Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over stapgrootte en volgorde programmaregels
Advertisements

Arbeid.
Les 11 : MODULE 1 Snedekrachten (2)
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
Invloed van omgeving (T en pH) op reacties met CO2
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Systematische Natuurkunde
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Masterclass Informatiekunde, Dominicuscollege, Nijmegen
Faculteit Betawetenschappen Departement Natuur- en Sterrenkunde Instituut SubAtomaire Physica (SAP) Centrum Natuurkunde-Didactiek (CND) Cluster Utrecht.
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,…..
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam
Trillingen en golven Sessie 1.
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Elwin Savelsbergh Freudenthal Instituut voor Didactiek
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
College Fysica van de atmosfeer maart 2007
1/1/ /e/e eindhoven university of technology OGO 1.2 project Startbijeenkomst Een microprocessor… …om warm voor te lopen.
Het (nieuwe) betavak NLT
Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny
8C Inleiding Meten en Modellen – 8C120 Domeinen en Dynamisch Gedrag Prof. Bart M. ter Haar Romeny Dr. Andrea Fuster Faculteit Biomedische Technologie.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
NLT modules en excellentiebevordering
Weers-verwachting door de meteoroloog
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Een overzicht van de hedendaagse mogelijkheden voor het bouwen van websites.
Communicatie & Educatie Variant
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
Natuur en Techniek in de Basisschool
Samen mechanica onderwijs vernieuwen Verkennen van mogelijkheden Frank Lacroix Peter Dekkers Workshop Woudschoten 2009.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
9/18/2016 Snelle en robuuste oplosmethoden voor de waterkwaliteitsvergelijkingen Eindpresentatie als onderdeel van afstudeerwerk bij Deltares Adilson Morais.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
de verschillende soorten wiskunde
Pré-NLT-module 3D-printen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
2. Aan de slag met enkele activiteiten
8 februari 2018.
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
Numerieke modellen voor water kwaliteit model
Onderzoekend experimenteren met Coach
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek natuurkunde Workshop Modelleren van dynamische processen Koos Kortland Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding  Voorbeeld: radioactief verval  Modellen ontwerpen  Modellen presenteren  Afsluiting

Computerondersteund modelleren Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Computerondersteund modelleren Voorkennis  Welke ervaring met werken met modelleersoftware Coach?  Wat is een dynamisch (fysisch) proces? Voorbeelden?  Wat is een numeriek computermodel? Doel  Oriëntatie op ontwerpen van en onderzoeken met computermodellen in Coach  Inventariseren en afwegen van sterke en zwakke punten van tekstmodellen en grafische modellen

Computerondersteund modelleren Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Computerondersteund modelleren  Dynamische processen – radioactief verval, kracht en beweging (met snelheids- en plaatsafhankelijke krachten), warmte en temperatuur (met temperatuurafhankelijke warmte-afgifte) > (stelsel) differentiaal-vergelijkingen  Modelleren – numeriek computermodel > ontwerpen en onderzoeken  Numeriek computermodel – proces doorrekenen in tijdstappen  Curriculum – uitbreiding probleemsituaties (meer realistisch) en beeld-vorming gebruik computermodellen in wetenschap en technologie  Modelleercompetentie – modelleerprocedure: fysisch model > computermodel – ontwerpen > bouwen > testen (kwalitatief en kwantita-tief modelresultaat) in cycli van toenemende complexiteit dN/dt = - λ·N Voorbeeld: Radioactief verval

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Applet http://www.walter-fendt.de/ph11nl/ > kernfysica > vervalwet http://colorado.edu/physics/2000/index.pl > science trek > isotopes & radioactivity > halflife  Sterke en zwakke punten?

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_T: tekstmodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t = 0 2 dN = -λ·N·dt dt = 1 3 N = N + dN λ = 0,0173 (t1/2 = 40) N = 1000  Demonstratie > Coach6_T

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_T: modelrekenen grootheid / tijdstap 1 2 3 4 t = t + dt dN = -λ·N·dt -17,3 -17,0 -16,7 -16,4 N = N + dN 1000 982,7 965,7 949,0 932,6  Sterke en zwakke punten?

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Kracht en beweging Coach6_T: basismodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t en dt 2 F1 = … … 3 F2 = … 4 Fres = F1 + F2 5 a = Fres/m m 6 dv = a·dt 7 v = v + dv v 8 ds = v·dt 9 s = s + ds s

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Warmte en temperatuur Coach6_T: basismodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t en dt 2 Pin = … … 3 Puit = … 4 dEin = Pin·dt 5 dEuit = Puit·dt 6 E = E + dEin – dEuit 7 T = E/C T en C

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = -λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_G: grafisch model dN/dt = - λ·N > dN = -λ·N·dt dN = A·dt A = λ·N λ = (ln2)/t1/2  Demonstratie > Coach6_G

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting  Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2  Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2  Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_G: grafisch model  Sterke en zwakke punten?

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten  Basismodellen – vrij eenvoudig  Wiskunde – vrij weinig voorkennis vereist  Nauwkeurigheid – integratieformalisme en tijdstap goed instelbaar  Overzichtelijkheid – visualisering van processen maakt grotere complexiteit mogelijk

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten: complexiteit Afdalende wielrenner

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten: complexiteit Aarde met atmosfeer: broeikaseffect

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Zwakke punten  Syntax – in eerste instantie lastig voor leerlingen: keuze van voorraad- en in-/uitstroomgrootheden differentiaalvergelijking in/uitstroom voorraad A = -dN/dt > dN = -A·dt A N a = dv/dt > dv = a·dt a v v = ds/dt > ds = v·dt s P = dE/dt > dE = P·dt P E

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6 Modelleeropdrachten  Radioactiviteit – basismodel_RA [1] > moeder-dochterverval [2]  Kracht en beweging – basismodel_KB [3] > uitglijdende schaatser [4] | afdalende wielrenner [5] | trilling [6] > resonantie [7] | planeetbaan [8]  Warmte en temperatuur – basismodel_WT [9] > broeikaseffect [10] Modellen ontwerpen Computermodel ontwerpen, bouwen en testen van eenvoudig naar complex > Modelleeropdrachten – vrije keuze: opdracht(en) en soort model (tekstmodel of grafisch model)

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6 Modelleeropdrachten  Radioactiviteit – basismodel_RA [1] > moeder-dochterverval [2]  Kracht en beweging – basismodel_KB [3] > uitglijdende schaatser [4] | afdalende wielrenner [5] | trilling [6] > resonantie [7] | planeetbaan [8]  Warmte en temperatuur – basismodel_WT [9] > broeikaseffect [10] Modellen presenteren Computermodel demonstreren en toelichten

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G  Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis)  Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G  Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis)  Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G  Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis)  Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G  Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis)  Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen  Discussie – sterke en zwakke punten van (grafisch) modelleren

Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Lesmateriaal Coach  Lesactiviteiten op handboekwebsite www.natuurkundedidactiek.nl > paragraaf 5.5 Modelleren  Informatie op CMA-website www.cma-science.nl Powersim  Modules Een sportieve beweging, Broeikas Aarde en Klimaatmodellen op handboekwebsite – modelleersoftware vergelijkbaar met Coach6_G