Netwerkmiddag ronde 2 2013-2014 Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Economie, juni 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Netwerkbijeenkomst “leiding geven aan het nieuwe profiel intersectoraal” 13 Februari Amersfoort welkom.
Intersectoraal VMBO en decanaat
Scholengemeenschap Lelystad
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Kiezen in klas 2 Vanavond: Overstap van onderbouw naar bovenbouw
Netwerkmiddag ronde Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
LOB in de TL 19 januari 2017 BCN Rotterdam Capelle a/d IJssel Caroline Wlodarczyk.
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkbijeenkomst ronde 2
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Netwerkbijeenkomst Decanen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VBG bijeenkomst regio Oost
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Op weg naar je eigen talent
VAKKENPAKKET EN KEUZEVAKKEN D&P KLAS 2 7 DECEMBER 2017
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Welkom op het Saenredam College
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Welkom op het Saenredam College
Presentatie VMBO Trivium College
Op weg naar je eigen talent
Basiskennis LOB.
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

Netwerkmiddag ronde 2 2013-2014 Welkom

12.45 Opening en Welkom, toelichting programma (tijdstippen ter indicatie) 12.45 Opening en Welkom, toelichting programma 12.50 Een school ‘in de etalage’ 13.30 Het nieuwe examenprofiel, een korte toelichting 13.45 ‘Beelden’ 14.45 Pauze 15.00 Samenhang en ontwikkelen 15.45 Afspraken en afsluiting 16.00 Sluiting

Mededelingen: Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen

Schoolportret Met dilemma …….. Presentatie Toelichtende vragen Consultatie Adviezen

Een voorbeeld van beroepenvelden rond een topsector Beelden 1 Een voorbeeld van beroepenvelden rond een topsector

Het nieuwe examen

Visie en uitgangspunten Intersectoraal examenprogramma: oriënterend en uitstel van studie- en beroepskeuze; loopbaanontwikkeling 21e eeuwse vaardigheden (meegroeien met de kennis maatschappij) toekomst gericht actieve relatie met de (ontwikkelingen op de) regionale arbeidsmarkt schoolspecifieke programma’s inhoudelijke en didactische afstemming met het regionale mbo Afstemming AVO <> Beroepsoriënterende deel Daagt uit tot een praktisch onderwijsprogramma

LOB intersectoraal onderbouw bovenbouw Leerjaar Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Belangrijk Keuzemoment   Aan het einde van leerjaar 4 - Opleidingskeuze Accent op Zelfexploratie Oriëntatie op verschillende arbeidsgebieden Beroepenoriëntatie Oriëntatie in de verschillende werkvelden (Opleidingenoriëntatie) Opleidingsoriëntatie Activiteiten gericht op: • HANDEN: ervaren en voelen • HART: invoelen en voorstellen • HOOFD: reflecteren, analyseren en concluderen De leerling: • voelt wie hij is en wat hij kan; • droomt over zijn toekomst; • praat met anderen over zijn toekomstdromen; • onderzoekt de mogelijkheden voor zichzelf; • spreekt met anderen over zijn wensen en ambities; • houdt zijn ontwikkeling in een portfolio bij. • ervaart de arbeidsgebieden en werkvelden 'aan den lijve'; • bedenkt hoe het is om in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden te werken; • praat met anderen (volwassenen en medeleerlingen) over zijn opgedane ervaringen in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden; • ervaart en onderzoekt de verschillende werkvelden binnen de arbeidsgebieden 'aan den lijve' en verkent daarin de voor- en nadelen; • stelt zich voor hoe het is om in de betreffende werkvelden te werken; • geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen; • legt verbanden tussen zijn ervaringen en zijn mogelijkheden en wensen; • trekt een conclusie; • kijkt rond in verschillende mbo-opleidingen en ervaart enkele opleidingen door middel van een proefstudietraject; • schat in of de opleiding bij hem past; • spreekt met anderen over zijn ervaringen; • trekt een conclusie door verbanden te leggen tussen zijn mogelijkheden en zijn wensen; Loopbaancompetenties Wat kan ik ? Wat kan ik? Wat wil ik ? Wat wil ik? Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats? Hoe maak ik de juiste keuzes? Wie heb ik daarbij nodig?

