Het loopbaangesprek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2. Beïnvloedingsstijlen
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Hogescholen in Dialoog
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wat is belangrijk om te leren?
Gespreksvaardigheden
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Slecht-nieuws en Klachten
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Praktijk Opleiders Cursus
Van Zorg naar SOCAV.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Het loopbaangesprek

Doel en Aanpak Doel aanpak DOEN LEREN Loopbaangesprek voeren Doel en Aanpak Doel aanpak DOEN ERVAREN REFLECTEREN MENING VORMEN OEFENEN LEREN Het loopbaangesprek en de loopbaancompetenties Structuur Vaardigheden ontdekken Valkuilen

Loopbaangesprek voeren Het Loopbaangesprek

Samen concreet maken van en betekenis en inhoud geven aan ervaringen Loopbaangesprek voeren Het loopbaangesprek Samen concreet maken van en betekenis en inhoud geven aan ervaringen

Loopbaangesprek voeren Het loopbaangesprek In dialoog gaan = praten MET de leerling Terugkijken = reflecteren Vooruitkijken = activeren terugkijken loopbaan vooruitkijken Ervaring keuze reflecteren gesprek activeren

Het loopbaangesprek Hoofdstuk Titel Keuzes maken zelfreflectie zelfsturing Persoonlijke groei Aanzetten tot actie

Loopbaancompetenties Loopbaangesprek voeren Loopbaancompetenties Als kapstok

Loopbaancompetenties Loopbaangesprek voeren Loopbaancompetenties Als kapstok Situatie: Je hebt zo dadelijk een gesprek met een leerling die de opleiding schrijnwerkerij volgt. Hij heeft net een stage van 2 weken achter de rug in de productiehal van DOVY keukens. De stage is positief geëvalueerd. Er zijn geen opmerkingen wat betreft technische competenties. De leerling beschikt over de nodige vaardigheden. Hij voert opdrachten gehoorzaam en goed uit, maar niet meer. Wel was er de opmerking dat hij een wat afwachtende houding heeft. Men verwachtte op de stageplaats misschien wat meer initiatief, wat meer zelf-actie,.... Opmerkingen die je zelf en andere leerkrachten wel herkennen. Je wil weten of de leerling dit ook zo ziet en herkent bij zichzelf?

Vaardigheden Oma Anna was een oen en smeerde zich onder invloed Hoofdstuk Titel Vaardigheden Oma Anna was een oen en smeerde zich onder invloed van LSD dik in met Nivea

(actief) LUISTEREN SAMENVATTEN DOORVRAGEN Loopbaangesprek voeren Vaardigheden LSD (actief) LUISTEREN SAMENVATTEN DOORVRAGEN

Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren Oogcontact Ontspannen en open houding Hmhm Papegaaien Stiltes laten Vragen stellen Samenvatten Reflecteren van gevoelens

OMA staat luisteren in de weg Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren OMA staat luisteren in de weg Oordelen Meningen Adviezen

Een OEN stimuleert luisteren Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren Een OEN stimuleert luisteren Open Eerlijk Nieuwsgierig

Vragen en doorvragen Open vragen Kleine vragen Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Open vragen Kleine vragen Wat?, Wie?, Waar?, Wanneer?, Hoe? Inhaken op wat gezegd wordt

Vragen en doorvragen Maak je DIK Denk In Kwaliteiten / Kansen Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Maak je DIK Denk In Kwaliteiten / Kansen

Vragen en doorvragen Geen nood aan NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Geen nood aan NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander

Samenvatten Kort Specifiek In eigen woorden Vragend Loopbaangesprek voeren Samenvatten Kort Specifiek In eigen woorden Vragend

ANNA houdt ons op hetzelfde spoor Loopbaangesprek voeren Samenvatten ANNA houdt ons op hetzelfde spoor Altijd Navragen Nooit Aannemen

Basishouding Gericht naar de persoon Loopbaangesprek voeren Basishouding Gericht naar de persoon oprecht benieuwd en nieuwsgierig zijn Authentiek, echtheid bewust zijn van eigen gevoelens, meningen en dit durven uitspreken Empatisch begrijpen, inleven, begrip tonen ( ≠ akkoord zijn) Respectvol (gelijkwaardigheid) Acceptatie en aanvaarding van de persoon

Aandachtspunten Individueel Klassikaal Loopbaangesprek voeren Aandachtspunten Individueel Zorg voor een “uitnodigende en veilige” ruimte Zorg dat je niet gestoord wordt Neem de tijd Zet je naast je leerling, NIET over de leerling Vertrouwen vraagt tijd, INVESTEER in je relatie met de leerling Klassikaal Wat is de aanleiding van het klasgesprek? Hoe diep ga je erop in klassikaal? Kun je hier op voorhand huiswerk over meegeven? Ga je hierover taken meegeven achteraf? Wat doe je met de opgegeven taken: behandel je dit opnieuw klassikaal of je individueel met iedereen/enkelen verder?

Structuur Voor het gesprek Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Voor het gesprek Wat is de aanleiding? stage-ervaring, verder inhaken op een klassikaal moment, vraag van de leerling, eigen observatie,… Wat is het doel van dit gesprek? reflectie, inzicht, bijsturing, keuze, uitwisseling,… Wat moet het gesprek opleveren? Welke vragen wil ik beantwoord zien?

Samen doel van het gesprek bepalen Uitkomst van het gesprek bepalen Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Introductie Samen doel van het gesprek bepalen Uitkomst van het gesprek bepalen Hulpvragen: Wat is voor jou belangrijk om in dit gesprek aan bod te brengen? Waar wil jij het over hebben? Wanneer zou dit gesprek voor jou echt zinvol zijn? Zijn we het eens over de doelen?

Verkennen en verdiepen Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Verkennen en verdiepen Ervaring en beleving bevragen STARR-methodiek of/en 5 W’s Wat was de Situatie? Wie? Wat was de Taak? Wat? Welke Acties heb je ondernomen? Waar? Wat was het Resultaat? Wanneer? Reflectie (is de stap naar verdiepen…) Welk? Relaties leggen met soortgelijke ervaringen en andere gebeurtenissen Doorvragen Meedenken Uitdagen en stimuleren Aan het denken zetten

Vooruitkijken en Afronden Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Vooruitkijken en Afronden Mogelijkheden en opportuniteiten bekijken (activeren) Haalbaarheid en alternatieven Aanzetten tot actie Afspraken maken Acties formuleren Plan opmaken Doel formuleren (SMART-doelen)

Vragen? Bedenkingen? Opmerkingen? Loopbaangesprek voeren En nu is het aan ons Vragen? Bedenkingen? Opmerkingen?