Landelijke startbijeenkomst Boekstart in de kinderopvang Praktijkvoorbeeld Bibliotheek de Lage Beemden Noord-Brabant Carin Kremers en Franka de Vries 16 maart 2017
Werkgebied Bibliotheek De Lage Beemden 2016 Boekel Gemert Mariahout Beek en Donk Lieshout Aarle-Rixtel Bakel
De Bibliotheek op School 2016 Bijlage 4 De Bibliotheek op School 2016 = Nieuw in 2016 BS Octopus BS De Regenboog OBS Uilenspiegel BS st. Cornelius Boekel Venhorst Huize Padua KC Berglaren OBS ‘t Einder KC Samenstroom BS Het Venster SBO Petrus Dondersschool Handel BS De Havelt Bernadetteschool Elsendorp De Dompelaar Mariahout Gemert Beek en Donk De Muldershof BBS De Klimboom Lieshout De Mortel KC Kleinerf De Rips KC De Sprankel & Mariabasisschool Aarle-Rixtel De Heindert Milheeze Kastanjelaar Bakel De Bakelaar De Kleine Kapitein Met OBS De Kleine Kapitein (Bakel), SBO Petrus Donders (Gemert) en De Heindert (Aarle-Rixtel) zijn in 2016 overeenkomsten gesloten. (uitrol in 2017) Met de basisscholen Brukelum en De Driehoek (Aarle-Rixtel) zijn de gesprekken om tot een dBoS te komen in 2016 opgestart. Verwachtte uitrol vanaf schooljaar 2017 – 2018.
Boekstart in de Kinderopvang = nieuw in 2016 KDV Ministars KDV ‘t Stappertje PW Octopus PW De Regenboog PW Peuterplezier BSO Uilennest PW en KDV Venhorst Boekel Venhorst Huize Padua PW en KDV De Havelt KDV Beekrijk PW Hummelbeek PW en KDV De Raagten KDV en BSO Donkey Handel PW De Dompelaar PW Bernadette KDV Ukkepuk Elsendorp Gemert KDV Hummeloord PW ‘t Einder KDV en PW KC De Samenstroom KC Berglaren PW Het Venster KDV en BSO De Ontdekking Mariahout Beek en Donk Lieshout De Mortel PW en KDV De Klimboom PW KC Kleinerf De Rips KC De Sprankel KDV Het Klokhuis Aarle-Rixtel PW De Rakkertjes KDV Klimop Milheeze PW en KDV De Boomhut Bakel PW en KDV De Bakelaar Kinderopvang Bakel PW = peuterwerk KDV = kinderdagverblijf DO = dagopvang BSO = buitenschoolse opvang
Kengetallen Boekstart in de Kinderopvang2016 Gemeente Totaal aantal locaties BoekStart Aantal in 2016 opgeleide voorlees-coördinatoren Omvang collectie 2015 Percentage leden 0-3 jaar 2016 Boekel 7 8 67 46,29% 54% Gemert-Bakel 13 15 175 25,18% 33% Laarbeek 10 9 140 24,33% 28% Totaal 30 32 382 31,9% 38,3%
Deelname monitor voorschoolse instellingen 2016 2016 Deelname monitor Aantal Kinderdagverblijven (Fides, Spring en Ministars) 8 Peuterspeelzalen (Fides en Spring) 10 Medewerkers kinderopvang 86 De deelname aan de BoekStart monitor door instellingen in het werkgebied van DLB is hoog. De succesfactor is de wijze waarop onze lees- mediaconsulenten met hun enthousiasme en expertise de instellingen en pedagogisch medewerkers ondersteunen, begeleiden en inspireren
Aanpak de Monitor Maart Overleg met bestuurder over de monitor. Besloten om mee te doen. April Overleg managers over de monitor. Inhoudelijke en praktische uitleg gegeven. Managers zijn na het overleg enthousiast. Pedagogische medewerkers en voorlees coördinatoren worden over de monitor geïnformeerd door de managers. De bibliotheek levert de informatie aan. De managers leveren de gegevens van de pm-ers aan. De bibliotheek verwerkt de gegevens in de monitor. 9-20 mei De vragenlijsten worden ingevuld. 17 mei De bibliotheek stuurt een herinneringsmail als de monitor nog niet ingevuld is. 23 mei De bibliotheek stuurt een overzicht naar de managers van de mensen die de monitor nog niet ingevuld hebben. Zij kunnen deze mensen dan nog benaderen. November Monitoruitslagen besproken in managersoverleg. Monitoruitslagen besproken en verwerkt in voorleesplan tijdens terugkomdag. April
Verwerken van de uitkomsten van de monitor Bij het managers overleg zijn de gegevens van de monitor besproken. Tijdens de terugkomdag zijn de gegevens van de monitor besproken met de voorlees coördinatoren: Bij de agenda van de terugkomdag hebben de voorlees coördinatoren de standaard rapportage van de monitor gekregen zodat ze deze alvast konden doorlezen. Tijdens de terugkomdag is gezamenlijk de algemene uitkomsten besproken. Daarna zijn ze in kleine groepjes hun eigen uitkomsten gaan bekijken. Ze kregen daarbij de volgende opdracht: Bedenk twee aandachtspunten voor je locatie die uit de monitor komt. Bepaal twee doelen voor het komend jaar. Gebruik daar oa de uitkomsten van de monitor bij. Vertaal deze 2 doelen naar actiepunten voor het voorleesplan.
Aandachtspunten / bevindingen De rol van de managers is belangrijk. Hoe meer betrokken zij zijn, hoe meer vragenlijsten worden ingevuld. Niet iedereen heeft de vragenlijst ingevuld. Dit kwam o.a. door ziekte het niet goed afsluiten van de vragenlijst het niet goed verwerken van de gegevens in de monitor waardoor er weinig tijd over bleef om de vragenlijst in te vullen de rol van de manager. De betrokkenheid van de voorlees coördinatoren.
Aandachtspunten / bevindingen Het gebruik van de beheerpagina Boekstart coördinator en beheerpagina voorlees coördinator was niet altijd duidelijk. Vooral het versturen van de herinneringsmail aan de pm-ers was omslachtig. De uitslag van de Boekstart monitor komt op een ander moment dan de uitslag van de BoS monitor. Dit was voor de voorschoolse instellingen die het voorleesplan integreren met het leesplan van school lastig. Door het enthousiasme van Boekstart in de KOV was de bereidheid om de monitor in te vullen heel groot.
Vragen? Carin Kremers: Boekstartspecialist carinkremers@bibliotheekdlb.nl Franka de Vries: Manager Jeugd & Jongeren frankadevries@bibliotheekdlb.nl