Luis Martins Dias senior adviseur Programmadirectie Eenvoudig Beter Projectprocedure Luis Martins Dias senior adviseur Programmadirectie Eenvoudig Beter
Wat is het projectbesluit? Instrument voor Rijk, provincies en waterschappen Voor het toestaan van complexe projecten met een publiek belang Bevat alle maatregelen en toestemmingen om een project te realiseren Integrale afweging en vroegtijdige participatie Categorie: iedereen vindt het wenselijk dat het er komt (goede wegen, voldoende energievoorzieningen etc), zolang je er zelf maar geen last van hebt (niet in mijn achtertuin) Besluitvormingsinstrument voor grote, complexe met verschillende belangen Initiatief van overheid of private initiatiefnemer: Wel altijd publiek belang nodig
Tracébesluit (Tracéwet) Inpassingsplan (Wro ) projectplan (Waterwet ) - afd. 5.2 Omgevingswet - hst. 4 Omgevingsbesluit Projectbesluit Tracébesluit (Tracéwet) Inpassingsplan (Wro ) projectplan (Waterwet ) coördinatieregeling (Wro, Tracéwet, Waterwet, Ontgrondingenwet)
Sneller en beter-aanpak Verbreding van Tracéwet naar alle ruimtelijke projecten met publiek belang Gedachtegoed Sneller en Beter: Verbeteren bestuurscultuur Inrichten besluitvormingsproces: Integrale verkenning Vroegtijdige participatie en betrokkenheid van de omgeving Trechtering van alternatieven Rapport Elverding Brede verkenning en vroegtijdige participatie: niet meteen richten op 1 oplossing groter draagvlak Resultaat: breed gedragen voorkeursrichting politiek-bestuurlijk besluit op strategisch niveau over de noodzaak van het project Gecoördineerde, samenhangende besluitvorming en uitvoering
Kenmerken Één besluit-gedachte: - projectbesluit wijzigt het omgevingsplan (indien nodig) - projectbesluit kan gelden als omgevingsvergunning - projectbesluit kan gelden als ander besluit Mogelijkheid om uitvoeringsbesluiten te coördineren Doorzettingsmacht Participatie voorafgaand aan het projectbesluit Kortere beslistermijn bij de bestuursrechter (6 maanden) en beroep in één instantie Integrale afweging en besluitvorming
Projecten (I) Projecten met een waterstaats-, provinciaal of nationaal belang Ook private projecten als deze samenvallen met publiek belang Altijd een publiek belang mee gemoeid Voorbeelden noemen van projecten: aanleg van wegen, dijkversterkingen. Maar ook windparken of hoogspanningsleidingen als voorbeeld van 2e bullit projecten die iedereen wenselijk vindt, behalve degenen die er omheen wonen: iedereen wil worden voorzien van energie, maar niemand wil last hebben van windmolens
Projecten (II) Verplicht voor aanleg en wijziging (auto)wegen, vaarwegen, spoorwegen en primaire waterkeringen Projecten die momenteel de RCR-procedure volgen (windparken, hoogspanningsleidingen, etc) Daarnaast vrijwillige keuze voor volgen projectprocedure
Gemeentelijk project van publiek belang Gemeente kan regels in omgevingsplan wijzigen door gebruik te maken van stappen uit de ‘projectprocedure’ Benodigde omgevingsvergunningen kunnen worden meegenomen (coördinatie) Voordelen: Verkenning doorlopen Participatie vanaf begin Kortere beslistermijn bij de bestuursrechter (6 maanden) en beroep in één instantie Ook mogelijkheid tot coördineren van uitvoeringsbesluiten 26 september 2016
Projectprocedure Participatie (Voorkeurs-beslissing) (Plan-mer) Verkenning Planuitwerking Realisatie Projectprocedure Voornemen Participatie Inhoud verkenning (Voorkeurs-beslissing) (Plan-mer) <Toewerken naar projectbesluit> Project-besluit (Project-mer) (Uitvoerings-besluiten) Participatie
Projectprocedure en mer Kennisgeving voornemen Kennisgeving participatie Notitie Reikwijdte en detailniveau planMER Ontwerp- Voorkeursbeslissing Plan-MER Zienswijzen Advies Cie mer Vaststellen Voorkeursbeslissing Plan-MER Notitie Reikwijdte en detailniveau projectMER Ontwerp- Projectbesluit Project-MER Zienswijzen (evt. advies Cie mer) Vaststellen Projectbesluit Project-MER De projectprocedure mondt uit in een projectbesluit (donkerblauwe vakken), al dan niet voorafgegaan door een voorkeursbeslissing (lichtblauwe vakken).
