MFN groep Arbeidsmediation

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Hogescholen in Dialoog
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Workshop klassenmanagement
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Het loopbaangesprek.
Regio.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Reflecteren even pas op de plaats
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Welkom 9/19/2018.
Duurzame inzetbaarheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Dialoog.
Duurzame inzetbaarheid
Gesprekstechnieken Les 3.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Loopbaan en burgerschap les 3
Intervisie.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Iedereen in de dramadriehoek
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

MFN groep Arbeidsmediation Workshop intervisie 11 januari 2017 Nicole van Gelder ©

Programma opzet Wat is intervisie en doel intervisie Voorwaarden intervisie Kenmerken – begeleide – intervisie / rol gespreksbegeleider Intervisie proces Valkuilen Methodieken

Wat is intervisie Een methodische manier tot intercollegiale ondersteuning Ontwikkeling eigen professionaliteit Ontwikkeling professionaliteit alle deelnemers Werkgerelateerde vraagstukken / dilemma’s Persoonsgebonden Waarom ervaar ik dit probleem

Geen goed of fout Er leiden vele wegen naar Rome Doel: Tot meer verschillende inzichten komen Om anders om te gaan met / kijken naar het vraagstuk Loskomen uit je eigen probleemdefinitie Veel tips = boeiend vraagstuk Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt /Albert Einstein Duits - Amerikaans natuurkundige 1879-195

Voorwaarden intervisie Alle deelnemers zijn gelijkwaardig Er is– tijdens de intervisie – geen hiërarchische relatie tussen de deelnemers Methodische werkwijze Gespreksbegeleider gewenst Alle deelnemers samen verantwoordelijk voor proces en veilige sfeer: What happens in Vegas stays in Vegas! De gesprekleider bevordert en bewaakt dit

Kenmerken begeleide intervisie Gesprek wordt procedureel – strak – geleid Betreft werk gerelateerd dilemma Waarom heb IK dit? Alle vragen inventariseren Groep kiest gezamenlijk welke vraag/casus Actuele vragen gaan voor Per keer gemiddeld 2 vragen / cases

Gespreksbegeleider intervisie Eigen gedrag = voorbeeld gedrag Kiest methodiek + inbrenger Licht methodiek vooraf toe Licht methodiek per fase – opnieuw – toe Let op open + waardevrije vragen Laat niet iedereen door elkaar praten Zorgt dat iedereen aan bod komt Bewaakt de methodiek en tijd / # Politie agent Neemt deel aan het proces?

Intervisie proces Inventarisatie wie iets wil inbrengen Noteren op inhoud en urgentie Nog niet op de vraag ingaan! Groep kiest gezamenlijk welke vraag / vragen Vuistregel: urgentie gaat voor Gespreksbegeleider stelt methode voor Inbrenger vertelt Deelnemers vragen Deelnemers geven tips

Wat voor vragen Er worden 4 vragen onderscheiden Inhoudelijke vragen Procedure vragen Relatie gerichte vragen Gevoelsvragen Zoals het uitkomt of in 4 aparte rondes

Vragen stellen Een vraag is meer dan een zin met een ? Open vragen   gesloten vragen Een goede vraag: kort&bondig: 1 vraag tegelijk Actief luisteren   cosmetisch luisteren Als ANNA een OENN is laat ze OMA thuis met LSD & NIVEA

Blijf bij de ander Kern is aansluiten bij andermans spoor Aansluiten bij de ander door: Actief luisteren Doorvragen Samenvatten Jezelf even vergeten Eigen vragen = eigen spoor

Voorwaarde om vragen te kunnen stellen = luisteren Actief luisteren: oren/ogen/geest/aandacht/hart Actief luisteren Volledige concentratie op het gesprek Bedenk volgende vraag pas als de ander is uitgesproken Samenvatten Je kunt stiltes laten vallen Cosmetisch luisteren Het lijkt alsof je luistert, alleen in gedachten ben je ergens anders mee bezig Terwijl de ander praat, bedenk je je volgende vraag

Wat voor vragen niet Gesloten vragen die uitnodigend zijn bedoeld Kun je iets vertellen over…. Multiple choice vragen Heb je het idee dat hij nu iets anders gaat doen, of gaat hij ... erbij betrekken of allebei Suggestieve vragen Heb je eraan gedacht om…..

