDE KLEUTERKLAS !. O NZE KLAS ! 8 JONGENS EN 8 MEISJES !
Voorschotbenadering risicokleuters
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Rekenen!!! cito.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Welkom in groep 2!.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SLANGENMANAGEMENT BASIS
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Snelcursus digitaal tafelen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Computer / Tablet / touch-screen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Kleuters spelen toch alleen maar?
Meten & Meetkunde Les 2: Tijd
Conclusies evaluatie Regieraden
Om de PowerPoint te starten:
blij,boos,bang,verdrietig.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Creatief Denken kun je leren
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Meten in de kleuterklas: tijd – enkele vragen Wat is tijd? Wanneer begint de tijd? Hoe kun je tijd meten? Hoe begrijp je de tijd? Hoe relatief is tijd? TIJD IS EEN MOEILIJK GEGEVEN VOOR KLEUTERS Kinderen hebben een subjectieve tijdsbeleving = beleving verbonden met gevoelens zoals plezier, verveling, spanning, …

Meten in de kleuterklas: tijd Tijd – Kunnen we zien als een soort van film waarop alle gebeurtenissen in de ruimte zich gezamenlijk afspelen. Doordat gebeurtenissen met verschillende tijdsduur en snelheden verlopen, is tijd zo moeilijk voor kleuters. Bovendien staan alle gebeurtenissen met elkaar in verband (ervoor, erna, morgen, gisteren, duurt langer en korter). Hiervoor werden als hulpmiddel in de geschiedenis tijdssystemen (uren (minuten, seconden), dagen, maanden, jaren) en tijdsinstrumenten ontwikkeld. Vooral de instrumenten zullen in de klas een grote rol spelen (OP KLEUTERNIVEAU). Rond tijdssystemen wordt niet rechtstreeks gewerkt, maar worden wel door de kleuterleidster benoemd. Welke instrumenten kennen we? Kls hebben niet altijd door dat verschillende films tegelijkertijd afspelen: b.v. terwijl ze in hoek spelen, hebben ze niet door dat tegelijkertijd ook andere zaken gebeuren => weinig veranderen van hoek

Mechanische klok (wijzers) (x) Meten in de kleuterklas: tijdsintrumenten (meetinstrumenten voor de tijd) Mechanische klok (wijzers) (x) Elektrische klok (wijzers – digitaal (chronometer)) Veeruurwerken Waterklok (Klepsydra) Zonnewijzer (x) Zandloper, waterloper (x) Kaarsklok (x) Slinger (x) Kalenders (x) (x) = frequent gebruik kleuterklas

Meten in de kleuterklas: tijd Wat moeten we nu juist doen in de klas? Bewustwording – ORIËNATIE IN TIJD Hoe bouwen we bij kleuters TIJDSBEGRIP op? - Kleuters ten eerste leren dat iets “een moment-een tijdje” duurt Ze zijn zich niet bewust dat iets een “duurtijd” heeft Tijdsduur: duur van tijdsintervallen - Kleuters laten ervaren dat er een opeenvolging is in de tijd en dat de tijd steeds “doortikt” Tijdsorde: opeenvolging van gebeurtenissen in tijd en begrijpen dat er dingen tergelijkertijd, voor en na kunnen gebeuren - Kleuters laten ervaren dat er een verleden en een toekomst is - Kleuters laten ervaren dat de tijd steeds even snel “tikt” Subjectieve van tijd

Meten in de kleuterklas: tijd Wat moeten we nu juist doen in de klas? Bewustwording – ORIËNATIE IN TIJD Hoe bouwen we bij kleuters TIJDSBEGRIP op? Moeilijker - Meten van tijd - Tijd benoemen (tijdsbegrippen) - Snelheid

Meten in de kleuterklas: tijd ODET wiskundige initiatie: domein meten Bij vergelijking van twee voor hen bekende activiteiten en bij voldoende duidelijke verschillen, verwoorden welke activiteit het langst en welke het korst duurt (2.8) - Aan de hand van een kalender dagen aftellen tussen het nu en een speciale gebeurtenis waarvan de dag is aangegeven binnen de periode van 1 week (2.9) Nogal nauw: middelen om bewust te worden van tijd

