Vakdidactiek natuurkunde Workshop Modelleren van dynamische processen Koos Kortland Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma Inleiding Voorbeeld: radioactief verval Modellen ontwerpen Modellen presenteren Afsluiting
Computerondersteund modelleren Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Computerondersteund modelleren Voorkennis Welke ervaring met werken met modelleersoftware Coach? Wat is een dynamisch (fysisch) proces? Voorbeelden? Wat is een numeriek computermodel? Doel Oriëntatie op ontwerpen van en onderzoeken met computermodellen in Coach Inventariseren en afwegen van sterke en zwakke punten van tekstmodellen en grafische modellen
Computerondersteund modelleren Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Computerondersteund modelleren Dynamische processen – radioactief verval, kracht en beweging (met snelheids- en plaatsafhankelijke krachten), warmte en temperatuur (met temperatuurafhankelijke warmte-afgifte) > (stelsel) differentiaal-vergelijkingen Modelleren – numeriek computermodel > ontwerpen en onderzoeken Numeriek computermodel – proces doorrekenen in tijdstappen Curriculum – uitbreiding probleemsituaties (meer realistisch) en beeld-vorming gebruik computermodellen in wetenschap en technologie Modelleercompetentie – modelleerprocedure: fysisch model > computermodel – ontwerpen > bouwen > testen (kwalitatief en kwantita-tief modelresultaat) in cycli van toenemende complexiteit dN/dt = - λ·N Voorbeeld: Radioactief verval
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Applet http://www.walter-fendt.de/ph11nl/ > kernfysica > vervalwet http://colorado.edu/physics/2000/index.pl > science trek > isotopes & radioactivity > halflife Sterke en zwakke punten?
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_T: tekstmodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t = 0 2 dN = -λ·N·dt dt = 1 3 N = N + dN λ = 0,0173 (t1/2 = 40) N = 1000 Demonstratie > Coach6_T
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_T: modelrekenen grootheid / tijdstap 1 2 3 4 t = t + dt dN = -λ·N·dt -17,3 -17,0 -16,7 -16,4 N = N + dN 1000 982,7 965,7 949,0 932,6 Sterke en zwakke punten?
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Kracht en beweging Coach6_T: basismodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t en dt 2 F1 = … … 3 F2 = … 4 Fres = F1 + F2 5 a = Fres/m m 6 dv = a·dt 7 v = v + dv v 8 ds = v·dt 9 s = s + ds s
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Warmte en temperatuur Coach6_T: basismodel rekenregels startwaarden 1 t = t + dt t en dt 2 Pin = … … 3 Puit = … 4 dEin = Pin·dt 5 dEuit = Puit·dt 6 E = E + dEin – dEuit 7 T = E/C T en C
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = -λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_G: grafisch model dN/dt = - λ·N > dN = -λ·N·dt dN = A·dt A = λ·N λ = (ln2)/t1/2 Demonstratie > Coach6_G
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Proces – afname aantal instabiele kernen N, afhankelijk van N en t1/2 Fysisch model – definitie activiteit: A = -ΔN/Δt = λ·N met λ = (ln2)/t1/2 Numeriek computermodel – applet, Coach6_T en Coach6_G Coach6_G: grafisch model Sterke en zwakke punten?
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten Basismodellen – vrij eenvoudig Wiskunde – vrij weinig voorkennis vereist Nauwkeurigheid – integratieformalisme en tijdstap goed instelbaar Overzichtelijkheid – visualisering van processen maakt grotere complexiteit mogelijk
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten: complexiteit Afdalende wielrenner
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Sterke punten: complexiteit Aarde met atmosfeer: broeikaseffect
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Zwakke punten Syntax – in eerste instantie lastig voor leerlingen: keuze van voorraad- en in-/uitstroomgrootheden differentiaalvergelijking in/uitstroom voorraad A = -dN/dt > dN = -A·dt A N a = dv/dt > dv = a·dt a v v = ds/dt > ds = v·dt s P = dE/dt > dE = P·dt P E
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6 Modelleeropdrachten Radioactiviteit – basismodel_RA [1] > moeder-dochterverval [2] Kracht en beweging – basismodel_KB [3] > uitglijdende schaatser [4] | afdalende wielrenner [5] | trilling [6] > resonantie [7] | planeetbaan [8] Warmte en temperatuur – basismodel_WT [9] > broeikaseffect [10] Modellen ontwerpen Computermodel ontwerpen, bouwen en testen van eenvoudig naar complex > Modelleeropdrachten – vrije keuze: opdracht(en) en soort model (tekstmodel of grafisch model)
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6 Modelleeropdrachten Radioactiviteit – basismodel_RA [1] > moeder-dochterverval [2] Kracht en beweging – basismodel_KB [3] > uitglijdende schaatser [4] | afdalende wielrenner [5] | trilling [6] > resonantie [7] | planeetbaan [8] Warmte en temperatuur – basismodel_WT [9] > broeikaseffect [10] Modellen presenteren Computermodel demonstreren en toelichten
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis) Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis) Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis) Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Coach6_G Relatie fysisch model en computermodel – keuze voorraad- en in-/uit-stroomgrootheid via differentiaalvergelijking (voorkennis) Basismodel – standaardmodellen voor radioactief verval, kracht en beweging, warmte en temperatuur > uitbreiding naar meer complexe modellen Discussie – sterke en zwakke punten van (grafisch) modelleren
Inleiding | Voorbeeld: radioactief verval | Modellen ontwerpen | Modellen presenteren | Afsluiting Lesmateriaal Coach Lesactiviteiten op handboekwebsite www.natuurkundedidactiek.nl > paragraaf 5.5 Modelleren Informatie op CMA-website www.cma-science.nl Powersim Modules Een sportieve beweging, Broeikas Aarde en Klimaatmodellen op handboekwebsite – modelleersoftware vergelijkbaar met Coach6_G