Landelijke startbijeenkomst Boekstart in de kinderopvang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BKK Conferentie Kinderopvang werkt! Implementatie pedagogisch kader
Advertisements

Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Implementeren doe je samen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Harmonisatieplannen kabinet
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Inhoud Woord van dank Voorstellen organisatie Wijzigingen omtrent het peuterspeelzaalwerk Wijzigingen op het gebied van financien Aanvragen kinderopvangtoeslag.
Zorgcoöperaties in Brabant
Tussen educatie en vermaak de bibliotheek als partner in de bso Ans von Harenberg, bibliotheek Midden-Brabant Marianne Hermans, Cubiss.
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Naar het voortgezet onderwijs
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Monitor BoekStart meting 2016 Nicolien de Pater Landelijk contactpersoon Monitor BoekStart.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Leerlingen en ouders aan het woord
Rapportage Kwaliteitsmeting huishoudelijke ondersteuning
Pedagogisch werk KD 2016.
maatwerkrapportage Nicolien de Pater
Kindcentrum 2020 in een nieuw gebouw…….
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Route 2020 Actielijn 1; Positionering en Marketing
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
IB - directie dag 5 en 7 februari 2019.
Monitor BoekStart in de kinderopvang van resultaat naar doelen
Brede maatschappelijke voorziening
Transcript van de presentatie:

Landelijke startbijeenkomst Boekstart in de kinderopvang Praktijkvoorbeeld Bibliotheek de Lage Beemden Noord-Brabant Carin Kremers en Franka de Vries 16 maart 2017

Werkgebied Bibliotheek De Lage Beemden 2016 Boekel Gemert Mariahout Beek en Donk Lieshout Aarle-Rixtel Bakel

De Bibliotheek op School 2016 Bijlage 4 De Bibliotheek op School 2016 = Nieuw in 2016 BS Octopus BS De Regenboog OBS Uilenspiegel BS st. Cornelius Boekel Venhorst Huize Padua KC Berglaren OBS ‘t Einder KC Samenstroom BS Het Venster SBO Petrus Dondersschool Handel BS De Havelt Bernadetteschool Elsendorp De Dompelaar Mariahout Gemert Beek en Donk De Muldershof BBS De Klimboom Lieshout De Mortel KC Kleinerf De Rips KC De Sprankel & Mariabasisschool Aarle-Rixtel De Heindert Milheeze Kastanjelaar Bakel De Bakelaar De Kleine Kapitein Met OBS De Kleine Kapitein (Bakel), SBO Petrus Donders (Gemert) en De Heindert (Aarle-Rixtel) zijn in 2016 overeenkomsten gesloten. (uitrol in 2017) Met de basisscholen Brukelum en De Driehoek (Aarle-Rixtel) zijn de gesprekken om tot een dBoS te komen in 2016 opgestart. Verwachtte uitrol vanaf schooljaar 2017 – 2018.

Boekstart in de Kinderopvang = nieuw in 2016 KDV Ministars KDV ‘t Stappertje PW Octopus PW De Regenboog PW Peuterplezier BSO Uilennest PW en KDV Venhorst Boekel Venhorst Huize Padua PW en KDV De Havelt KDV Beekrijk PW Hummelbeek PW en KDV De Raagten KDV en BSO Donkey Handel PW De Dompelaar PW Bernadette KDV Ukkepuk Elsendorp Gemert KDV Hummeloord PW ‘t Einder KDV en PW KC De Samenstroom KC Berglaren PW Het Venster KDV en BSO De Ontdekking Mariahout Beek en Donk Lieshout De Mortel PW en KDV De Klimboom PW KC Kleinerf De Rips KC De Sprankel KDV Het Klokhuis Aarle-Rixtel PW De Rakkertjes KDV Klimop Milheeze PW en KDV De Boomhut Bakel PW en KDV De Bakelaar Kinderopvang Bakel PW = peuterwerk KDV = kinderdagverblijf DO = dagopvang BSO = buitenschoolse opvang