Valkuilen Beperking tot alleen uitwisseling zakelijke ervaringen Oplossen van bekende problemen Direct oplossingen aandragen Stellen van –teveel – gesloten vragen Zogenaamd open vragen stellen, waarin de eigen analyse of oplossing al verborgen is

Variatie Variatie in methodiek verlevendigd Noot: in het begin en bij een groep die elkaar nog niet kent  varieer niet te veel!

Methodieken Er zijn heel veel methodieken Voel je vrij te combineren naar eigen goed dunken Basis op zich altijd gelijk Creëren van een veilige sfeer Inventarisatie casus /cases (eventueel voorafgaand of per opdracht / roulerend per keer Keuze casus Inbrenger vertelt Deelnemers vragen en geven tips

Voorbeeld methodieken 5 stappen Kan met elke groep, ook een beginnende Complimenten geven Toepasbaar bij elke methode Roddelen (niet bij een beginnende groep) Op zichzelf staand Als onderdeel van een methode Metaforen Vragen om verder te komen

Creëren van een veilige sfeer Voorstel ronde met associatie kaarten Wat heb je altijd bij je en waarom Wat is je lievelingseten Waar mogen ze je ‘s nachts voor wakker maken Voorstellen via de vingers van de hand Hersenkrakers Kaart van Nederland en motto van huis

5 stappen methode De casus is gekozen. Inbrenger (IB) geeft toelichting op hoofdlijnen en stelt zijn vraag Deelnemers (DN) stellen verhelderende vragen Open, ter controle, op inhoud, proces, gevoels- en relatie niveau DN formuleren vragen die zij nog meer hebben gehoord. IB bepaalt wat zijn vraag wordt (evt. 2à3) DN geven tips. IB geeft aan waar hij wat mee kan Evaluatie: alle DN geven aan wat zij meenemen

Complimenten geven Een extra stap in meerdere methodieken in te lassen is: complimenten geven Dit kan bij de evaluatie of tussendoor, voor de ronde tips bijvoorbeeld Let wel: complimenten moeten Authentiek zijn, anders kun je beter zwijgen Niet overdreven zijn Een compliment is vlakbij Een compliment kan gaan over iets dat de ander zegt Wat vertel je dat duidelijk / openhartig ….

Roddelmethode Casus is gekozen Casus inbrenger (IB) vertelt kort zijn verhaal Deelnemers (DN) vragen verhelderende vragen DN geven “hun” vraag aan IB. IB beslist IB trekt zich terug maar blijft er wel bij Let op dat IB zich veilig blijft voelen! DN gaan “roddelen” over IB Balans tussen openheid en respect IB neemt weer deel en vertelt wat hem raakt Evaluatie

Metaforen Metaforen zijn beeldend, verhullend en tegelijk onthullend Soms draagt een inbrenger zelf een metafoor aan Bedoeling is dat deelnemers er ook zo veel mogelijk horen Kunst is binnen de metafoor te blijven en pas later weer een verbinding naar de realiteit van de inbrenger te maken

Intervisie met metaforen Casus inbrenger (IB) vertelt kort zijn verhaal Deelnemers (DN) vragen verhelderende vragen DN brengen al hun gehoorde metaforen in IB en DN diepen metafoor uit die IB kiest Blijf binnen de metafoor Metafoor vervolgens gezamenlijk vertalen naar de vraag van IB IB (met DN samen) ontwikkelt een nieuwe aanpak Evaluatie

Vragen om verder te komen Casus is gekozen. Gespreksbegeleider bewaakt dat al deze vragen worden gesteld: Waar hoop je op Welk verschil zou dat maken Wat houdt je tegen dit nu al te doen Wat werkt al in de goede richting Wat zou je 1e – kleinste - stap in die richting kunnen zijn Wat heb je daarbij van de ander (en) nodig Kan bij meerdere methodieken worden toegepast