Egypte, een geschenk van de Nijl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Nijl Door Egypte stroomt een hele lange rivier. Die rivier heet "De Nijl". 1 Keer per jaar, in augustus, stroomde deze rivier over. Al het land eromheen.
Advertisements

Romeinse tijd De Romeinen.
1. Epigrafie van de oudheid
Het oude Egypte Farao’s en piramides.
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Het goddelijke geschenk van de Nijl
Het oude egypte (deel 2) Goden in Egypte.
Samen leven langs de Nijl
De 10 plagen Zweren Hagel Sprinkhanen Duisternis Dood oudste zoon
Wat gaan we vandaag doen?
Maya’s 1In houd . 2.de Maya`s. 3.wat voor steden hadden ze?
Het verhaal van bevrijding
Het oude Egypte Door Brent en Wouter.
Oude Egypte Nathalie en Julie.
Het oude Egypte Door Niels en Judith.
Het oude Egypte Door Maren en Ruben.
Egypte Door Sarah en Melissa.
door tjolina en cynthia
Oud Egypte Door Jasper en Simon.
Het oude Egypte Door Wout en Brent.
Oude Egypte Door Zoë en Lisa.
Egypte Door Dessy & Naïma.
Samenstelling: Pim Wouters
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
1.3 Egypte, het land van de Farao’s
Jezus, Mohammed, Mozes en Boeddha
Egypte Godsdienst.
Het oude Egypte door Liesl en Marie.
DOOR JORDY EN JARNE Het oude Egypte.
Het oude Egypte Door Sofie en Lisa.
Het Oude Egypte Gille en Siemen.
Het oude Egypte Door Kevin & Wesley.
De pharos van Alexandrië
Gemaakt door Stephanie en Cherish
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
TOETANCHAMON Van yentl en maarten de oudste tijd.
Oude Egypte Lotte en Anke.
Het oude Egypte Door Mayke en Jonas.
Oud Egypte Door Jill en Hannelore.
Het oude Egypte Door Jens en Jo.
HET OUDE EGYPTE DOOR KYARA.
Het Oude Egypte Door Emma en Jolien.
Bordschema Hoekenwerk.
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Histoclip ‘De oude Egyptenaren.’
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Het land van de farao Hoofdstuk 2.
De gelaagde samenleving
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
H1.3 HET Oude Egypte Jagers en Boeren.
Het oude Egypte.
De oude Egyptenaren.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Introductie bij het negende wereldwonder. De piramide van Cheops.
De oude Egyptenaren.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Begrijpend lezen.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
§ 1.5 Samen leven langs de Nijl
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Tijd van jagers en boeren
Thema 1: Egypte.
Egypte Les 1 De Nijl.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Egypte, een geschenk van de Nijl Webquest Egypte, een geschenk van de Nijl

Beide zijtakken van de rivier komen samen bij Khartoem in Soedan vanaf Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 De Nijl is in zijn geheel bezien (Witte Nijl en Blauwe Nijl samen) de langste rivier ter wereld met een lengte van ongeveer 6.650 kilometer. Het waterbekken van de Nijl is zo groot, dat het 1/10 deel van het gehele Afrikaanse continent bestrijkt. De Witte Nijl, genoemd naar het melkachtige slib, ontspringt op de berg Bigugu in Ruwanda. De bron van de Blauwe Nijl is Sakala Springs vlakbij het Tanameer in Ethiopië. Beide zijtakken van de rivier komen samen bij Khartoem in Soedan vanaf waar de Nijl verder stroomt naar Alexandrië in Egypte waar de rivier uitmondt in de Middellandse Zee.

Deze webquest bestaat uit verschillende opdrachten (zie de menu balk). Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 Deze webquest bestaat uit verschillende opdrachten (zie de menu balk). Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4

Onderzoek waarom leven in Egypte zonder de Nijl niet mogelijk was Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 De Griekse geschiedschrijver Herodotus (ongeveer 484-425 v. Chr.) noemde het oude Egypte 'Een geschenk van de Nijl'.  Onderzoek waarom leven in Egypte zonder de Nijl niet mogelijk was Lees om te beginnen dit verhaal. Bekijk deze animatie over de Nijl Kijk en luister vervolgens naar deze animatie van de overstroming van de Nijl. Kijk naar het filmpje over een moderne manier van bevloeiing in Egypte Bekijk daarna de overige animaties en afbeeldingen. - Noem nu minstens drie verschillende redenen waarom de Nijl zo belangrijk was voor het leven in Egypte. Licht elke reden toe.

De godsdienst van de Egyptenaren Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 De godsdienst van de Egyptenaren Lees eerst het verhaal over het leven na de dood en het verhaal over de goden van de Egyptenaren Bekijk het animatiefilmpje over het oordeel over de doden. 1. De Egyptenaren kenden, net als de Joden en de Christenen, een eigen scheppingsverhaal. Beschrijf hoe volgens de Egyptenaren de aarde is ontstaan. 2. De Egyptenaren kenden talrijke goden. Noem de namen en de taken (functies) van zes goden.  3. Veel goden hadden op de een of andere manier te maken met de Nijl. Dat was geen toeval. Noem minstens drie goden die met de Nijl te maken hadden en leg uit wat hun relatie met de Nijl was. 4. Waarom is het geen toeval dat zoveel goden met de Nijl te maken hebben.   5. De dode lichamen van rijke Egyptenaren werden gemummificeerd. Waarom was het mummificeren voor de Egyptenaren  belangrijk was. 6. Beschrijf  hoe het mummificeren in zijn werk ging. 7. Het ritueel op onderstaand plaatje sluit het mummificeren af. Beschrijf wat er gebeurt. 8. Kregen alle Egyptenaren een fijn leven na de dood? Licht je antwoord uitgebreid toe.

Lees om te beginnen dit verhaal. Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 Lees om te beginnen dit verhaal. Niet ver van de Nijl vind je in Egypte beroemde koningsgraven, de piramides en de rotsgraven. Kopieer dit kaartje naar een word document en geef op het kaartje aan waar deze graven liggen. 1. Hoe heet de plaats waar de rotsgraven liggen? 2. In welke periodes werden beide graftypen gebouwd? 3. Welke rol speelde de Nijl bij de bouw van de piramides. 4. Eén farao (koning) is niet door zijn daden, maar alleen door zijn graf bekend geworden. Om welke farao gaat het, wanneer leefde hij en door wie en wanneer is zijn graf gevonden? Waarom was dit graf zo bijzonder? 

Het Egyptische schrift Lees om te beginnen dit verhaal. Inleiding Werkwijze Opdracht 1 Opdracht 2 Opdracht 3 Opdracht 4 Het Egyptische schrift Lees om te beginnen dit verhaal. De Egyptenaren hadden een schrift dat heel beroemd is geworden, maar dat zeer lang niet gelezen kon worden. Over het ontcijferen van dit schrift gaat deze opdracht. 1. Hoe heet het Egyptische schrift? 2. Wat heeft Napoleon met het ontcijferen van dit schrift te maken? 3. Wie heeft het Egyptische schrift ontcijferd en welke rol speelde 'de steen van Rosette' hierbij? 4. Op Egyptische inscripties staat de naam van de farao meestal in een ovaal, een zogenaamde cartouche. Maak zo'n cartouche van je eigen naam in de taal van de oude Egyptenaren. Ontcijfer met behulp van bijvoorbeeld deze site de teksten in het hiëroglyfenschrift op deze site