STARTBIJEENKOMST RISICOGERICHTE BENADERING ROAZ ZWN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Workshop Positie in crisisnetwerk
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Maatschappelijk Aanbesteden
Facility management en inkoop
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Vrijheidsbeperking.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De zorgketen voor de Geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten: “Zorg en/of Keten voor het lokaal openbaar bestuur ??” Ton van Dijk Regionaal Geneeskundig.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Aanbesteding jeugdteams
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Omgevingswet en Gezondheid
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Project Handvatten Omgevingsplan
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
GGD-Schakel in GHOR-keten
Basistekst : Talentontwikkeling
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

STARTBIJEENKOMST RISICOGERICHTE BENADERING ROAZ ZWN Kennismaking met risicobenadering Introductie OSC-methode voor beoordeling bedrijfsoverstijgende risico’s

PROGRAMMA 1. Inleiding: ROAZ en project 2. Risicolijst, werkmodel en discussie 3. Opzet vragenlijst 4. Vragenlijst op internet

ROAZ

Karakter ROAZ Wettelijk vereist platform (Wtzi  Wkkgz) Bestuursorgaan: verplichtende afspraken over reguliere en opgeschaalde acute zorg Zorgaanbieders/instellingen onderling en met GGD en GHOR: Maatschappelijk/Overheidsperspectief: GGD en GHOR Bedrijfsoptiek: individuele zorgaanbieders/instellingen ROAZ-perspectief: Bedrijfsoverstijgende zorgcontinuïteit http://www.erasmusmc.nl/tczwn/roaz/over-roaz/

Artikel 10a Wkkgz 1. De zorgaanbieder die Onze Minister daartoe heeft aangewezen, draagt in een door Onze Minister aangegeven gebied zorg voor afspraken inzake de beschikbaarheid en bereikbaarheid van spoedeisende zorg en de voorbereiding op het verlenen van die zorg met andere zorgaanbieders en andere bij spoedeisende zorg betrokken instanties. 2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordt omschreven welke vormen van zorg de afspraken moeten betreffen en kunnen eisen worden vastgesteld waaraan de beschikbaarheid en bereikbaarheid van spoedeisende zorg en de voorbereiding op het verlenen van die zorg moet voldoen. MvT over art 10a lid 2 Op grond van de huidige WTZi-beleidsregels gaat het hier om de acute somatische en psychiatrische spoedeisende zorg en om de opgeschaalde hulpverlening bij rampen en ongevallen.

Zorgaanbieder/instelling Maatschappelijk perspectief GGD/GHOR PERSPECTIEVEN Samenleving Vitale infra Zorgketen Bedrijf ROAZ ketenperspectief Bedrijf Gebouw Afdeling Bedrijfs overstijgend Bedrijfsperspectief Zorgaanbieder/instelling

BCM versus zorgcontinuïteit Een holistisch managementproces dat potentiele gevaren van de organisatie identificeert en tot welke gevolgen deze gevaren mogelijk kunnen leiden met betrekking tot de operationele activiteiten. Het schept een kader voor een organisatorische weerstand en veerkracht, leidend tot een effectieve reactie welke de belangen van de betrokkenen, reputatie, merk en waarde creërende activiteiten veiligstelt (ISO 22301) Kort gezegd: Het organiseren van de voorwaarden om (succesvol) de (bedrijfs-)activiteiten voort te zetten.

BCM versus zorgcontinuïteit Zorgcontinuïteit(smanagement) is veelal hetzelfde, maar het doel is anders: Het schept een kader voor een organisatorische weerstand en veerkracht, leidend tot een effectieve reactie welke de continuïteit van zorg (in de organisatie) waarborgt.   Aangezien het hier zorginstellingen betreft lopen bedrijfscontinuïteit en zorgcontinuïteit uiteraard vaak gelijk op. Het bestaansrecht van een zorginstelling is tenslotte zorg leveren.

BCM versus zorgcontinuïteit Echter in ketenverband is dit niet zo vanzelfsprekend. Het scheppen van een kader voor een organisatorische weerstand en veerkracht, leidend tot een effectieve reactie welke de continuïteit van zorg in de keten / regio waarborgt. Daarbij staat de continuïteit van zorg voorop en zijn de belangen van individuele zorginstellingen, inclusief reputatie, merk en waarde creërende activiteiten mogelijk ondergeschikt aan het belang van de zorgcontinuïteit in de regio. Aangezien de zorginstellingen zelf verantwoordelijk zijn, en blijven, voor hun bedrijfscontinuïteit kan er geen sprake zijn van regionale bedrijfscontinuïteit. Wat regionaal in het belang is voor de zorgcontinuïteit kan daardoor haaks staan op de bedrijfscontinuïteit van een, of meerdere, betrokken zorginstellingen.

PROJECT RISICOGERICHTE BENADERING

Expertisegroep RGB ZWN PvA RGB ZWN, AB ROZ apr 2016

AMBITIES ROAZ ZWN - 1 MJBP 13-16; AB besluiten okt 15, apr 16 Meer zicht op risico’s: benodigde/beschikbare respons Bewuste keuzes: crisis/risicobeheersing Herstel Risico beheersing Crisis beheersing In het AB van april is het PvA voor een RB vastgesteld. Wat voor risico’s: Van veiligheidsverstoringen die de reguliere acute zorg en de eigen verantwoordelijkheid van zorgaanbieders/instellingen te boven gaan en waarvoor afstemming in het ROAZ zinvol kan zijn. Waar staat een RB voor: Bewust (expliciet eigen) keuzen maken (zin en onzin scheiden) inzake de voorbereiding op eventualiteiten en in het verlengde daarvan over preventie- en herstelmaatregelen. Bewuste keuzen maak je zelf (vandaar de subtitel ‘voor-en-door’), maar kun je alleen maken als je weet waar je het over hebt. Dat betekent in dit geval dat je zicht moet hebben op de betekenis van de diverse risico’s voor de AG en PG: Het ene risico is nu eenmaal het andere niet en de RB is er op gericht om de betekenisvolle verschillen te bepalen en te analyseren op verbetermogelijkheden.

Cyclus Risico beheersing 1. Zicht op risico’s 2. Keuze prioriteiten 3. Bepaling respons capaciteit 4.Bepaling beïnvloeding-mogelijkheden 5. Afspraken over maatregelen 6. Implemen-tatie en monitoring 7. Evaluatie en bijstelling

2. Keuze prioriteiten: Keuzen Vragenlijst Criteria Criteria Oplegger Groslijst Zorgrisico lijst Lijst voor analyse Staf bureau Criteria Staf bureau Zorgaanbieders/ instellingen Criteria Vragenlijst ROAZ Expertisegroep RGB Oplegger Keuzen

RISICODIAGRAM

BELEIDSKADERS: LNAZ-visie: Optimaliseren .. spreiding, beschikbaarheid en kwaliteit .. acute zorg, zodat .. zo snel mogelijk op de juiste plaats de juiste zorg…… Actualisatie beleidskader crisisbeheersing en OTO: Verbreding focus externe + interne risico’s Integrale veiligheid: risico- en crisisbeheersing + herstel Governance: geen rol, faciliteren, participeren, regisseren, aansturen Passende verantwoordelijkheidsverdeling, dus burgers, bedrijven en instellingen éérst en binnen de overheid nadrukkelijk de gemeente. Kennisopbouw en kennisdeling als noodzakelijke voorwaarden voor vakbekwaamheid en voor samenwerking tussen partijen. van voorkomen onveiligheid naar bevorderen veiligheid (vermaatschappelijking) van regelgericht naar risicogericht en risicobeïnvloeding van alleen regulerend (regelgeving) naar regulerend & stimulerend (gedragsverandering en heldere verantwoordelijkheidsverdeling) van risico-regelreflex naar organiseren van ‘checks and balances’ benadering vanuit breder perspectief om te komen tot echte coproductie Directeuren Veiligheidsregio’s: De beweging van risicobeheersing naar risicogerichtheid in 2020 Meervoudig kijken: technisch, psychologisch, procesmatig Governance model: geen rol ………. dwingen

UITGANGSPUNTEN

PRINCIPES Risicobenadering is middel, geen doel Doel Bewuste keuzen in risico- en crisismanagement Planvorming: Generiek waar mogelijk, Specifiek waar nodig Risicobenadering is fine tuning en geeft lange termijn winst, bedrijfsmatig en maatschappelijk Alleen realistische risico’s (met bandbreedte) Bedrijfsoverstijgende risico’s betekent ‘spelen’ met de zorggrenzen Risico’s relateren aan respons: Inspelen op specifieke kenmerken van risico’s en impacts (dynamiek en kennis) Risicobeoordeling regelmatig herijken

Intern Extern SOORTEN RISICO’S Basisvragen Heeft u probleem? Bij interne risico’s, zoals een technisch falen van medische of randapparatuur, is de zorginstelling zelf probleemeigenaar. De eerste basisvraag is naar de betekenis van het probleem en de vervolgvraag is in hoeverre men dit zelf aankan. Bij externe risico’s, zoals een flitsramp, ligt het probleem elders en wordt de zorgaanbieders/instellingen meteen gevraagd in hoeverre zij kunnen bijdragen aan de oplossing/respons c.q. de (rampen)opvang. Bij doorwerking van externe risico’s op intern, b.v. stroomuitval, is het de vraag in hoeverre men kan bijdragen aan de oplossing omdat men zelf ook problemen ondervindt. Bij doorwerking van interne risico’s op extern, b.v. van een stralingsincident in een ziekenhuis, krijgt men mede met de schuldvraag te maken. Heeft u oplossing? Wanneer loopt het over de schoenen?

PARTIJEN Extern Intern Vitale infra Logistiek Regionaal risicoprofiel

Maatschappelijke impacts PERSPECTIEVEN GGD/GHOR ROAZ Zorgaanbieders/instellingen Samenleving Maatschappelijke impacts Vitale infra Afhankelijkheden Acute zorgketen Bedrijf Bedrijfsimpacts 1. Impacts zitten vooral in de uiteinden, maar de respons zit vooral in het midden, in de samenwerking. 2. De cascade effecten van de vitale infra zitten in de impacts, maar bij de acute zorg vooral in de respons.

Wat is het ROAZ Regionaal Overleg Acute Zorg Incident De scores op de 5S’s worden geïntegreerd tot een totaalscore voor het bedrijf. De score kan niet hoger zijn dan de laagste score op één van de S’s (default), maar kan wel stukken lager worden geschat door de vertegenwoordigers van de zorginstellingen (bij correlaties tussen de S’s). De impact op de bedrijfscontinuiteit is startpunt om de bedrijfsoverstijgende betekenis te bepalen. De aanpassingsmogelijkheden op bedrijfsniveau blijven beperkt, dus bij contingency management is er al gauw een bredere samenwerking en uitruil nodig om de nodige aanpassingen te realiseren. In hoeverre dat idd nodig is, wordt aan de beoordeling van de vertegenwoordigers van de zorginstellingen overgelaten.