Docentvaardigheden ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Feedback Wat Soorten Door wie
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Werken met de Stercollecties
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Online filmpjes maken. (
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Online filmpjes maken. (
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Praktijkervaring en reflectie
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Bijeenkomst September 2015
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
Coöperatief leren?? E-twinning Digitaal samenwerken in het klaslokaal (en daar buiten )
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Presentatie EduCheck SOML
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Een aantal praktische toepassingen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Klik op een app voor meer informatie: -ZermeloZermelo -Its LearningIts Learning -OneDriveOneDrive -Kahoot!Kahoot! -QuizizzQuizizz -QuizletQuizlet -Aura.
ICT als didactisch middel
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kennisclip Web toepassingen
Chromebooks in lessituaties
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Coachtraining DOEN?! DAG 2
December 25, 2018.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
LEERLINGPRODUCTEN alweer een verslag?.
Inspelen op Innovaties
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Docentvaardigheden ICT 28-1-2018 Docentvaardigheden ICT Welkom bij de kennisclip die hoort bij bijeenkomst 4 over web toepassingen. Bijeenkomst 4 – Web toepassingen Instituut voor Lerarenopleidingen IvL, Lerarenopleidingen

Inhoud Terugblik Tools om te toetsen Tools om interactie te generen Tools om samen te werken Opdracht

Overzicht Bijeenkomsten Mediawijsheid Digitale presentaties Digitaal schoolbord Web toepassingen algemeen Web toepassingen vakgebied Presentaties

Leerdoelen De student kan d.m.v. web-toepassingen toetsen De student kan d.m.v. web-toepassingen interactie genereren in de klas De student kan gebruik maken van web-toepassingen om een samenwerkingsruimte te creëren tijdens de les.

Introductie – Web toepassingen ER zijn verschillende web oepassingen beschikbaar voor het onderwijs. Wat zijn web 2.0 tools. Dit is een gereedschap om het leerrendement en leerbeleving te verhogen. Interactie is, mensen kunnen reageren en informatie uploaden. Web 1.0 tools zijn één richtings verkeer, zoals Word. 2.0 zijn interactief. Tegenwoordig heb je zelf 3.0 tools. Internetools zijn op elkaar afgestemd. Wat is de meerwaarde van web 2.0 tools? Interactief en actief voor leerlingen. Leerlingen worden meer gemotiveerd en gestimuleerd. Leerlingen kunnen in eigen tempo de opdrachten maken. Feedback geven. Voordeel voor de docent je hoeft niet alles na te kijken -> visueel overzicht. Je kunt de resultaten bekijken.

ICT toepassing in je les

Waarom digitaal toetsen? Wat is het voordeel van digitaal toetsen? Poll: wat is het voordeel van digitaal toetsen?

Tijdsbesparing Variatie vragen Directe feedback Adaptief Analyse Digitaal toetsen Tijdsbesparing Variatie vragen Directe feedback Adaptief Analyse Adaptief leerpad – moeilijke vragen indien veel vragen goed maakt. (Kleppen dicht, 2016)

Kahoot Socrative Google Forms Plickers 1. Toetsen Met kahoot kun je een quiz maken en zo kun je testen of de lesstof is begrepen. Meerkeuze vragen op snelheid. Socrive feedback. Met behulp van Flubaroo kun je automatisch nakijken. Extra onderzoek tools: survey monkey of Lime Survey. Deze tools kun je gebruiken om evaluatie in te vullen. Vul deze aan het einde van de les in. Tijdens maken van je video kun je Edpuzzle gebruiken. Om tussendoor vragen te stellen bij het maken van je video.

Stemtool met behulp van papier (zonder smartphone!) Plickers Stemtool met behulp van papier (zonder smartphone!)

Padlet Linoit Poll Everywhere Thinglink 2. Interactie Onderwijs leergesprek structureren. Interactie tussen leraar en leerling is basis van leren. Voorkennis activeren. Padlet digitaal prikbord. Verzamelen van notiites en antwoorden en ideeen op een overzichtelijke manier presenterne. Linoit kan gebruikt worden voor maatwerk. De docent kan van te voren informatie hierop zetten met links naar meer materiaal. Zo kunnen leerlingen ook eventuele vragen hier kwijt. Op het pribkbord de resultaten neerzetten. Indelen van figuren. Poll everywhere; vragen , woord tool – answer garden hetzelfde brainstorm. Glogster of thinglink is een interactieve poster.

Thinglink Zelfde glogster maar niet gratis. Foto’s videos en websites interactief maken. Interactieve Poster

Edmodo Google Docs Popplet 3. Samenwerken Google drive samenwerken aan een document met google docs, maar ook met presentaties samenwerken. Deezelfde optie is besichbkaar bij microsoft. Je kunt met elkaar chatten en ziet wie wat doet Zo zijn er ook omgevingen beschikbaar waar alle toolsonline staan en lln met elkaar samenwerken via google classrrom en microsoft classroom. J Elo omgeving. Its learning wordt veel gebruik op scholen – platform om samen te werken http://www.itslearning.nl/functionaliteiten lesplanning, digitaal leermateriaal, digitaal toetsen en dashboard learning aalytics. Met itslearning kun je lessen plannen, materiaal vinden en huiswerk opgeven. Maar itslearning gaat verder: je kunt elke leerling individueel monitoren en extra lesmateriaal op maat aanbieden. Samenwerken positieve relatie oplevert en motiverend.

Popplet

Zie ict idee, reisgids, maandag youtube. TIP ICT-idee Enzovoorts….. Zie ict idee, reisgids, maandag youtube. TIP ICT-idee & Reisgids Digitaal leermateriaal

Opdracht: Keuze webtoepassing Ga op zoek naar een web toepassing die aansluit bij de activiteit die je hebt bedacht Deel de web toepassing op Edmodo (zodat je kunt zien of deze al in gebruik is) Werk de web toepassing uit voor jouw les Hulp: www.reisgidsdigitaalleermateriaal.org en http://ict-idee.blogspot.nl/ In tweetallen werken studenten een webtoepassing uit naar keuze. Het is de bedoeling dat iedereen een andere webtoepassing uitwerkt. Social media in het mbo.