Meten in de kleuterklas: tijd ODET wereldoriëntatie: domein tijd De kleuters … 5.1 begrijpen dat “gisteren” voorbij is en dat “morgen” nog moet komen. kunnen de begrippen vandaag, dag, nacht in hun juiste betekenis gebruiken. 5.2 kunnen een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde zetten. 5.3 tonen tijdsbesef aan de hand van het functioneel gebruik van verschillende kalenders. 5.4 kunnen een eenvoudig visueel voorgesteld plan zelfstandig uitvoeren 5.5 kunnen terugblikken op minstens twee voorbije activiteiten door deze in de juiste volgorde te rangschikken. 5.6 kunnen in de tijd vooruitzien door minstens twee activiteiten na elkaar te plannen.

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Kaarsklok (geringd) Doel Iets heeft een duur: tijdsduur en door vergelijken: verschillende tijdsduur Subjectieve van tijd: bewustwording A B Klik hier B A

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Zandloper – Waterloper (met een kleurtje – kan met planten) Doel Iets heeft een duur: tijdsduur en door vergelijken: verschillende tijdsduur Subjectieve van tijd: bewustwording Klik hier

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Zandloper – Waterloper (met een kleurtje – kan met planten)

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Zandloper – Waterloper (met een kleurtje – kan met planten)

Slinger t = (2*l)/60 of l = (t*60)/2 t = tijd, l = lengte Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Slinger t = (2*l)/60 of l = (t*60)/2 t = tijd, l = lengte Vast punt Doel Iets heeft een duur: tijdsduur en door vergelijken: verschillende tijdsduur Subjectieve van tijd: bewustwording Lengte koord Slinger 90 cm: 3 minuten Slinger 150 cm: 5 minuten Gewicht Bijvoorbeeld: denappel

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Zonnewijzer Doel Iets heeft een duur: tijdsduur en door vergelijken: verschillende tijdsduur Subjectieve van tijd: bewustwording zon raam tafel Moment 1 Moment 2: andere schaduw

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Klok (2 klokken en benoemen) Doel Iets heeft een duur: tijdsduur en door vergelijken: verschillende tijdsduur Subjectieve van tijd: bewustwording Eerste inzicht in ons tijdsysteem (benoemen) Echte klok Namaakklok vergelijken

Kalender: dagkalender of daglijn Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Kalender: dagkalender of daglijn Doel Tijdsorde (wat na wat, wat voor wat, straks, …) Oriënteren in de tijd (VAST, VARIABEL) Subjectieve van tijd: bewustwording (breedte kaartjes) Geen data lezen en gebruiken (mag je wel vernoemen) Dagdeel – Nachtdeel (lengte) Cirkel: beter want cyclisch

Kalender: weekkalender (groen-blauw) Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Kalender: weekkalender (groen-blauw) Doel Tijdsorde (wat na wat, wat voor wat, straks, …) Oriënteren in de tijd (VAST, VARIABEL) Subjectieve van tijd: bewustwording (breedte kaartjes) Dagsysteem (volle, halve dag, voormiddag namiddag, planning) Weekend voorzien! Wanneer wel en niet op school, wanneer halve dag Houvast dagen (kleuren of beginrijm) Maan, Bel (ding) Hond (Woef), Donder Handen (Wrijven) Zaag Zondag (Zon)

Kalender: maand en jaarkalender Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Kalender: maand en jaarkalender Doel Tijdsorde (wat voorbij, wat moet nog komen) Oriënteren in de tijd Subjectieve van tijd: bewustwording Maand en jaarsysteem (initiatie) Aftellen binnen 7 dagen Weekends voorzien! Doorstrepen, omcirkelen Verjaardagskalender

Meten in de kleuterklas: tijd Meten in de kleuterklas: tijd Bewustwording van tijd: vooral door het gebruik van instrumenten Kalender: Liedjes Doel Verschillende doelen (zie eerder)