Kengetallen Boekstart in de Kinderopvang2016   Gemeente Totaal aantal locaties BoekStart Aantal in 2016 opgeleide voorlees-coördinatoren Omvang collectie 2015 Percentage leden 0-3 jaar 2016  Boekel 7  8 67 46,29% 54% Gemert-Bakel 13  15 175 25,18% 33%  Laarbeek 10   9 140 24,33% 28%  Totaal  30  32  382 31,9% 38,3%

Deelname monitor voorschoolse instellingen 2016   2016 Deelname monitor Aantal  Kinderdagverblijven (Fides, Spring en Ministars) 8 Peuterspeelzalen (Fides en Spring) 10  Medewerkers kinderopvang 86 De deelname aan de BoekStart monitor door instellingen in het werkgebied van DLB is hoog. De succesfactor is de wijze waarop onze lees- mediaconsulenten met hun enthousiasme en expertise de instellingen en pedagogisch medewerkers ondersteunen, begeleiden en inspireren

Aanpak de Monitor Maart Overleg met bestuurder over de monitor. Besloten om mee te doen. April Overleg managers over de monitor. Inhoudelijke en praktische uitleg gegeven. Managers zijn na het overleg enthousiast. Pedagogische medewerkers en voorlees coördinatoren worden over de monitor geïnformeerd door de managers. De bibliotheek levert de informatie aan. De managers leveren de gegevens van de pm-ers aan. De bibliotheek verwerkt de gegevens in de monitor. 9-20 mei De vragenlijsten worden ingevuld. 17 mei De bibliotheek stuurt een herinneringsmail als de monitor nog niet ingevuld is. 23 mei De bibliotheek stuurt een overzicht naar de managers van de mensen die de monitor nog niet ingevuld hebben. Zij kunnen deze mensen dan nog benaderen. November Monitoruitslagen besproken in managersoverleg. Monitoruitslagen besproken en verwerkt in voorleesplan tijdens terugkomdag. April

Verwerken van de uitkomsten van de monitor Bij het managers overleg zijn de gegevens van de monitor besproken. Tijdens de terugkomdag zijn de gegevens van de monitor besproken met de voorlees coördinatoren: Bij de agenda van de terugkomdag hebben de voorlees coördinatoren de standaard rapportage van de monitor gekregen zodat ze deze alvast konden doorlezen. Tijdens de terugkomdag is gezamenlijk de algemene uitkomsten besproken. Daarna zijn ze in kleine groepjes hun eigen uitkomsten gaan bekijken. Ze kregen daarbij de volgende opdracht: Bedenk twee aandachtspunten voor je locatie die uit de monitor komt. Bepaal twee doelen voor het komend jaar. Gebruik daar oa de uitkomsten van de monitor bij. Vertaal deze 2 doelen naar actiepunten voor het voorleesplan.

Aandachtspunten / bevindingen De rol van de managers is belangrijk. Hoe meer betrokken zij zijn, hoe meer vragenlijsten worden ingevuld. Niet iedereen heeft de vragenlijst ingevuld. Dit kwam o.a. door ziekte het niet goed afsluiten van de vragenlijst het niet goed verwerken van de gegevens in de monitor waardoor er weinig tijd over bleef om de vragenlijst in te vullen de rol van de manager. De betrokkenheid van de voorlees coördinatoren.

Aandachtspunten / bevindingen Het gebruik van de beheerpagina Boekstart coördinator en beheerpagina voorlees coördinator was niet altijd duidelijk. Vooral het versturen van de herinneringsmail aan de pm-ers was omslachtig. De uitslag van de Boekstart monitor komt op een ander moment dan de uitslag van de BoS monitor. Dit was voor de voorschoolse instellingen die het voorleesplan integreren met het leesplan van school lastig. Door het enthousiasme van Boekstart in de KOV was de bereidheid om de monitor in te vullen heel groot.

Vragen? Carin Kremers: Boekstartspecialist carinkremers@bibliotheekdlb.nl Franka de Vries: Manager Jeugd & Jongeren frankadevries@bibliotheekdlb.nl