Kennisgeving voornemen Verkenning uitvoeren om projectbesluit vast te stellen Al dan niet met een voorkeursbeslissing Een ieder kan binnen een door bevoegd gezag bepaalde termijn mogelijke oplossingen voordragen Bevoegd gezag geeft uitgangspunten mee voor oplossingen Tevens: opgave, wijze van uitvoeren verkenning, termijn en welk bevoegd gezag Awb (artikel 3.12 eerste en tweede lid) Artikel 3.12: 1 Voorafgaand aan de terinzagelegging geeft het bestuursorgaan in een of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze kennis van het ontwerp. Volstaan kan worden met het vermelden van de zakelijke inhoud. 2 Indien het een besluit van een tot de centrale overheid behorend bestuursorgaan betreft, wordt de kennisgeving in ieder geval in de Staatscourant geplaatst, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
Kennisgeving participatie Uiterlijk bij aanvang verkenning Mag samenvallen met kennisgeving voornemen Betrekken burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen Inhoud: wie, waarover, wanneer, aanvullende informatie, rol bevoegd gezag en initiatiefnemer (indien van toepassing) Vormvrij
Participatie (motie Smaling) Motie Smaling (SP) aangenomen tijdens behandeling TK Gericht op het bereiken van een level playing field voor participatie Voor burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen Bevoegd gezag draagt zorg dat de benodigde informatie voor participatie op een toegankelijke wijze beschikbaar is Denk aan de aangedragen oplossingsrichtingen en daarover uitgebrachte adviezen maar ook (tussen)rapportages en onderzoeksrapporten
Verkenning Vergaren kennis en inzichten over: de aard van de opgave de voor de fysieke leefomgeving relevante ontwikkelingen de mogelijke oplossingen voor die opgave Advies onafhankelijke deskundige over voorgedragen mogelijke oplossing (op verzoek derde of ambtshalve) Beslissing bevoegd gezag of oplossing in beschouwing wordt genomen
Voorkeursbeslissing (I) Facultatieve stap, Verplicht bij aanleg en grote wijziging (autosnel)weg en spoorweg, en aanleg vaarweg Voorafgegaan door ontwerp, met zienswijzen (Awb 3.4) Gekoppeld aan plan-mer
Voorkeursbeslissing (II) Inhoud: uitvoeren van een project, oplossing zonder project, combinatie van één van beide met de uitvoering andere projecten, niet uitwerken oplossing. Ook voorkeur van bevoegd gezag dus welke oplossing en welk alternatief daarbij Vormt kader voor toewerken naar projectbesluit Motivering participatie, inclusief voorgedragen oplossingen en advies onafhankelijke deskundige
Projectbesluit (I) Beschrijving van het project Permanente of tijdelijke maatregelen en voorzieningen om project te realiseren Mitigerende en compenserende maatregelen Motivering participatie, waarbij voorgedragen oplossingen en advies onafhankelijke deskundige worden meegenomen Ook resultaten verkenning
Projectbesluit (II) Wijzigt direct de regels van het omgevingsplan Geldt als omgevingsvergunning (voor activiteiten ter uitvoering) Voorafgegaan door ontwerp, met zienswijzen (Awb 3.4) Projectbesluit voor waterschappen: goedkeuring gs nodig Beroep bij de RvS, beslistermijn is 6 maanden Op uitwerken of wijzigen van het projectbesluit is de sneller en beter- aanpak niet van toepassing, dus geen voornemen/voorkeursbeslissing Kan gelden als ander besluit, bv verkeersbesluit Inwerkingtreding 4 weken na vaststelling projectbesluit Artikel 16.72 Ow, is gelijk aan huidig projectplan ihkv de Waterwet
Uitvoeringsbesluiten Besluiten nodig voor de realisatie van het projectbesluit en niet in het projectbesluit opgenomen Mogelijkheid tot fasering Coördinatie van de uitvoeringsbesluiten, afd. 3.5 Awb (nieuw): procedures zoveel mogelijk gelijktijdig besluiten kunnen in clusters worden voorbereid en genomen alleen 3.4 Awb van toepassing als dat voor een van de besluiten uit dat cluster geldt Doorzettingsmacht voor gedeputeerde staten en Minister Beroep bij de ABRvS, beslistermijn is 6 maanden Zie MvT p. 178 e.v.: Deze procedure voorziet er in dat de toestemmingen ter uitvoering van het projectbesluit die niet direct in het projectbesluit zijn meegenomen, gecoördineerd worden voorbereid. Dat wil zeggen dat deze zogenoemde uitvoeringsbesluiten dezelfde voorbereidingsprocedure volgen en dat beroep tegen deze besluiten alleen open staat bij de Afdeling bestuurs-rechtspraak van de Raad van State. Bij de gecoördineerde besluiten ter uitvoering van het projectbesluit is het mogelijk dat de Minister of gedeputeerde staten, voor zover ze al niet bevoegd gezag zijn, zelf deze uitvoeringsbesluiten verlenen. En p. 182 e.v.: Door vooraf (en in overleg met de initiatiefnemer) de omvang van het projectbesluit en daarmee de reikwijdte van de informatieplicht te bepalen, kan op dit moment in de procedure een fasering worden ingebouwd in het project. Voor zover door het bevoegd gezag gewenst kunnen vergunningen ter uitvoering van het project later worden verleend, met toepassing van de coördinatieregeling. Voorbeeld: aanleg van een hoogspanningsleiding waarbij het projectbesluit de locatie van het tracé, de locatie van de masten en de gebruiksbeperkingen voor de in het besluit betrokken gebieden en bouwwerken aangeeft. De bouwtechnische eisen van de masten kunnen desgewenst op een later moment, bij de aanvraag om een omgevingsvergunning ter uitvoering van het project, worden betrokken. De gedachte hierachter is dat de praktijk op dit punt om flexibiliteit vraagt, wat ook blijkt uit de huidige wetgeving. De uitvoeringsbesluiten kunnen tegelijk met het projectbesluit worden vastgesteld, maar dat kan ook later, al dan niet gefaseerd. Het projectbesluit voorziet minimaal in de toestemming voor die activiteiten die noodzakelijk zijn om een afweging te kunnen maken over de aanvaardbaarheid van het project. Over onderdelen van de uitvoering van het projectbesluit die niet tot in detailniveau in de afweging bij het projectbesluit zijn opgenomen, kan na het nemen van het projectbesluit door middel van een omgevingsvergunning of ander besluit ter uitvoering van het projectbesluit, worden beslist. De Minister of gedeputeerde staten maken hierbij gebruik van de coördinatieregeling voor uitvoeringsvergun-ningen op grond van de Awb.
Overgangsrecht Tracéwet OTB genomen -> ‘oude’ Tw volgen Structuurvisie genomen -> ontwerp-projectbesluit conform projectprocedure Startbeslissing genomen -> volledig over naar projectprocedure Lijstje ver gevorderde projecten -> volgen ‘oude’ Tw
Verschillen projectprocedure met Tracéwet Bredere reikwijdte (niet alleen (vaar)wegen en spoorwegen) Participatie zwaarder aangezet Projectbesluit wijzigt direct omgevingsplan(nen) Kan gelden als omgevingsvergunning(en) Mogelijkheid tot nemen uitvoeringsbesluiten (Opleveringstoets niet van toepassing voor de projectprocedure) Wel verantwoordingsplicht participatie en resultaten verkenning bij TB Ook tussen deze plannen en het projecten bestaan overeenkomsten en verschillen. Deze zijn voor een belangrijk deel gelijk aan wat hiervoor is gezegd met betrekking tot het tracébesluit. Er kunnen voor het project- en rijksinpassingsplan wel drie extra verschillen worden genoemd. Een eerste verschil is dat aan de vaststelling van het project- of rijksinpassingsplan niet verplicht een verkenningsfase voorafgaat. Dit is bij het projectbesluit wel het geval. Een tweede verschil tussen het projectbesluit en het projectplan is, dat het projectbesluit tevens de wijziging betreft van het omgevingsplan van een of meer gemeenten. Dit is voor het projectplan een ingrijpender verschil dan voor het rijksinpassingsplan. Het rijksinpassingsplan en het omgevingsplan zijn namelijk in veel opzichten met elkaar vergelijkbare instrumenten. Het laatste verschil dat kan worden genoemd is dat het besluit tot vaststelling van een rijksinpassingsplan geen aparte besluittekst bevat, waarin een beschrijving is opgenomen van het project waarvoor het plan is vastgesteld. Ook bevat de besluittekst geen beschrijving van de voor het project te treffen maatregelen. Dit is bij het projectbesluit wel het geval.
Vragen?