Profiel Intersectoraal Diensten 1. Organiseren van een activiteit   Aannemen, organiseren, plannen, voorbereiden, uitvoeren en opruimen van een activiteit Denk aan: draaiboek opstellen, (milieu)-vergunningen, veiligheid, logistiek en routing, inschakelen deskundigen 2. Presenteren, promoten, verkopen Afhankelijk van doel en doelgroep, mondeling en schriftelijk (digitaal) communiceren en daarbij een passende mediumkeuze maken Denk aan: nieuwsbrief, telefoongesprek, verkoopgesprek voeren, social media en activiteiten op gebied van promotie, reclame, voorlichten, informeren, etc. 3. Materieel product maken Producten ontwerpen, vervaardigen, doorontwikkelen, repareren Denk aan: werktekeningen lezen, (een deel van een) product ontwerpen, een tekenprogramma gebruiken, design, decoratie belettering, maquette en prototype maken 4. Multimediaal product maken Een media-uiting met behulp van ICT realiseren Denk aan: een instructie- of voorlichtingsfilm maken, een website ontwerpen en samenstellen, een applicatie maken Producten

Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Analysemodel leerdoelen huidige onderwijs- of schoolprogramma’s versus de leerdoelen profieldelen. * Maak een keuze uit de huidige onderwijsprogramma’s Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Profieldeel 1. Organiseren van een activiteit 1.1. Een voorlopige opdracht bespreken met de opdrachtgever. 1.2. Een opdracht aannemen van een opdrachtgever 1.3. De organisatie van een activiteit plannen 1.4. Een activiteit voorbereiden 1.5. Facilitaire werkzaamheden uitvoeren 1.6. Wet- en regelgeving op het terrein van veiligheid en milieu herkennen, benoemen en toepassen   Profieldeel 2 Presenteren, promoten en verkopen 2.1. Verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen hanteren. 2.2. Promotie activiteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren 2.3. Informatie verstrekken en instructie geven gericht op een doelgroep Profieldeel 3 Materieel product maken voor een opdrachtgever 3.1. Een (eenvoudig) product/werkstuk ontwerpen 3.2. Een schaalmodel/maquette/prototype vervaardigen 3.3. Het ontwerp geschikt maken voor vervaardiging met nieuwe (print)technieken 3.4. Een product afwerken Profieldeel 4 Multimediaal product maken 4.1. Een digitaal ontwerp maken voor onder andere een website, poster, flyer of brochure. 4.2. Een instructie- of voorlichtingsfilm maken. 4.3. Een website ontwerpen en samenstellen. 4.4 Aan de hand van een programma van eisen een applicatie ontwerpen, maken of samenstellen.

Beelden 2 Tafelgroepen Verkennen van de inhoud van de profielen 45 minuten Werkbladen Presentatie in tweede ronde door elk lid van de groep

Richtinggevende vragen bij dit onderdeel: Welke beelden heb je hierbij? Wat zie je je leerlingen doen? Wat heb je al op school (om het nieuwe profiel te vullen) Waar liggen witte vlekken bij jou op school?

Pauze Wisselen 15 minuten 15.00 tweede ronde Verschillende profielen aan één tafel Voor de koffie 15 minuten 15.00 tweede ronde

Beelden 3 Presentatie van jouw profiel deel Gesprek aan de hand van richtinggevende vragen Werkblad 15.45 uur Plenair

Richtinggevende vragen bij dit onderdeel: Waar zit (interne) samenhang? Waar zit mijn ontwikkelkracht? Wat heb ik nodig/waar heb ik behoefte aan (om het nieuwe examenprogramma vorm te geven)?

Plenair Samenhang? Waar zit mijn ontwikkeling? Netwerkronde 3 en 4 Afsluiting en vooruitblik 16.00 uur