Het loopbaangesprek
Doel en Aanpak Doel aanpak DOEN LEREN Loopbaangesprek voeren Doel en Aanpak Doel aanpak DOEN ERVAREN REFLECTEREN MENING VORMEN OEFENEN LEREN Het loopbaangesprek en de loopbaancompetenties Structuur Vaardigheden ontdekken Valkuilen
Loopbaangesprek voeren Het Loopbaangesprek
Samen concreet maken van en betekenis en inhoud geven aan ervaringen Loopbaangesprek voeren Het loopbaangesprek Samen concreet maken van en betekenis en inhoud geven aan ervaringen
Loopbaangesprek voeren Het loopbaangesprek In dialoog gaan = praten MET de leerling Terugkijken = reflecteren Vooruitkijken = activeren terugkijken loopbaan vooruitkijken Ervaring keuze reflecteren gesprek activeren
Het loopbaangesprek Hoofdstuk Titel Keuzes maken zelfreflectie zelfsturing Persoonlijke groei Aanzetten tot actie
Loopbaancompetenties Loopbaangesprek voeren Loopbaancompetenties Als kapstok
Loopbaancompetenties Loopbaangesprek voeren Loopbaancompetenties Als kapstok Situatie: Je hebt zo dadelijk een gesprek met een leerling die de opleiding schrijnwerkerij volgt. Hij heeft net een stage van 2 weken achter de rug in de productiehal van DOVY keukens. De stage is positief geëvalueerd. Er zijn geen opmerkingen wat betreft technische competenties. De leerling beschikt over de nodige vaardigheden. Hij voert opdrachten gehoorzaam en goed uit, maar niet meer. Wel was er de opmerking dat hij een wat afwachtende houding heeft. Men verwachtte op de stageplaats misschien wat meer initiatief, wat meer zelf-actie,.... Opmerkingen die je zelf en andere leerkrachten wel herkennen. Je wil weten of de leerling dit ook zo ziet en herkent bij zichzelf?
Vaardigheden Oma Anna was een oen en smeerde zich onder invloed Hoofdstuk Titel Vaardigheden Oma Anna was een oen en smeerde zich onder invloed van LSD dik in met Nivea
(actief) LUISTEREN SAMENVATTEN DOORVRAGEN Loopbaangesprek voeren Vaardigheden LSD (actief) LUISTEREN SAMENVATTEN DOORVRAGEN
Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren Oogcontact Ontspannen en open houding Hmhm Papegaaien Stiltes laten Vragen stellen Samenvatten Reflecteren van gevoelens
OMA staat luisteren in de weg Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren OMA staat luisteren in de weg Oordelen Meningen Adviezen
Een OEN stimuleert luisteren Loopbaangesprek voeren (actief) Luisteren Een OEN stimuleert luisteren Open Eerlijk Nieuwsgierig
Vragen en doorvragen Open vragen Kleine vragen Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Open vragen Kleine vragen Wat?, Wie?, Waar?, Wanneer?, Hoe? Inhaken op wat gezegd wordt
Vragen en doorvragen Maak je DIK Denk In Kwaliteiten / Kansen Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Maak je DIK Denk In Kwaliteiten / Kansen
Vragen en doorvragen Geen nood aan NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander Loopbaangesprek voeren Vragen en doorvragen Geen nood aan NIVEA Niet Invullen Voor Een Ander
Samenvatten Kort Specifiek In eigen woorden Vragend Loopbaangesprek voeren Samenvatten Kort Specifiek In eigen woorden Vragend
ANNA houdt ons op hetzelfde spoor Loopbaangesprek voeren Samenvatten ANNA houdt ons op hetzelfde spoor Altijd Navragen Nooit Aannemen
Basishouding Gericht naar de persoon Loopbaangesprek voeren Basishouding Gericht naar de persoon oprecht benieuwd en nieuwsgierig zijn Authentiek, echtheid bewust zijn van eigen gevoelens, meningen en dit durven uitspreken Empatisch begrijpen, inleven, begrip tonen ( ≠ akkoord zijn) Respectvol (gelijkwaardigheid) Acceptatie en aanvaarding van de persoon
Aandachtspunten Individueel Klassikaal Loopbaangesprek voeren Aandachtspunten Individueel Zorg voor een “uitnodigende en veilige” ruimte Zorg dat je niet gestoord wordt Neem de tijd Zet je naast je leerling, NIET over de leerling Vertrouwen vraagt tijd, INVESTEER in je relatie met de leerling Klassikaal Wat is de aanleiding van het klasgesprek? Hoe diep ga je erop in klassikaal? Kun je hier op voorhand huiswerk over meegeven? Ga je hierover taken meegeven achteraf? Wat doe je met de opgegeven taken: behandel je dit opnieuw klassikaal of je individueel met iedereen/enkelen verder?
Structuur Voor het gesprek Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Voor het gesprek Wat is de aanleiding? stage-ervaring, verder inhaken op een klassikaal moment, vraag van de leerling, eigen observatie,… Wat is het doel van dit gesprek? reflectie, inzicht, bijsturing, keuze, uitwisseling,… Wat moet het gesprek opleveren? Welke vragen wil ik beantwoord zien?
Samen doel van het gesprek bepalen Uitkomst van het gesprek bepalen Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Introductie Samen doel van het gesprek bepalen Uitkomst van het gesprek bepalen Hulpvragen: Wat is voor jou belangrijk om in dit gesprek aan bod te brengen? Waar wil jij het over hebben? Wanneer zou dit gesprek voor jou echt zinvol zijn? Zijn we het eens over de doelen?
Verkennen en verdiepen Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Verkennen en verdiepen Ervaring en beleving bevragen STARR-methodiek of/en 5 W’s Wat was de Situatie? Wie? Wat was de Taak? Wat? Welke Acties heb je ondernomen? Waar? Wat was het Resultaat? Wanneer? Reflectie (is de stap naar verdiepen…) Welk? Relaties leggen met soortgelijke ervaringen en andere gebeurtenissen Doorvragen Meedenken Uitdagen en stimuleren Aan het denken zetten
Vooruitkijken en Afronden Loopbaangesprek voeren Structuur dialoog Vooruitkijken en Afronden Mogelijkheden en opportuniteiten bekijken (activeren) Haalbaarheid en alternatieven Aanzetten tot actie Afspraken maken Acties formuleren Plan opmaken Doel formuleren (SMART-doelen)
Vragen? Bedenkingen? Opmerkingen? Loopbaangesprek voeren En nu is het aan ons Vragen? Bedenkingen? Opmerkingen?