Gedrag in organisaties Hoofdstuk II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Individuele besluitvorming
Psychologie van de armoede
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX
Politieke Besluitvorming
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Van probleemstelling naar doelstelling
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk V
Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4.
Onderwijspsychologie
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Communicatieproces .
Macht, controle en hiërarchie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Perceptie en individuele besluitvorming
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Perceptie en individuele besluitvorming
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Functieprofiel en beoordeling
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Sociale perceptie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Naar een optimaal HR - beleid
'Kies gewoon en vrijelijk het beste en houd het daarbij.'
Organisatiepsychologie les 2 docent: drs. Caroline Heijmans.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Beslissen managen en macht
HOOFDSTUK VII GROEPSPROCESSEN IN ORGANISATIES
1 Project voor versterking van het functioneren en het effect van de OR met subsidie ministerie SZW Moed & Vertrouwen (MOVER)
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VII
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Perceptie en individuele besluitvorming
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk II Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: het onderscheid aan te geven tussen gewaarwording en perceptie; aan te geven hoe de perceptie afhankelijk is van externe prikkel, de context en de waarnemer; de attributietheorie van Kelly toe te lichten; de attributietheorie van B. Weiner te bespreken; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: perceptuele vigilantie en defensie te illustreren; toelichting te geven bij de fundamentele attributiefout en de vertekening uit eigenbelang; aan te geven hoe een rationele besluitvorming zou moeten verlopen; de beperkingen van het menselijk brein aan te geven, volgens H. Simon; enkele fouten in het besluitvormingsproces aan te duiden. Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Gewaarwording en perceptie Gewaarwording: prikkel wordt omgezet in neurale impuls. Absolute waarnemingsdrempel subliminale perceptie Relatieve waarnemingsdrempel Perceptie: binnenkomende info wordt omgezet in betekenisvol geheel. Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de werkelijkheid organisatie van zinvolle gestalten Figuur van Rubin Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de context: ‘primacy’-effect; contrasteffect; halo-effect; stereotypen. Muller-Leyer-illusie Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Is afhankelijk van de waarnemer: de persoonlijkheid, bv. veldafhankelijkheid; selectieve perceptie: perceptuele vigilantie, perceptuele defensie; projectie; emoties, herinneringen, motieven; … Gedrag in organisaties. De basis

2.1 Perceptie Hoe komen we over? Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE Interne versus externe attributie? Wanneer interne of externe attributie? Het covariatiemodel van Kelly Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE Welke zijn de effecten op het zelfvertrouwen, motivatie, werkprestaties… van deze attributies? B. Weiner: interne versus externe attributie; controleerbaarheid of niet; stabiliteit of niet. Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE studax Attributie bij mislukking: interne of externe attributie? controleerbaar? (inzet of competenties?) stabiliteit? (emoties of competenties?) Interne attributies hebben impact op zelfvertrouwen, motivatie, prestaties… Controleerbaarheid en stabiliteit hebben eveneens een impact. Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE Passende attributies? Fundamentele attributiefout: - bij de waarneming van anderen bv. experiment van quizmaster; - bij de waarneming van zichzelf. Vertekening uit eigen belang: attributie is verschillend bij slagen en mislukken. Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE De vertekening uit eigenbelang Gedrag in organisaties. De basis

2.2 ATTRIBUTIETHEORIE Passende attributies? Verschillende standpunten levert diversiteit van attributies op. Conflicten? In het verlengde: selffulfilling prophecy. Fenomeen niet in elke cultuur even sterk aanwezig. Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Een rationeel besluitvormingsproces? De denker van Rodin (Parijs) Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Optimale besluitvorming is volkomen rationeel: - probleemomschrijving? - welke zijn de criteria? - wat zijn de alternatieven? - toetsen van de alternatieven? - kiezen van een oplossing/implementatie. Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Is een dergelijke optimale besluitvorming mogelijk? H. Simon: menselijk brein is beperkt. … zgn. bevredigende oplossing. H. Simon Gedrag in organisaties. De basis

2.3 HET BESLUITVORMINGSPROCES Enkele veelvoorkomende fouten: - zelfoverschatting M. Lippens J.P. Votron Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Veelvoorkomende fouten: zelfoverschatting Gedrag in organisaties. De basis

2.3 Het besluitvormingsproces Enkele veelvoorkomende fouten: - zelfoverschatting; - fixatie op eerste indrukken; - bevestiging achteraf; - escalerende inzet; - ‘sunk cost’. -…. Een vuilnisvat (Cohen et al., 1972)? Besluitvorming in groepen… hoofdstuk VII Gedrag in organisaties. De basis

GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK II Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis